• PuckoLine

Livrädd för HSS!

Hejsan!
    Mitt namn är Linda.
    På Måndag nästa vecka skal jag göra en undersökning som kallas för HSS, dem skall upp i livmordern och spruta in en kontratsvätska och dem har sagt till mig att det kommer att kännas en del.
    Jag är fruktansvärt rädd för smärta och har avbokat flera tider då jag skall göra denna för att jag är såppas rädd och inte vågar.
    Finns det någon/några som gjort denna undersökning som kan berätta för mig lite mer hur den går till och hur det känns?!
    Jag är LIVRÄDD!!
    Mvh/Linda 

• Svar på tråden Livrädd för HSS!
  • Queenie70

Har hört att det gör skitont. Kan man verkligen inte begära nån slags bedövning när man gör nåt sånt. Lustgas åtminstånde....eller hör det till de saker man ska "stå ut" med som kvinna?

Själv blev jag lättsövd när jag gjorde ryggmärksprov, för at jag klarade helt enkelt inte av att genomföra det annars. Jag hoppade undan så fort de närmade sig med nålen trots att jag försökte stålsätta mig.

• PuckoLine

Oh.. fruktansvärt. Jag är fruktansvärt rädd och vet inte om jag kommer o klara av det, men jag längtar efter att få bli gravid och då måste man tydligen stå ut med sådant här =( 

• Queenie70
    PuckoLine skrev 2011-06-15 16:23:00 följande:
    Oh.. fruktansvärt. Jag är fruktansvärt rädd och vet inte om jag kommer o klara av det, men jag längtar efter att få bli gravid och då måste man tydligen stå ut med sådant här =( 
    Fast jag har egentligen inte en aning om hur det känns ska alltså förtydligas. Detta är bara vad jag "hört"
  • Grätchen

Jag har gjort det. Det kändes som mensvärk gånger 10 Har flera vänner som tyckte att det inte var så farligt, så det är nog olika för alla.

Ta några ipren innan så ska du se att du fixar det!

Lycka till!{#emotions_dlg.flower}

• Annelie 76

Kolla med dem om du kan få lugnade medel (tablett eller spruta) innan eftersom du är så rädd för smärtan. Det kan man få vid andra smärtsamma och/eller obehagliga undersökningar som tex gastroskopi. Det tar inte bort smärtan men tar bort rädslan så du inte spänner dig och då gör det inte lika ont.

• BigDreams

Jag var jätterädd innan jag skulle spolas! Tog någon voltaren hemma innan. Det kändes knappt alls och gick jättesnabbt! Hade lite som mensvärk efteråt. Skulle lätt göra om det igen!

Tänk vad olika det kan vara!
    Äggplock var jag skräckslagen inför! Högra sidan kände jag inget alls! Vänstra sidan gjorde ont men var ändå hanterbart! Kommer inte vara lika nervös nästa gång om det blir så! Värst tycker jag det har varit innan, när man inte vet vad man har att vänta sig.

Hoppas det går bra för dig!

• PuckoLine

Tack för att ni lugnar ner mig, men jag har läst att det är en mardröm för vissa men ngt helt annat för andra.
    Jag vet inte vad jag skall tro, men det måste ju göras, synd bara att min pojkvän jobbar den dagen och inte kan vara med, men jag får klara mig helt enkelt.
    Längtar efter ett barn nu och hoppas att det ser positivt ut efter den undersökningen. 

• Rocky Mountain

Du kommer att klara det galant! Är du beredd att vara gravid 9 månader och genomgå en förlossning så fixar du en spolning av äggledarna som tar högst 5 minuter...
    Jag var på spolning idag och det gjorde inte jätteont! Bara en stickande känsla ett litet tag men som snabbt gick över. Det kan säkert vara individuellt hur man upplever känslan med tanke på smärttröskel och så... 
    Jag tycker att det låter som om du jagar upp dig i onödan. Men ta några värktabletter innan om det känns bättre.

Att begära lustgas låter helt absurt i mina öron...Är man då verkligen beredd att bli gravid och genomgå en förlossning undrar jag...?

Lycka till!!Glad

• Astakvasta

HSS var ett nytt ord för mig, tack Rocky för översättningen.

Äggledarspolning har jag gjort och var också beredd på att det kunde göra ordentligt ont. Jag fick hem värktablett, sup. att ta innan och uppmuntrades att ta extra värktabletter efteråt för att minska risken för ev infektion.
    Hålller med tidigare talare: för mig var det ingen stor sak, kände knappt något alls, en mindre mensvärk efteråt. Men det har jag haft jävulska i mina dagar. På min undersökning var det ingenting som gjorde ont. Men, som Anneli föreslog, be att få lugnande om du känner dig nervös för att göra den, du måste ju få den gjord.

