• Anonym (???)

Min dotter har ingen/ igenväxt slidmynning!

Är så himla orolig. Vi ska till läkaren i slutet på månaden. Men jag vill se här om någon varit med om samma. Upptäckte för ca en vecka sedan att min dotter inte har någon slidmnning, man ser bara ett litet "sträck" där "hålet" ska vara. Har läst att för vissa innebär det ingen fara utan att det bara är en hinna som man lätt kan ta hål på.Men för andra löper tydligen risk för att ha avsaknad av livmoder med mera. Är det någon som har nån erfarenhet av detta. Jag vill veta allt.

• Svar på tråden Min dotter har ingen/ igenväxt slidmynning!
  • SofiaOlava

Min dotter har sammanväxtningar i slidmynningen och de innre blygdläpparna växer ihop ovanifrån, och gör att det är svårt för henne att kissa ibland. Det är som en hinna som går att peta bort (under smärta)
    Vi behandlar med hormonsalva för att hålla den tunn och fin men behöver ändå pilla hål emellanåt.
    Har aldrig hört att detta kan ha samband med avsaknad av livmoder osv. Min dotter har däremot återkommande UVI:er och reflux och de verkar se något samband där.  
    Vad jag förstod så brukar det försvinna efter en kortare tids behandling, men min dotter har haft besvär med detta i ett drygt år.

*Elin -02* *Indra -04* *Ebbe -08* *Hilda -10* Mina underbara!
  • Anonym (???)

Det är två helt olika grejer. I vissa fall är det avsaknad av sidmynning och i andra fall är det väl mödomshinnan eller liknande som växer ihop. I detta fallet vet jag ju inte än hur det är.Hoppas på det sistnämnda, som du sa. De sa när jag fick remissen att ett ultraljud görs för att kolla livmoder äggstockar mm. Tack snälla för svaret.

• Anonym

Min dotter hade ingen slidmynning. Hon fick en hormonkräm som vi smörjde på och då utvecklades slidmynningen precis som den skulle. Nu vet jag inte vad det är för problem som ditt barn har, men det kanke inte är så avancerat att rätta till?

• Mariohn
    Anonym (???) skrev 2011-06-15 11:07:16 följande:
    Det är två helt olika grejer. I vissa fall är det avsaknad av sidmynning och i andra fall är det väl mödomshinnan eller liknande som växer ihop. I detta fallet vet jag ju inte än hur det är.Hoppas på det sistnämnda, som du sa. De sa när jag fick remissen att ett ultraljud görs för att kolla livmoder äggstockar mm. Tack snälla för svaret.
    Med tanke på att mödomshinnan är en myt och inget som faktiskt existerar är det nog knappast så nej. 
  • Anonym (???)
    Anonym skrev 2011-06-15 11:08:45 följande:
    Min dotter hade ingen slidmynning. Hon fick en hormonkräm som vi smörjde på och då utvecklades slidmynningen precis som den skulle. Nu vet jag inte vad det är för problem som ditt barn har, men det kanke inte är så avancerat att rätta till?
    Ja precis det kan ju vara just detta hon har. Håller tummarna för det. Men känns skönt ändå att de gör ett ultraljud. Tack för ditt svar. Vill veta allt om detta. När upptäkte ni detta?
  • SofiaOlava

Är det samman växtningar det handlar om, så har det inget med mödomshinnan att göra, utan en överproduktion av hudceller som gör att det yttre hudlagret fortsätter att växa så det sen bildar en hinna over öppningen...

Hoppas det inte är avsaknad av slidmynning, utan samma som min lilla. Känns ju betydligt "lättare". 

*Elin -02* *Indra -04* *Ebbe -08* *Hilda -10* Mina underbara!
  • Anonym (???)
    Mariohn skrev 2011-06-15 11:11:56 följande:
    Med tanke på att mödomshinnan är en myt och inget som faktiskt existerar är det nog knappast så nej. 
    Missade du att jag skrev mödomshinna eller liknande?????

Trots namnet "mödomshinna" är det ovanligt att hymen stänger slidan helt. Detta kallas hymen imperforatum och förekomsten varierar mellan olika befolkningsgrupper men anses vara någonstans mellan 1/1000 och 1/10 000 flickfödslar. Detta är den vanligaste missbildningen i flickors könsorgan och bör åtgärdas innan hon når puberteten. Annars kommer det att ansamlas mensblod ovanför hinnan som inte kan komma ut, vilket leder till smärta och risk för endometrios. Felet åtgärdas kirurgiskt med snitt i hymen. Oftast ställs diagnosen vid födseln, men om detta inte görs upptäcks missbildningen ofta först vid puberteten.[4]
  • Mariohn
    Anonym (???) skrev 2011-06-15 11:17:26 följande:
    Missade du att jag skrev mödomshinna eller liknande?????

Trots namnet "mödomshinna" är det ovanligt att hymen stänger slidan helt. Detta kallas hymen imperforatum och förekomsten varierar mellan olika befolkningsgrupper men anses vara någonstans mellan 1/1000 och 1/10 000 flickfödslar. Detta är den vanligaste missbildningen i flickors könsorgan och bör åtgärdas innan hon når puberteten. Annars kommer det att ansamlas mensblod ovanför hinnan som inte kan komma ut, vilket leder till smärta och risk för endometrios. Felet åtgärdas kirurgiskt med snitt i hymen. Oftast ställs diagnosen vid födseln, men om detta inte görs upptäcks missbildningen ofta först vid puberteten.[4]
    Så fint. Lycka till.- 
  • Anonym (???)
    SofiaOlava skrev 2011-06-15 11:15:34 följande:
    Är det samman växtningar det handlar om, så har det inget med mödomshinnan att göra, utan en överproduktion av hudceller som gör att det yttre hudlagret fortsätter att växa så det sen bildar en hinna over öppningen...

Hoppas det inte är avsaknad av slidmynning, utan samma som min lilla. Känns ju betydligt "lättare". 
    Aha, hoppas ju klart att fallet är så. Vid vilken ålder upptäckte du detta? Som sagt så vet vi ju inget alls ännu va det rör sig om ännu och jag drar absolut inga förhastade slutsatser. men är intresserad av all information.
  • Anonym
    Anonym (???) skrev 2011-06-15 11:13:49 följande:
    Ja precis det kan ju vara just detta hon har. Håller tummarna för det. Men känns skönt ändå att de gör ett ultraljud. Tack för ditt svar. Vill veta allt om detta. När upptäkte ni detta?
    Det upptäcktes direkt på BB tror jag (det är länge sen nu).
Svar på tråden Min dotter har ingen/ igenväxt slidmynning!