Varför blir alltid grytbitar så segt?
Köpte grytbitar som jag tänkte steka upp. Men dom blir ju som studsbollar, why?
Köpte grytbitar som jag tänkte steka upp. Men dom blir ju som studsbollar, why?
För kort koktid kanske? gryta skall ju puttra läänge på spisen..nästans tills köttet trillar isär.
koka dom längre...
jag kokar alltid grytor MINST 2 timmar just för att det blir så segt annars
För att dom ska koka länge innan,gärna flera timmar
Rätt kött till grytbitar (marmorerat, rätt skuret med fiber-tänk).
Högrev, bog, etc
Bryn bara, inte stek, låt sedan puttra, inte koka....
Fast jag tänkte inte göra gryta utan bara steka upp. Fast det går kanske inte?
köp en bit högrev istället och dela själv,då kan du skära små bitar och det går fortare.Köttet måste dock kokas länge för att bli klart.
NJa du kan steka först och sedan lägga i buljong och koka.
ok, har hällt på buljong så får det koka ett tag istället. Man lär sig något nytt varje dag.
För att de har kokat för kort tid! Gryta kan ta flera timmar att koka! =)
det heter ju "grytbitar" av en anledning ;)
Brukar inte köpa sk grytbitar pga att de oftast innehåller segare kött som du påpekar utan göra egna av typ stek eller liknande men misstänker att ska man få någon ordning på dem är det nog som många påpekar långkok som gäller.
orkade inte vänta så jag åt några bitar ändå, nja inte var det gott inte, hoppas på att jag inte får magknip ikväll.
Som många sagt: bryn runt om, gärna tillsammans med lök och kanske morötter. Pudra över mjöl och slå på buljong. Låt koka på SVAG värme under lock i ca 1,5-2 timmar. Ha gärna i lite kryddpepparkorn och lagerblad. Mot slutet kryddar du och i med en skvätt grädde.
Jag lovar att det blir mört!
Nu blev jag sugen på gryta...
alltså grytbitar är ju GRYTbitar av en anledning, ofta styckat av delar som har tjockare muskelfibrer och är segare som tål lång tillagning, de blir bäst när de får koka länge. de är avsedda för grytor alltså passar de inte att bara stekas och ätas som de är. det är ju skillnad på kött och kött beroende på var på kossan man tagit köttet.
Grytbitar är ett riktigt skitkött.
Köp en högrev, märgpipa eller liknande delar.
En del av dom är billigare än grytbitarna, men mångfalt bättre kvalitet.
Alla kräver långkok dock.