Självklart ska du ta tjuren vid hornen och få undersökningen gjord och som tidigare sagt: det är gravid du vill bli. Det är en så mycket större grej i sammanhanget och det kommer att ge så mycket större smärta. Ända är det att bli gravida vi går och längtar efter.

Klart du fixar det här!

• PuckoLine

Min helg har varit fruktansvärd. Jag har inte kunnat sova, jag funderar starkt på IGEN att avboka tiden till gyn på Måndag för min rädsla tar över mig totalt. Men ändå så vill jag verkligen ha barn och behöver verkligen göra denna undersökning men jag är så rädd. 
    Min sambo jobbar och det betyder att jag får gå dit själv, skulle känns skönt o hålla ngn i handen. Känner mig som en barnrumpa nu som inte vågar detta, men jag är rädd för bara ett stick i fingret när dem tar blodprov..
    Jag vet inte vad jag skall ta mig till.....

• Queenie70
    PuckoLine skrev 2011-06-18 22:07:59 följande:
    Min helg har varit fruktansvärd. Jag har inte kunnat sova, jag funderar starkt på IGEN att avboka tiden till gyn på Måndag för min rädsla tar över mig totalt. Men ändå så vill jag verkligen ha barn och behöver verkligen göra denna undersökning men jag är så rädd. 
    Min sambo jobbar och det betyder att jag får gå dit själv, skulle känns skönt o hålla ngn i handen. Känner mig som en barnrumpa nu som inte vågar detta, men jag är rädd för bara ett stick i fingret när dem tar blodprov..
    Jag vet inte vad jag skall ta mig till.....

Prata med din läkare. Ibland är rädslan inte rationell eller hanterbar, då kan man få hjälp. Det hänger INTE ihop med hur mycket man verkligen vill ha barn eller hur man blir som förälder.
  • PuckoLine

Jag vill inget annat än att få barn och har försökt i så många år nu utan resultat, det är fruktansvärt. 

• Grätchen
    PuckoLine skrev 2011-06-18 22:33:35 följande:
    Jag vill inget annat än att få barn och har försökt i så många år nu utan resultat, det är fruktansvärt. 
    Jag lovar att det är hanterbar smärta, om du tycker att det är hemskt när du ligger där, så kan du be dom att avbryta och inte köra andra sidan /alt be dom vänta litemed andra sidan. Då är du ett steg närmare målet.
     Försök att kontakta gyn/husläkare och hör efter om det är möjligt att få en lugnande tablett.
  • PuckoLine

Jo jag har fått sex tabletter med mig he, var av två stycken skall upp i rumpan, jag skall ta dem ca 2 timmar innan jag skall vara där.
    Jag måste klara det, men det e så många som skriver att det är en mardröm och att dem höll på att svimma av smärta osv osv.. Man blir ju livrädd när man läser det.
    Jag har en underbar gynekolog så hon sköter nog detta kalas, jag litar på henne fullt ut, men min rädsla finns bara inte på denna världskarta. Tack för att ni stöttar mig, det betyder väldigt mkt för mig! 

• en längtan04

Hej jag gjorde detta i maj och det var inte så farligt som jag trodde det skulle vara. Jag hade ju ingen passage i mina äggledare så det kändes ju lite när dom försökte öppna upp dom, men läkaren som gjorde det var jättebra och sa bara att jag skulle säga till om det gjorde för ont, och då slutade dom och då försvann värken på en gång.
    Det kändes som mensvärk tycker jag. Jag sa till dom att jag var rädd för att det skulle göra ont så att dom visste det.

Det kommer att då bra ska du se.

• PuckoLine

Detta är fruktansvärt. Jag har gråtit och mår inte bra alls..
    Jag funderar på att prata med min gynekolog imorgon om dem kan skicka remiss så att jag blir nersövd istället men ändå så vill jag få det gjort, men jag klarar inte av smärtan.
    Jag har tagit sömntabletter nu för annars lär jag inte få ngn sömn alls.
    Usch vilken barnrumpa jag känner mig som.. men.. jag känner att .. jag klarar det inte..  

• Grätchen
    PuckoLine skrev 2011-06-20 00:14:17 följande:
    Detta är fruktansvärt. Jag har gråtit och mår inte bra alls..
    Jag funderar på att prata med min gynekolog imorgon om dem kan skicka remiss så att jag blir nersövd istället men ändå så vill jag få det gjort, men jag klarar inte av smärtan.
    Jag har tagit sömntabletter nu för annars lär jag inte få ngn sömn alls.
    Usch vilken barnrumpa jag känner mig som.. men.. jag känner att .. jag klarar det inte..  
    Gör så här istället, gå dit och tala om hur du känner. Det är ingen som kommer att tvinga dig, då har du iaf försökt.
    Vem vet du kanske vågar när du väl är där.
Svar på tråden Livrädd för HSS!