• Erica80

Byta till barnsäng till 1 åring

Jag håller på att funderar på vad som blir bäst för min lilla gosse och behöver lite input från andra som har bytt säng tidigt.
    Vi ska flytta 1 juli och då får han eget rum, i början av november blir han storebror. Han fyller 1 år 16 juli.

Scenario 1:
    Han får sova i sin nya barnsäng i sitt rum direkt efter flytt.

Scenario 2:
    Han får sova i spjälsängen i sitt rum till syskonet föds.

Scenario 3:
    Han får sova i spjälsängen i sitt rum tills syskonet är några månader och börjar använda spjälsängen. Isåfall så sover syskonet i en vagga innan..

Är det nån som har tagit bort spjälsängen så tidigt som vid 1 år, och hur gick det?

• Svar på tråden Byta till barnsäng till 1 åring
  • älskarlivet81

Vår dotter är 1 år och jag skulle aldrig få för mig att ta bort spjälsängen nu. Hon är alldeles för liten för det anser jag.

• m med tre stjärnor

Min yngsta (fjärde barnet) bytte till riktig säng innan han var ett år.

Vi hade ingen spjälsäng så det var smidigare att låta honom sova i den växasäng vi redan hade.

Just nu sover han på en resårmadrass direkt på golvet, just fyllt två år.

• Erica80

När sambon frågade om han skulle sova i sängen direkt efter flytten så va min första tanke ABSOLUT INTE!
    Sambon frågade, varför inte och det har jag inget bra svar på..

Finns det nån speciell anledning till varför barnet INTE kan byta till barnsäng istället för spjälsäng?

• älskarlivet81
    Erica80 skrev 2011-06-15 21:23:53 följande:
    När sambon frågade om han skulle sova i sängen direkt efter flytten så va min första tanke ABSOLUT INTE!
    Sambon frågade, varför inte och det har jag inget bra svar på..

Finns det nån speciell anledning till varför barnet INTE kan byta till barnsäng istället för spjälsäng?
    För vår dotter handlar det om att hon snurrar så mycket i sängen så risken hade varit att hon trillat ur sängen och madrass på golvet är inte aktuellt för vår del.
  • Erica80
    älskarlivet81 skrev 2011-06-15 21:25:25 följande:
    För vår dotter handlar det om att hon snurrar så mycket i sängen så risken hade varit att hon trillat ur sängen och madrass på golvet är inte aktuellt för vår del.
    Jag hade tänkt mig madrass på golvet
  • Zeran

Vår son sover sen ca 1 1/2 mån tillbaka på en madrass på golvet, tidigare samsov vi.
    Han har aldrig tyckt om spjälsängen så för oss fungerar det bra med madrass...
    Han bli 11 mån om en vecka.

Dock sover han fortfarande i vårt sovrum...

• Pia och Elna

Vi får också syskon till vår dotter när hon är 1,5 år så vi har börjat transitionen till vanlig säng. Vi har tagit bort sidan på spjälsängen och lagt en madrass bredvid. Nästa steg är att hon ska få en Gulliver barnsäng från Ikea den har sidor som en spjälsäng utan ena sidan. Vi gör övergångarna lite i taget och gör inget i samband med att syskonet kommer.

Vi kommer nog ha bebisen i vaggan och dottern i sin nya säng en period för att det inte ska bli så att bebisen tog hennes säng. Vet inte om det är något de reagerar på när de är så små men så tänkte jag. Sen får bebisen spjälsängen när vaggan är för liten.

Gör inget i samband med flytten det är tillräckligt med omställning utan gör förändringar innan eller efter är mitt råd.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39887442

• Pia och Elna
    älskarlivet81 skrev 2011-06-15 21:25:25 följande:
    Just av den anledningen som vi tittar på Gullivers barnsäng med stödskena så vår dotter inte kan snurra ur sängen. Jag letar också efter en antik barnsäng sådan man drar ut som verkligen har kanter men inte hittat någon ännu.
  • älskarlivet81
    Pia och Elna skrev 2011-06-16 07:40:27 följande:
    Just av den anledningen som vi tittar på Gullivers barnsäng med stödskena så vår dotter inte kan snurra ur sängen. Jag letar också efter en antik barnsäng sådan man drar ut som verkligen har kanter men inte hittat någon ännu.
    Ok, vi vill inte ha någon växa-säng när vi byter säng till vår dotter.

