• lovetove

Jag går UPP i vikt!

Jag är helt knäckt. Sen jag födde min son för fyra månader sen har jag gått upp fem kilo trots att jag helammar! Jag hatar det! Jag hade redan gått upp mycket, men nu väger jag 20 kilo mer än jag gjorde innan jag blev gravid och fortsätter att öka. Det är så knäckande. Alla säger att man går ner i vikt när man ammar. Jag äter inte speciellt mycket heller. Hjälp! Vill väl mest ha lite råd och stöd, kanske nån annan som varit i samma situation?

• Svar på tråden Jag går UPP i vikt!
  • Carisma95

Den här gången har jag inte gått upp, men med mellansonen gjorde jag det...

Får man fråga hur du äter på en dag ungefär? Det beror ju i 99 % ändå att man äter lite (men fel!) eller för mycket. Alt. att man äter alldeles för lite och kroppen går ner i svältläge (håller hårt i det fett man stoppar i sig). Amningen gör ju annars att man förbrukar ca 500 kcal MER än man gör annars.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • lovetove

Jag äter frukost lunch och middag som jag alltid gjort. Dock äter jag gärna en bulle eller två på eftermiddan - men som du säger: man borde ju förbruka mer!! Jag undrar om jag har problem med sköldkörteln eller nåt. Har aldrig haft problem med vikten förut, brukat väga 65-68 och nu väger jag 88 kilo!!!

• Carisma95
    lovetove skrev 2011-06-15 13:23:49 följande:
    Jag äter frukost lunch och middag som jag alltid gjort. Dock äter jag gärna en bulle eller två på eftermiddan - men som du säger: man borde ju förbruka mer!! Jag undrar om jag har problem med sköldkörteln eller nåt. Har aldrig haft problem med vikten förut, brukat väga 65-68 och nu väger jag 88 kilo!!!
    Fast en kanelbulle (beroende på storlek) ligger ju på ca 280-300 kcal per STYCK.

Sen beror det ju på HUR och VAD du äter till frukost, lunch och middag. Äter du som innan borde det ju inte bli så stor skillnad, men...  Testa att ändra på kosten, alt. ta lite mindre mat.
    Sen tycker jag (om du inte redan gör det?) ska lägga till mellanmål! Minst 2 stycken, gärna 3 per dag.
  • vittra

Du äter nog för lite i så fall, jag gick upp under senare delen av amningsperioden med båda, framförallt första, detta trots att jag hade tappat allt 1-2 veckor efter förlossningen men så har jag ätit som en häst!

Nu med andra har jag verkligen varit döhungrig och åt rejäl frukost (mer än innan), vid lunch har det kunnat bli en rejäl portion (äter aldrig lunch annars) eller typ 2 makrillmackor eller så... mellanmål krävdes annars pallade jag inte ända till middagen (ofta sötsaker typ ett par bullar eller så). Krävde mer mat vid middagen än vanligt också, samt kvällsmål som ofta kunde vara fruktsallad med glass, ett par mackor (vissa dagar åt jag 6-7 mackor totalt!) eller något sött typ äppelkaka eller kladdkaka, hehe

På 9 månader med denna kost har jag ändå bara gått upp ca 4-5 kg och med tanke på att jag tappade så mycket direkt efter förlossningen så väger jag nog ungefär som innan Nu försöker jag dra ner lite eftersom jag inte ammar lika mycket längre och är egentligen inte lika hungrig heller men nu har ju vanorna satt sig...

• vittra
    Carisma95 skrev 2011-06-15 13:31:47 följande:
    Fast en kanelbulle (beroende på storlek) ligger ju på ca 280-300 kcal per STYCK.

Sen beror det ju på HUR och VAD du äter till frukost, lunch och middag. Äter du som innan borde det ju inte bli så stor skillnad, men...  Testa att ändra på kosten, alt. ta lite mindre mat.
    Sen tycker jag (om du inte redan gör det?) ska lägga till mellanmål! Minst 2 stycken, gärna 3 per dag.
    Håller med om mellanmålen! Det har varit ett måste för mig, yoghurt eller fil och flingor brukade det kunna bli, eller någon frukt här och där...

