• Chimamanda

    Byta jobb under pågående process?

    Min man vantrivs sedan en längre tid på sitt jobb och nu kommer han troligen få chansen att få ett nytt jobb inom kort. "Problemet" är att vi är mitt i adoptionsprocessen, skickar våra papper till Landet endera dagen. Om min man påbörjar en ny anställning så är vi ju skyldiga att meddela detta till familjerätten. Är det någon som har koll på hur mycket administrativt krångel det skulle bli för oss? Inte skulle vi väl behöva ett nytt medgivande pga en sådan sak? Och då behöver vi väl också skicka någon typ av nytt anställningsintyg även till Landet? Vi räknar med att våra papper har varit ett par månader i Landet när maken väl påbörjar det nya jobbet. Nån som vet hur det här brukar gå till? Tänkte höra efter, innan jag ringer till familjerätten och frågar.

  • Svar på tråden Byta jobb under pågående process?
  • Nystart

    Hej!

    Jag är ingen expert, men vi hade liknande funderingar under vår process. Att familjerätten måste underrättas är ju tveklöst, men jag vet inte om det krävs nytt medgivande. Det beror kanske lite på hur "säkert" det nya  arbetet är. Prov - eller projektanställning kan nog kräva nytt medgivande.Sen är ju kommunerna olika och hanterar sake r olika så det enda säkra svaret får du väl från familjerätten. Däremot VET jag att vårt land ville ha något slags tillägg till ansökan vid en sådan stor ändring. Vi avvaktade att byta jobb, men vantrivs man kan det nog vara värt administrativt krångel för det tar energi att vantrivas och när man får barnet vill man  - och måste man - vara full av energi!

    //Lycka till!

  • Kartella

    Till oss sa de att om jobbet är liknande som det man idag och att lönen var ungefär densamma skulle vi inte behöva göra om medgivandet. Men ring och hör vad de tycker i er kommun, tyvärr skiljer det ju rätt mycket. Lycka till!

  • Helle68

    Jag bytte jobb en månad efter det att vi skickat vår ansökan till Slovakien, av samma skäl som din man vill byta.

    Det gick väldigt smidigt rent praktiskt, sedan var det ju lite jobbigare att ta beslutet om man skulle byta arbete just då av moraliska skäl men det är ju en annan diskussion... Dock kändes det nödvändigt för mig personligen och jag var öppen med vår situation redan från början mot den nya arbetsgivaren, så det kändes helt rätt.

    Behövde bara skicka in ett anställningsinstyg där arbetsuppgifter och lön framgick till familjerätten samt till BFA. BFA lät översätta och vidimera intyget och så skickades det till Slovakien för att komplettera handlingarna till ansökan, men ingen annan ändring gjordes vad jag kan minnas. Mitt nya och föregående arbete var inom samma bransch och med samma arbetsuppgifter.

  • Chimamanda

    Tack för bra svar!!

    Jag fick just svar från Familjerätten också och det liknar väldigt mycket det som du beskriver, Helle68. Det verkade inte ens säkert att vi behöver komplettera vår ansökan! Så det känns bra. Inga pinnar i hjulet såhär långt iaf.

  • villsågärna38

    Va bra att veta och hoppas nu att det går bra för er GraceO. Någon som vet om det funkar ungefär likadant om man skulle flytta? Måste man göra om medgivandet om man flyttar till en motsvarande bostad i samma kommun? Alt ny kommun?

  • Nystart

    Det dät med flytt mellan kommuner beror också på vilka kommuner det gäller. Jag har hållit mig inom samma, men har vänner som varit i flytttagen (sthlms-området). Vissa kommuner var villiga att ta den tidigare kommunens utredning rakt av, medan andra var väldigt tveksamma till det och ville delvis göra om utredningen. Det är som vanligt när det gäller kommunerna med andra ord...de tolkar lite olika.

  • Manchester
    villsågärna38 skrev 2011-06-17 09:03:38 följande:
    Va bra att veta och hoppas nu att det går bra för er GraceO. Någon som vet om det funkar ungefär likadant om man skulle flytta? Måste man göra om medgivandet om man flyttar till en motsvarande bostad i samma kommun? Alt ny kommun?
    Vi haft några flyttärenden i den socialnämnd där jag sitter. Jag kan inte minnas att vi haft uppe något ärende där en adoptionssökande sökt nytt medgivande pga flytt inom kommunen. Däremot har det hänt att någon ansökt om förnyat medgivande och av den nya utredningen har det framgått att de flyttat inom kommunen sedan den förra utredningen gjordes. Jag har fattat det som att om utredaren anser den nya bostaden - i samma kommun - vara likvärdig eller bättre än den förra och dessutom inte anser att familjen tagit på sig alltför stora utgifter i samband med köp av ny bostad så behövs ingen ny utredning.

    När det gäller flytt över kommungränsen så brukar vi göra en ny utredning, men inte lika grundlig som om det rörde sig om en outredd familj. Den gamla utredningen brukar ligga med som bilaga och det verkar som om våra utredare inte går lika djupt in på frågor om exempelvis uppväxt, utbildning etc. De koncentrerar sig mer på "här och nu" och själva adoptionen och litar på den gamla kommunen när det gäller familjens historia. Just nu minns jag inte hur många träffar det brukar handla om. En del länder kräver ju att utredaren ska ha träffat den/de sökande ett visst antal gånger så till viss del kanske det anpassas efter deras önskemål.
  • Chimamanda

    Det är ju lite lurigt det här med ändrade förhållande under pågående process. Man kan ju inte trycka in pausknappen på livet under tiden man väntar. Naturliga händelser som flytt eller jobb-byte måste kunna få hända, särskilt om väntetiden är flera år. Bra om familjerätterna kan vara så smidiga som möjligt med det här, tycker jag.

  • villsågärna38
    Chimamanda skrev 2011-06-18 12:04:38 följande:
    Det är ju lite lurigt det här med ändrade förhållande under pågående process. Man kan ju inte trycka in pausknappen på livet under tiden man väntar. Naturliga händelser som flytt eller jobb-byte måste kunna få hända, särskilt om väntetiden är flera år. Bra om familjerätterna kan vara så smidiga som möjligt med det här, tycker jag.
    Håller med. Vi talar ju inte direkt om att man väntar ett halvår, kan ju bli flera år. Känns helt galet att de skulle göra om hela utredningen pga detta. Det borde ju isf bara vara boendesituationen de kollar på alt jobbsituationen om det är så.
  • chloe08

    Vi flyttade precis efter att ha fått medgivandet inom samma kommun men till annan stadsdel. Vi fick behålla våra utredare tills barnet har kommit hem, återrapporterna tar vår nya stadsdel hand om. Det enda vi behövde var ett aktualiseringsintyg till landet. Förra adoptionen så bytten mannen jobb och vi flyttade, samma där ett nytt aktualiseringsintyg. Det finns jobb där man inte jobbar så länge tex säljjobb, och väntar man som vi förra gången över fyra år i landet så händer det att man bytt jobb under tiden, helt naturligt och det förstår både kommunen och landet

Svar på tråden Byta jobb under pågående process?