• Anonym

Varför vill mitt ex ha kontakt med mig?

Exet har gått vidare, men vill vara vänner då jag "betyder mycket, som vän".
    Om jag hade en ny hade jag nog inte velat ha någon sådan kontakt med mitt ex. Tyvärr tror jag att jag har vissa känslor kvar.
    Är jag bara en boost för exets ego?

• Svar på tråden Varför vill mitt ex ha kontakt med mig?
  • Rödnäbba

Om du har känslor kvar så är du nog en boost för exets ego. Sen är det väl inte så konstigt att man saknar varandra om man varit tillsammans. Kan vara svårt att skiljas.

• Flygfotogen

En boost och en slags trygghet skulle jag tro. Har ni en vänskap? Dvs, upplever ni båda att ni är vänner?

• Anonym

Jag har inte berättat att jag kanske har lite känslor kvar, har varit osäker själv.
    Vi var tillsammans i 4½ år och hade en ganska djup relation. Vi var bästa vänner. Berättade mer för varandra än för våra respektive andra närmsta vänner. Vi kan varandra utan och innan.
    Så ja, vi har en vänskap som nog handlar mycket om trygghet.. I alla fall från hans håll. Jag har märkt flera gånger efter att vi gjort slut att han ringer mig om han vill prata om något innan han berättar för någon annan.
    Det är "mysigt" att vara någons trygghet, men väldigt jobbigt med dessa underliggande känslor från mitt håll.
    Är rädd att jag bara är ett substitut tills han kommit djupare med den nya. Han ljuger om vår kontakt för henne också. Rädd att hamna helt i kylan? Eller en "man" med dåligt självförtroende?
    Känner mig rätt blåst hur som.

• Anonym (M)

sådär sa mitt X till mig, han bryr sig dock inte ett dugg.  -.-

kan tilläggas att vi har barn med, som han heller inte bryr sig om.  

• Anonym

Han leker bara med mig alltså? Eller ser mig som en syster? :/

• Miia88
    Funkwerkstatt skrev 2011-06-15 22:59:09 följande:
    Man kan inte vara "vänner" med sitt ex.. jag tror inte på det iaf :)
    Nae, sånt funkar fan inte har jag märkt.. blir bara FEL! 
  • Anonym

Han vill bara ha mig som trasa?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-15 23:47:28 följande:
    Han vill bara ha mig som trasa?
    OM han vet om hur mkt du känner för honom, så är det ju klart att du boostar hans självkänsla genom att hålla fast vid en vänskap som du önskar var något mer. Sen om det är det enda som gör att han är "vän" med dig, är ju inte säkert. Han kanske faktiskt bryr sig om dig. Fast personligen... OM jag brydde mig om någon, och visste att den hade mer känslor för mig, så skulle jag nog faktiskt bryta tills dess att den personen hade kommit vidare i sitt liv. Det skulle kännas som om jag utnyttjade den personens känslor och förstörde för den.

Varför är ni inte ihop? Vill han inte?

Låter inte särskilt schysst av honom, att berätta mer för dig, än han gör för sin nya tjej. Låter inte direkt som en drömstart för han och hans nya tjej. Kanske han inte heller har lyckats bryta sig loss helt ur er relation. Låter väldigt smärtsamt, och komplicerat.

Men du är ju inte offer så, du är ju förmögen att själv fatta egna beslut. Och du kan ju säga nej tack, och sätta gränser, om du märker att detta är något du inte mår bra av. Att leva på hoppet om att du en gång ska bli mer viktig än så här, genom att bara "finnas till hands" låter som ett raffinerat självplågeri. Och det brukar vara svårt att älska människor som inte visar sig själva respekt. Vet inte varför.. men om en person inte respekterar sig själv, så brukar det leda till förakt.. (omedvetet ofta dock) Och förakt leder ju inte direkt till kärlek.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-16 12:29:45 följande:
    OM han vet om hur mkt du känner för honom, så är det ju klart att du boostar hans självkänsla genom att hålla fast vid en vänskap som du önskar var något mer. Sen om det är det enda som gör att han är "vän" med dig, är ju inte säkert. Han kanske faktiskt bryr sig om dig. Fast personligen... OM jag brydde mig om någon, och visste att den hade mer känslor för mig, så skulle jag nog faktiskt bryta tills dess att den personen hade kommit vidare i sitt liv. Det skulle kännas som om jag utnyttjade den personens känslor och förstörde för den.

Varför är ni inte ihop? Vill han inte?

Låter inte särskilt schysst av honom, att berätta mer för dig, än han gör för sin nya tjej. Låter inte direkt som en drömstart för han och hans nya tjej. Kanske han inte heller har lyckats bryta sig loss helt ur er relation. Låter väldigt smärtsamt, och komplicerat.

Men du är ju inte offer så, du är ju förmögen att själv fatta egna beslut. Och du kan ju säga nej tack, och sätta gränser, om du märker att detta är något du inte mår bra av. Att leva på hoppet om att du en gång ska bli mer viktig än så här, genom att bara "finnas till hands" låter som ett raffinerat självplågeri. Och det brukar vara svårt att älska människor som inte visar sig själva respekt. Vet inte varför.. men om en person inte respekterar sig själv, så brukar det leda till förakt.. (omedvetet ofta dock) Och förakt leder ju inte direkt till kärlek.
    Hans känslor hade svalnat. Fick ingen bättre förklaring. Dock tog han initiativ till att träffas strax efteråt och vi umgicks som mer än vänner. När jag ifrågasatte det tystnade kontakten.
    Förstår inte vad som skulle vara så "bra" med mig som vän att han vill ha kontakt. Han lär väl inte ha känslor eftersom han har en flickvän. Men det känns ju lite konstigt att han inte vill berätta allt om vår kontakt för henne. Rädd att bli lämnad kanske.
  • Anonym

"lär väl inte ha känslor, eftersom han har flickvän"- det var ett ganska stort tankefel där. Det finns ingenting som säger att man inte kan ha känslor för fler än två. Däremot så behandlar han dig ju inte direkt väl. Som dessutom ville vara kk, fast du ville ha en relation. Och som behåller dig som vän, å pratar mer med dig än sin flickvän. Låter som om man är ganska gränslös..

Men om du inte sätter gränser, så är du ju å andra sidan det med. Som sagt. Du är inget offer. Han skickar dubbla signaler ja; men du kan ju välja själv hur du vill ha ditt liv. Mår du bra av det här?

• Anonym

Jo jag kan välja. Kommer nog inte låtsas som någonting och vara kall vid eventuell kontakt.
    Det som jag tycker är jobbigt är att flickvännen är en person som han har känt ganska länge. Hon hörde av sig ibland till honom men han sa till mig att "det är ju bara xxx" och så. Det känns som att hon väntat in att han ska bli ledig, för när det tog slut mellan oss började hon höra av sig mer.
    Man skulle kunna tro att han gillat henne innan men då tror jag han hade lämnat mig för länge sen..?

• Cornellia

Jag tycker inte att det är särskilt konstigt att man vill vara vän med sitt ex.

Alla killar jag har varit ihop med har varit superfina killar, och jag tycker om dem allihop, ser ingen anledning att bryta kontakten med så underbara människor bara för att jag inte är kär i dem.

BF 1/9 2011
Svar på tråden Varför vill mitt ex ha kontakt med mig?