• Ancilla

Styling inför husförsäljning, har ni erfarenheter?

Jag och mina syskon skall sälja vår pappas hus eftersom han har dött. Det är ett hus från 90-talet, ganska enkelt men med stor tomt. Vår pappa var 80 år så ni kan ju gissa typ vilken stil det var på möbler och annat. Märklaren föreslog att ta dit två tjejer som skulle styla ( stavas det så?) inför fotografering och visning. Det är ett utgångspris på 2,5 miljoner så det är inget speciellt hus. Någon här som vet vad en forma tar för styling? Är det värt det? Någon med erfarenheter som vill berätta?

Ancilla

• Svar på tråden Styling inför husförsäljning, har ni erfarenheter?
  • Nyfiken gul

har inga priser men jag vet att det är snordyrt att ta hem nån för lite homestyling och i slutändan kan det innbära att ni får helt ommålade väggar och en inredning som kanske inte alls motsvarar resten av huset.

min svärmor har nyligen sålt sitt hus och hon stylade sitt själv med lite hjälp av mäklaren och det räckte.. Hon hade ett hus byggt 1978 och hade bott där sedan dess också och all orginalinredning kvar så även tapeter och golv. (jättefint bevarat)  Hon fick det hon begärde för huset.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Lyxhustrun

När vi sålde första huset använde vi homestyling efter mäklarens inrådan. Tror att han sa att det vanligtvis höjer slutpris på ca 10 procent. Det är ju svårt att jämföra med vad man skulle fått utan homestyling, men vi fick iaf högre pris än vad liknande hus i området sålts för under föregående säsong. Tror att vi betalade ett par hundra tusen då, men det var några år sedan.

• CLT

Jag tror helt klart det är värt det!! Hade det varit ett utgångspris på några hundra tusen hade jag skippat, men när det handlar om miljonbelopp kan priset gå många hundra tusen upp tack vare en styling.

Har själv erfarenhet av försäljning både med o utan homestyling.

• Ramborg

När vi sålde lägenheten tog vi dit en stylingfirma för en timmes konsultation. Jag skrev upp allt de sa och sen gjorde vi det själv. Tror absolut det var värt både pengarna och flera dagars arbete med ommålning, ommöblering och tur till IKEA

• Ancilla

Tusen tack för era svar. Ni som anlitat styling, vad har ni batalat?

Du RAmborg, vad kostade en timmes tips?

Ancilla

• Ramborg

Minns inte riktigt, men mäklaren "stod för halva kostnaden". Han förmedlade även kontakten, så han hade säkert nån deal med stylingfirman och betalade inte, men skit samma. Vi fick bra tips och upplevde att lägenheten blev välkomnande. Jag ville mest kommentera att man behöver inte låta stylingfirman göra hela jobbet. Men vi själva la ner mer tid än vi trodde innan, på att fixa i ordning.

• ardath bey

Vi fick besök av en stylist och det ingick i mäklararvodet. Vi fick veta vad som skulle plockas bort och lite ommöblering.

Svar på tråden Styling inför husförsäljning, har ni erfarenheter?