• Linnika

Gudförälder/fadder..Jag förstår inte?

Jag är fundersam över det här med faddrar vs gudföräldrar

Alltså själv har jag gudföräldrar, min gudfar är min ena farbror och min gudmor är min moster.

Har man inte gudföräldrar nu för tiden?
    Är fadder samma sak som gudförälder?
    Hur har ni gjort när ni valt fadder eller gudförälder?

Jag vill nämligen att mitt barn ska ha gudföräldrar eller fadder om det nu är samma sak.
    Nån som har bra svar på mina frågor? 

ღ Linus ღ
  • Svar på tråden Gudförälder/fadder..Jag förstår inte?
  • Mumin80

Det är samma sak, vad man kallar det beror väl mest på ens eget val. Vi ville inte använda gudmor eftersom vår dotter inte döptes utan vi hade en namngivningsceremoni. Samtidigt så ville vi inte använda fadder heller för det kändes så "hjälp tredje världen" på något sätt. Så för vår del så fick min äldsta, bästa kompis bli "ogudmor" och hennes sambo blev bifadder

• Linnika

Ska man själv ge dom något sorts bevis på att dom är faddrar/gudföräldrar?
    Nåt papper eller så?

Jag är verkligen helt grön på detta område 

ღ Linus ღ
  • Linnika

Ska det registreras någonstan ifall man valt att ha faddrar/gudföräldrar??

ღ Linus ღ
  • Livisu

Vid dop i Svenska Kyrkan registreras det ju vem som är fadder (som det verkar kallas idag, istället för gudmor/far). Men det är inte juridiskt bindande till nåt med vårdnad eller dylikt. Men vill ni göra nåt eget vid namngivningsceremoni så är det säkert fint och uppskattat att ni skriver ett fint brev/kort till faddrarna i stil med

Tack, Eva, för att du vill finnas i vårt barns liv. Du är nu Pelle Plutts fadder. Vi hoppas att ni kommer få många fina stunder tillsammans och att Pelle alltid kan vända sig till dig om han behöver stöd och vägledning i livet.
    Vänliga hälsningar
    Kalle och Lisa, föräldrar till Pelle Plutt.

• Linnika

Tack så mycket för bra svar Öllegård 
    Nu fattar jag lite mer 

ღ Linus ღ
  • Fija m 2 pojkar

På dopblanketten och i Kyrkobokföringen kan upp till fyra personer antecknas som faddrar.

Förr kallades den som höll barnet gudmor/gudfar och för länge sedan fanns ett juridiskt ansvar knutet till barnet, om det skulle hända föräldrarna något. Det finns inte idag.

Vad ni väljer att kalla era faddrar för är upp till er.

Faddrar i Svenska kyrkan får fadderbevis i dopgudstjänsten.

Lycka till!

/ Skånepräst

Svar på tråden Gudförälder/fadder..Jag förstår inte?