• mamma till stjärnöga

Tips på flyt eller simdräkt till muskelsvaga barn?

Min lilla 7 åriga tjej har vuxit ur badring och fixar inte armpuffar ( hon är svag i överkroppen) någon som har tips på bra flyt eller simdräkt? Hon älskar att bada o simma men hon hamnar under vatten hela tiden utan flytring. Dessutom är den så tight nu att hon hakar fast knappen på magen hela tiden.

• Svar på tråden Tips på flyt eller simdräkt till muskelsvaga barn?
  • Ramborg

Är hon sju kan du lära henne simma istället. Lär henne hur hon kan flyta utan flytredskap.

• mamma till stjärnöga

eh nej, det är inte möjligt att lära henne vare sig flyta eller simma i nuläget omm ens någonsin, och det är tungt att hålla henne själv i vattnet, därav behovet av flythjälpmedel.

• Ramborg

Jaha, hon är muskelsvag av någon sjukdom, jag tolkade det som "svag i överkroppen" som "inte så himla stark i musklerna än". Sorry.

Hon kanske kan ha en flytväst? Somliga seglarvästar är ganska smidiga och bekväma?

• Mamma till tre kottar

Jag känner inte din dotter och hennes behov, men något som imponerat på mig är Halliwick (halliwick.se). På kurser och galor har jag träffat unga med multihandikapp som på land behöver hjälp med allt, men som lär sig "simma" utan hjälpmedel i vatten. Imponerande och inspirerande.

MEN det var inte det du frågade efter utan flythjälpmedel. Det finns en typ av baddräkt med inbyggda flythjälpmedel som jag sett små barn har, om jag inte missminner mig har jag sett liknande för större barn/vuxna på hjälpmedelsmässor så detta är något som sjukgymnast/arbetsterapeut på habiliteringen borde kunna mer om.

• Emmixen

Gå in på www.varsam.se och sök på vattenvästkrage. En sådan har jag och med den flyter jag bra. Jag har ingen möjlighet att själv hålla mig ovanför ytan, men den funkar väldigt bra. 

- www.emmixen.se - en nittonårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
  • mamma till stjärnöga

Tack för tipset Glad hittade mycket bra flythjälpmedel på varsam, har redan beställt o ska prova med lilltjejen.

Svar på tråden Tips på flyt eller simdräkt till muskelsvaga barn?