Anonym skrev 2011-06-15 23:47:28 följande:
Han vill bara ha mig som trasa?
OM han vet om hur mkt du känner för honom, så är det ju klart att du boostar hans självkänsla genom att hålla fast vid en vänskap som du önskar var något mer. Sen om det är det enda som gör att han är "vän" med dig, är ju inte säkert. Han kanske faktiskt bryr sig om dig. Fast personligen... OM jag brydde mig om någon, och visste att den hade mer känslor för mig, så skulle jag nog faktiskt bryta tills dess att den personen hade kommit vidare i sitt liv. Det skulle kännas som om jag utnyttjade den personens känslor och förstörde för den.
Varför är ni inte ihop? Vill han inte?
Låter inte särskilt schysst av honom, att berätta mer för dig, än han gör för sin nya tjej. Låter inte direkt som en drömstart för han och hans nya tjej. Kanske han inte heller har lyckats bryta sig loss helt ur er relation. Låter väldigt smärtsamt, och komplicerat.
Men du är ju inte offer så, du är ju förmögen att själv fatta egna beslut. Och du kan ju säga nej tack, och sätta gränser, om du märker att detta är något du inte mår bra av. Att leva på hoppet om att du en gång ska bli mer viktig än så här, genom att bara "finnas till hands" låter som ett raffinerat självplågeri. Och det brukar vara svårt att älska människor som inte visar sig själva respekt. Vet inte varför.. men om en person inte respekterar sig själv, så brukar det leda till förakt.. (omedvetet ofta dock) Och förakt leder ju inte direkt till kärlek.