Vi vill ha en sådan här: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80123993 Dock inte ha dottern där uppe från början, men den är så praktisk eftersom den är vändbar. 
  • Erica80
    Pia och Elna skrev 2011-06-16 07:38:38 följande:
    Vi får också syskon till vår dotter när hon är 1,5 år så vi har börjat transitionen till vanlig säng. Vi har tagit bort sidan på spjälsängen och lagt en madrass bredvid. Nästa steg är att hon ska få en Gulliver barnsäng från Ikea den har sidor som en spjälsäng utan ena sidan. Vi gör övergångarna lite i taget och gör inget i samband med att syskonet kommer.

Vi kommer nog ha bebisen i vaggan och dottern i sin nya säng en period för att det inte ska bli så att bebisen tog hennes säng. Vet inte om det är något de reagerar på när de är så små men så tänkte jag. Sen får bebisen spjälsängen när vaggan är för liten.

Gör inget i samband med flytten det är tillräckligt med omställning utan gör förändringar innan eller efter är mitt råd.

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39887442
    Tack för bra tips

Våran barnsäng ser ungefär ut såhär 
    www.troll.lv/eng/product_catalogue/toddler/monica-toddler-bed-with-drawer.html
  • Pia och Elna
    älskarlivet81 skrev 2011-06-16 07:46:00 följande:
    Ok, vi vill inte ha någon växa-säng när vi byter säng till vår dotter.

Vi vill ha en sådan här: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80123993 Dock inte ha dottern där uppe från början, men den är så praktisk eftersom den är vändbar. 
    Nej jag har också varit lite tveksam till växasäng då det är så kort de används. Det finns en liknade lite dyrare som finns i stor storlek på Svenska Hem den kan man också bygga till uppepåsäng m.m. så vi tittar även på den.
    Erica80 skrev 2011-06-16 11:13:33 följande:
    Tack för bra tips

Våran barnsäng ser ungefär ut såhär 
    www.troll.lv/eng/product_catalogue/toddler/mo...
    Den skulle nog min dotter rulla ut så som hon sover nu. Men man kan ju sätta extra sidor om man har en vilde :)
  • Bianca 393

Vi tänkte byta till vanlig säng vid 14 månader. Då kommer tvåan. Vår barnsäng har sidor så det går nog bra

• mariatheresia

min son fick växasäng när han blev 14 månader, har sovit i den ca 1 månad nu tillsammans med sin storasyster, inge problem att ta sig i och ur sängen, funkar kanon.

• löpartjejen

Vi bytte till vanlig säng när sonen var 1år då han också fick ett eget rum i samband med flytt, innan dess hade han sovit mellan oss.  Dock tog vi småsteg i taget och började att han fick sova där på dagen, sedan att han fick somna där och sova hos oss under natten tills vi hade fixat nattlampor så att han kunde komma till oss i fall att han vaknade. Det har aldrig varit något problem.

För att hindra att han skulle slå sig lade vi stora kuddar under så att han inte skulle göra illa sig, sen så vara sängen väldigt låg ändå, men han har nog bara ramlat ur en gång under den tiden och då ramlade han ju mjukt. 

• hannis

Jag skulle fortsatt betydligt längre med spjälsäng än vad du tänker dig men vi har fortfarande vår 2,5 åring i spjälsäng vilket verkar ovanligt nu för tiden. En 1-åring är enligt mitt sätt att se det fortfarande en bebis och ligger säkrast i en spjälsäng. Glad

Svar på tråden Byta till barnsäng till 1 åring