• Naquadria

Vilka prylar/kläder behövs vid start på 6-års?

Jag har barn som börjar på fritids/6-års till hösten. Vilka kläder o prylar kommer då att behövas? Vad har era barn haft med sig? Samma som på dagis?

• Svar på tråden Vilka prylar/kläder behövs vid start på 6-års?
  • m med tre stjärnor

Min trea ska börja förskoleklass i höst så jag kan säga vad hon ska ha för utrustning. Sen beror det ju på vad skolan har för aktiviteter och krav...

**en ordentlig ryggsäck (systrarna har från da kine så jag köper nog en likadan, äldsta börjar fyran och har sin fortfarande varje dag;)

**ett skalset som hon kan ha både som jacka/överdragsbyxor och regnkläder

**gympaklädershortsh och t-shirt (jätteolika om de vill att barnen har rejäla gympaskor eller är barfota)

**matlåda och vattenflaska som inte läcker (mina tre har trekantiga från light my fire kostar runt hundralappen i sportaffärer, helt suveräna öppnar sig aldrig;) Vattenflaskor köper jag från tupperware av samma anledning, de läcker aldrig!)

** ett pennskrin

** inneskor

**vattenmugg

Mina barn har alltså haft gympa en dag i veckan och gått till skogen en dag i veckan. Jga tycker det varit bra med skalset för då har de inte behövt fundera på vad de ska ha på sig. Många barn har dock haft galonisar...

Lycka till!

• PrincessOfIce

Min yngsta slutade just föreskoleklass och hon har haft en matlåda för frukt med sig varje dag, vattenflaska som inte läcker, Hennes väska tas inte med hem varje dag utan lämnas kvar.. Vi fick ta med en plastmapp och en kudde med eget örngott för en slags mysvila efter lunch för att ladda batterierna för eftermiddagen.. Inneskor, Extrakläder, regnkläder, skalkläder, tunna vantar och mössa, gummistövlar..

i princip samma saker som till förskola tyckte jag när jag fick hem en lista med saker..
    Min son som gick i en annan skola i förskoleklass hade bara regnkläder+stövlar, inneskor, jacka och väska och sen inte så mycket mer.. Han blev av med enormt mycket saker så vi tog hem allt varje dag (kommunal skola med ingen ordning och reda öht)

Numera har han samma saker som sin syster förutom kudden då.. Han slutade nyss andra klass.

De går båda i Pysslingskola

• Indianica
    Naquadria skrev 2011-06-16 23:39:32 följande:
    Tack för info. Har ni andra ungefär samma utrustning?
    Ja, samma som på dagis fast större ryggsäck, men ingen vattenmugg här och inget pennskrin, inneskor om man vill. Gympapåse behövs, kanske innegympaskor med vit sula. Gympakläder. Inte så stor skillnad mot för dagisutrustningen.
Svar på tråden Vilka prylar/kläder behövs vid start på 6-års?