• Maya S

Kan man ge marsvinsmat åt kanin?

Hej!

Skaffade 2 marsvin  med alla dess tillbehör men märkte snabbt att sambon inte tålde dem så det blev en snabbvisit ... Jag hann dock att köpa på mig ett par kilo marsvinsmat.
    Jag har även en kanin, därför undrar jag om någon vet om det är ok att ge maten till denna??

Tacksam för svar

Suzanne

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 10:15
    Går även marsvinsdropparna att ge till kaninen?? Tänker om det bara är ett lite bra tillskott =)

• Svar på tråden Kan man ge marsvinsmat åt kanin?
  • Lady without tattoo

Svar nej.Marsvinsmaten är anpassad för marsvin.Kaninmaten för kaniner.Varför skall du ge kaninen marsvinsdroppar?

Arbetar som Leg.pratkvarn
  • Natascha

Sonm som ovanför.... deras innehåll skiljer sig. och det är 2 oliak arter om man säger så.

• Hallon4

Det enda som skiljer marsvinsfoder från kaninfoder är att det är extra c-vitamin i marsvinernas foder och kaninen tar bara inte upp c-vitaminen.
    Många fodersorter är gemensamma.
    Tex. Carrier

Var på Djurmagasinet och skulle köpa kaninpellets (Cuni Complete) och kaninpelletsen var slut men då sa personalen att marsvinspelletsen, också Cuni Complete vas samma föruton c-vitaminen.

De gav samma till kanin och marsvin.

• myway

Ja du kan ge marsvinsmat till kanin men inte kaninmat till marsivn. Eller jo det kan man, men då måste man tillföra c-vitamin. Så låt du din kanin äta upp marsvinets mat.

jag säger bara vad jag tycker
  • Kevin2011

Kaniner ska ändå ha hö som huvudföda, så att ge dom lite marsvinsmat då och då går fint.

• Jacqi

Hej

Om maten du köpte till dina marsvin är anpassad både för marsvin, kaniner, hamstrar med mera och så är det självklart du kan ge det till din kanin! Annars om det står att det är anpassat för endast marsvin ska du inte ge det till kaniner. Du kan annars fråga i affären där du köpte maten om den går att ges till kaniner, då jag själv inte kan säga det nu eftersom jag inte vet varken vilket märke eller sort av fodret det är. 
    Har du någon annan fråga får du gärna besöka min hemsida www.kaninklubben.se!

/Jacqi  

Svar på tråden Kan man ge marsvinsmat åt kanin?