Har mycket svårt att tro att en bille ligger på närmare 300 kcal... kanske 3!
  • vittra

Alltså tre bullar... blir nog närmare 300 kcal i mitt huvud...

• lovetove

Äter jag för lite? Kanske, det verkar ju liksom konstigt. Men jag brukar inte äta mellanmål, ska kanske börja med det.. Annars så tycker jag inte att jag äter överdrivet mycket. Ganska hälsosamt om jag säger det själv. Ska träffa barnmorska i morgon - så ska fråga  h enne om råd. 

• vittra

spa.118100.se/kalorier
    102 kcal i en vetebulle som väger 30 g.

Jag tänker mig visserligen hemmagjorda nu, köpta har jag ingen som helst uppfattning om. De brukar väl iofs vara typ 10 gånger så stora som de man gör själv..? haha

• vittra
    lovetove skrev 2011-06-15 13:49:47 följande:
    Äter jag för lite? Kanske, det verkar ju liksom konstigt. Men jag brukar inte äta mellanmål, ska kanske börja med det.. Annars så tycker jag inte att jag äter överdrivet mycket. Ganska hälsosamt om jag säger det själv. Ska träffa barnmorska i morgon - så ska fråga  h enne om råd. 
    Du säger att du äter som vanlig förutom ett par bullar, det är alldeles för lite i mina ögon ja.
  • lovetove
    vittra skrev 2011-06-15 13:53:22 följande:
    Du säger att du äter som vanlig förutom ett par bullar, det är alldeles för lite i mina ögon ja.
    Jaha - jag är faktiskt överraskad och känner mig aningen korkad.... Men TACK så mycket! Ska prova att äta mig ner i vikt:) 
  • Jordgubbarmeglass

En bulle på ca 100 gram väger 300 kalorier.

Jag vägde dom jag hade gjort hemma och dom ligger på ca 80-90 gram.

Så jo, det är runt 250-300 kalorier i en hemmagjord bulle....

• Carisma95

Ja, runt 300 kcal om det är de "vanliga" kanelbullarna.
    "Vetebulle" låter som någon "torrare" lite mindre variant? 30 gr kan väl inte vara en vanlig storlek på bulle?

• vittra

Aningens OT men här är vikt på två sorters bullar av ett köpt märke - findus:
    www.ciao.se/Findus_Mega_Kanelbullar__Recension_57139

"Findus Mega Kanelbullar är mer än dubbelt så stora som Findus vanliga Kanelbullar. Medan en vanlig liten kanelbulle bara väger 35 gram så väger en megabulle hela 87.5 gram."

Jag får kanske väga våra nästa gång jag gör kanelbullar Jag gör då helt vanliga bullar i helt vanliga formar, inte "stora formar" eller "megaformar" men självklart varierar det ju kraftigt vad för sorts bullar och vilken storlek de är i.

Nog om det!

TS skönt att man kan hjälpa, ibland är forum bra för att få lite nya infallsvinklar! Ibland snöar man in sig och ser inte det mest självklara Se till att skippa bullarna bara *s*

• Helene70

Jag gick också upp när jag ammade (5 kg) men jag resonerade som så att min kropp behövde varje gram för att kunna producera mjölk. Slappna av och ta det lugnt (jag vet att det är lättare sagt än gjort). Kilorna kommer att rasa när kroppen inte längre behöver några fettreserver.

• lovetove
    Helene70 skrev 2011-06-15 15:11:46 följande:
    Jag gick också upp när jag ammade (5 kg) men jag resonerade som så att min kropp behövde varje gram för att kunna producera mjölk. Slappna av och ta det lugnt (jag vet att det är lättare sagt än gjort). Kilorna kommer att rasa när kroppen inte längre behöver några fettreserver.
    Tack!
Svar på tråden Jag går UPP i vikt!