jag har fått ett mindre bra arbetsbetyg
har haft en chefstjänst under några år inom offentlig förvaltning , en arbetsplats med många konflikter avsatta högre chefer och vi mellanchefer som till slut gav upp ( sa upp oss fem stycken samtidigt) efter att inte ha fått tillräckligt med stöd, tydliga mandat och en svag högre ledning.
Jag fick en ny tjänst utan att blinka, dock inte en arbetsledartjänst utan en vanlig inom samma stora organisation men ej samma sektor. Just nu var jag inte alls intresserad av en chefspost alls utan ville ha den här jag fick.
Efter en del påtryckningar fick jag mitt tjänstgöringsbetyg, skrivet av en högre chef som jag inte personligen samarbetat med direkt särskilt mycket, men den över oss var helt ny och hon innan fick sparken.
Jag var tvungen att speca upp mina uppgifter till den chefen som skrev betyget för hon har efter X antal år uppenbarligen inte en susning om vad mina uppgifter varit.
De samarbetet vi hade var dock helt ok fram till den dagen jag upplyste henne om att jag var missnöjd med flera saker och på väg därifrån, då var det ut i kylan.
Innan dess har jag uppfattat det som att hon varit nöjd med mig och de insatser jag gjort.
Nu fick jag betyget och nej det var inte bra alls. Formuleringar om hur jag varit var på två rader efter att hon radat upp vad jag haft för uppgifter.
Men HUR jag gjort dem sammanfattades rätt kort och typ " utfört dem bra och vi önskar XX lycka till i framtiden"
nada alltså. Inget om att jag varit noggran, eller lätt att samarbeta med eller lojal etc.
Jag har andra bättre och riktigt bra betyg, bland annat från den avsatta chefen och jag kan begära in och lämna andra personer som referenser i framtiden OM jag vill söka en högre tjänst igen.
Eller ska jag ställa frågan till personen om varför hon skrivit så lågt betyg eller påpeka att det var oproffsigt gjort att göra det av henne?
Hur tusan ska jag agera helt enkelt??