• Anonym (tii-ess)

FÅR arbetsgivaren neka obetald semester?

Agda har 25 intjänade semesterdagar. En måndag vill hon vara ledigt (utan att slösa en semesterdag med betalning) och ber i god tid om att få vara ledig. Chefen säger att hon får ledigt ifall hon tar ut en (betald) semesterdag, annars får det vara. "Jobbar man så jobbar man sina tider", låter motiveringen.
    Hur ligger det till, kommer arbetsgivaren undan med detta?
    Helst ren fakta tack, sedan kan det diskuteras hej vilt vad ni själva, personligen tycker.

(Är inte med i facket så kan inte höra med dom!)

• Svar på tråden FÅR arbetsgivaren neka obetald semester?
  • Anonym (tii-ess)
    Anonym skrev 2011-06-15 18:13:07 följande:
    Ja.
    Men varför kan de tvinga en att ta betald semester? Att de kan neka som de vill förstår jag, men att de låter en få ledigt om man tar en betald dag istället för en obetald borde ju inte spela någon roll, egentligen.
    Det måste väl vara så att de inser att folk inte vill "slösa på sina dagar" ochatt man kommer att ta mindre ledigt då, men då inser de ju inte att om man verkligen vill vara ledig (obetalt) så riskerar ju sjukskrivningarna att öka. Särskilt om man har ett arbete som tidigare låtit en ta obetalda dagar. För folk med mindre moral finns ju överallt.
  • Annat78

Det är bara om du inte har tillräckligt många intjänade semesterdagar (läs: 20) som du har rätt till obetald semester. Övrig obetald ledighet kan arbetsgivaren neka. Viss tjänstledighet kan arbetsgivare inte neka, men det är ju inte samma sak

• Frontline

Varför inte bara begära ledigt för och skita i att ta en obetald semesterdag det är ju typ samma sak...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (tii-ess)
    Annat78 skrev 2011-06-15 18:27:07 följande:
    Det är bara om du inte har tillräckligt många intjänade semesterdagar (läs: 20) som du har rätt till obetald semester. Övrig obetald ledighet kan arbetsgivaren neka. Viss tjänstledighet kan arbetsgivare inte neka, men det är ju inte samma sak
    Tack för era svar!
  • Anonym (tii-ess)
    Frontline skrev 2011-06-15 18:29:42 följande:
    Varför inte bara begära ledigt för och skita i att ta en obetald semesterdag det är ju typ samma sak...
    Fattar inte?
  • Anonym (tii-ess)

Oj, nu fattade jag Frontline!
    Nämen på Agdas jobb så säger dom att dom numera har slutat att bevilja ledigt såvida man inte tar en betald semesterdag. Så jobbar du så jobbat du, vill du ha ledigt så får du ta ut en semesterdag, annars är det bara att knega på!

• Frontline
    Anonym (tii-ess) skrev 2011-06-15 18:36:30 följande:
    Oj, nu fattade jag Frontline!
    Nämen på Agdas jobb så säger dom att dom numera har slutat att bevilja ledigt såvida man inte tar en betald semesterdag. Så jobbar du så jobbat du, vill du ha ledigt så får du ta ut en semesterdag, annars är det bara att knega på!
    Vad är det för en jefla arbetsgivare.
    Jag går som vikarie och får då på lönen redan min semesterersättning så jag får aldrig några sparade semesterdagar men vill jag ha ledigt så frågar jag om det och det är inga bekymmer..
  • Anonym (tii-ess)
    Frontline skrev 2011-06-15 18:39:39 följande:
    Vad är det för en jefla arbetsgivare.
    Jag går som vikarie och får då på lönen redan min semesterersättning så jag får aldrig några sparade semesterdagar men vill jag ha ledigt så frågar jag om det och det är inga bekymmer..
    En arbetsgivare som en gång per år lovar att de ska försöka göra allt för att personalen ska trivas!
    Det har inte varit några problem tidigare utan det här är något nytt de har börjat med. Ja, alltså om man kan byta bort passet så får man ju också vara ledig, men det går inte alltid.
  • Ramborg

Fast det är väl ganska vanligt att man måste ta ut en semesterdag om man vill vara ledig?

• Anonym

På vår arbetsplats är det så att om man har betalda semesterdagar att ta ut, så måste man nyttja de i första hand. Man får alltså inte obetald tjänstledighet beviljad då. Jag tycker att det är rimligt. Vill man vara ledig och inte ta en semesterdag så får man helt enkelt byta pass. Om inte det går? Tja, då är det inte så mycket att göra. Då får man snällt jobba. 

• Anonym (tii-ess)
    Ramborg skrev 2011-06-15 18:44:15 följande:
    Fast det är väl ganska vanligt att man måste ta ut en semesterdag om man vill vara ledig?
    Inte på företaget där jag jobbar, har aldrig varit något problem med det. Massor med vikarier också så jag kan inte se problemet.
  • Anonym

det är så att om man har betald semester intjänad så har arbetsgivaren rätt att neka dig obetald ledighet om du inte först nyttjar dina semetserdagar. det är väl helt rimligt. annars kan man ju vara ledig hur mycket som helst. "hej chefen jag vill vara ledig varje fredag hela året, och sen vill jag ha mina 4 veckors semester som vanligt iaf" det säger ju sig självt att man inte kan göra så. vill man ha lite extra svängrum och kunna ta nån ledig dag då och då under året så får man ju se till att spara några semesterdagar som buffert. du får dessutom spara 5 dagar varje år  så har du gjort det varje år har du ju sedan en fin liten buffert att nyttja när du vill.

tycker inte det är konstigt att man som arbetsgivare förväntar sig att de anställda ska arbeta de tider de ska arbeta. och de nekar dig ju trots allt inte ledigt de säger ju bara att du måste ta ut semesterdagarna i första hand, annars kan det ju som sagt bli hur mycket ledigt som helst.

• Anonym (M)

http://www.ka.se/index.cfm?c=91319

Kan jag nekas tjänstledigt?

2010-02-17 Jag undrar om chefen kan neka mig tjänstledigt? Jag jobbar nu 75 procent totalt, men har ett jobb på 25 procent och ett annat på 50 procent. Jag är lokalvårdare på båda ställena och känner att jag inte orkar med jobbet på 25 procent. Ingrid

SVAR: Arbetsgivaren kan neka dig tjänstledigt om orsaken är att du bara vill vara ledig. För att arbetsgivaren inte ska kunna neka ledigheten krävs att det finns lagligt stöd för ledigheten, till exempel enligt studieledighetslagen eller föräldraledighetslagen. Det måste alltså finnas en orsak till ledigheten, som att du vill studera eller vara hemma med ditt nyfödda barn.

• Frontline

Har han inget kompsaldo som han kan ta ifrån, man har ju arbetstidsförkortning och dom timmar brukar oftast hamna på ett kompsaldo eller om man jobbar övertid så kan man spara dom timmar till att ta ut för ledighet...

Svar på tråden FÅR arbetsgivaren neka obetald semester?