• Anonym (fd chefen)

jag har fått ett mindre bra arbetsbetyg

har haft en chefstjänst under några år inom offentlig förvaltning , en arbetsplats med många konflikter avsatta högre chefer och vi mellanchefer som till slut gav upp ( sa upp oss fem stycken samtidigt) efter att inte ha fått tillräckligt med stöd, tydliga mandat och en svag högre ledning.
    Jag fick en ny tjänst utan att blinka, dock inte en arbetsledartjänst utan en vanlig inom samma stora organisation men ej samma sektor. Just nu var jag inte alls intresserad av en chefspost alls utan ville ha den här jag fick.
    Efter en del påtryckningar fick jag mitt tjänstgöringsbetyg, skrivet av en högre chef som jag inte personligen samarbetat med direkt särskilt mycket, men den över oss var helt ny och hon innan fick sparken.
    Jag var tvungen att speca upp mina uppgifter till den chefen som skrev betyget för hon har efter X antal år uppenbarligen inte en susning om vad mina uppgifter varit.
    De samarbetet vi hade var dock helt ok fram till den dagen jag upplyste henne om att jag var missnöjd med flera saker och på väg därifrån, då var det ut i kylan.
    Innan dess har jag uppfattat det som att hon varit nöjd med mig och de insatser jag gjort.

Nu fick jag betyget och nej det var inte bra alls. Formuleringar om hur jag varit var på två rader efter att hon radat upp vad jag haft för uppgifter.
    Men HUR jag gjort dem sammanfattades rätt kort och typ " utfört dem bra och vi önskar XX lycka till i framtiden"
    nada alltså. Inget om att jag varit noggran, eller lätt att samarbeta med eller lojal etc.
    Jag har andra bättre och riktigt bra betyg, bland annat från den avsatta chefen och jag kan begära in och lämna andra personer som referenser i framtiden OM jag vill söka en högre tjänst igen.
    Eller ska jag ställa frågan till personen om varför hon skrivit så lågt betyg eller påpeka att det var oproffsigt gjort att göra det av henne?
    Hur tusan ska jag agera helt enkelt??

• Svar på tråden jag har fått ett mindre bra arbetsbetyg
  • Anonym

Begär at få ett nytt och du har all rätt ifrågasätta det där intyget om du iknte känner att det stämmer inte på dig.

• Anonym (fd chefen)
    Anonym skrev 2011-06-15 21:33:41 följande:
    Begär at få ett nytt och du har all rätt ifrågasätta det där intyget om du iknte känner att det stämmer inte på dig.
    Men om det nu ÄR hennes uppfattning, kan jag liksom få rätt eller göra något. jag uppfattar det som att hon är "sur/besviken" och på något sätt straffar mig med ett mindre bra och väldigt kort betyg.
    men om hon vidhåller att det är så, vad tusan kan jag göra?
  • Anonym
    Anonym (fd chefen) skrev 2011-06-15 21:37:28 följande:
    Men om det nu ÄR hennes uppfattning, kan jag liksom få rätt eller göra något. jag uppfattar det som att hon är "sur/besviken" och på något sätt straffar mig med ett mindre bra och väldigt kort betyg.
    men om hon vidhåller att det är så, vad tusan kan jag göra?
    Det är inte så att du tolkar intyget fel?

Tror du att du kan skriva här vad det står i intget?
  • Anonym (fd chefen)
    Anonym skrev 2011-06-15 22:13:02 följande:
    Det är inte så att du tolkar intyget fel?

Tror du att du kan skriva här vad det står i intget?
    inte hela men delar av det.
    Först raddas mina uppgifter upp och hur länga jag jobbat. Sen ett kort stycke där det står att XX har skött sina uppgifter bra och vi önskar henne lycka till med kommande...
  • Colisa

Men om du inte samarbetat mycket med henne och hon inte ens hade koll på dina uppgifter kan hon väl inte haft så värst bra koll på hur du skötte dessa uppgifter heller? Då är det ju svårt för henne att skriva så mycket om huruvida du varit noggrann osv, hon kan ju inte hitta på om hon inte vet. Finns det ingen annan som du arbetat mer med som kan skriva något utförligare? Hon som fick sparken kanske, om du kan kontakta henne?

• Anonym (fd chefen)
    Colisa skrev 2011-06-15 22:49:35 följande:
    Men om du inte samarbetat mycket med henne och hon inte ens hade koll på dina uppgifter kan hon väl inte haft så värst bra koll på hur du skötte dessa uppgifter heller? Då är det ju svårt för henne att skriva så mycket om huruvida du varit noggrann osv, hon kan ju inte hitta på om hon inte vet. Finns det ingen annan som du arbetat mer med som kan skriva något utförligare? Hon som fick sparken kanske, om du kan kontakta henne?
    innan jag framförde mitt missnöje med situationen och berättade att jag var på väg därifrån pga det så hade vi absolut ett rätt gott samarbete, sen var det mer ut i kylen.
    Hennes formulering är liksom det sämsta du kan skriva, det är inte ens medelbra på en skala och ett betyg jag inte kan använda.
    Hon hade kunnat om hon velat ha kollat med andra nära personer hur jag skött mina åtaganden
  • Waldo

Jag hade nog kontaktat henne och frågat om betyget och om är det här hon verkligen anser
    Sedan hade jag bett henne motivera varför

Det är ganska viktigt att veta varför du har fått det mediokra betyget som du fått.
    Du ska ju vidare i karriären och även om du inte söker med dem som referenser så finns alltid risken att en potentiell arbetsgivare kontaktar henne bakom din rygg.
    Då är det bara att kunna ge ett svar och en mer nyaserad bild tillbaka

• Anonym (fd chefen)
    Waldo skrev 2011-06-16 07:31:45 följande:
    Jag hade nog kontaktat henne och frågat om betyget och om är det här hon verkligen anser
    Sedan hade jag bett henne motivera varför

Det är ganska viktigt att veta varför du har fått det mediokra betyget som du fått.
    Du ska ju vidare i karriären och även om du inte söker med dem som referenser så finns alltid risken att en potentiell arbetsgivare kontaktar henne bakom din rygg.
    Då är det bara att kunna ge ett svar och en mer nyaserad bild tillbaka
    just nu känner jag liksom att luften gått ur mig, jag VET att jag gjort ett bra jobb och ex samarbetat bra med många. jag VET att jag varit lojal, att jag ställt upp på företaget i absurdum, att jag slagit knut på mig genom att ex, inte vabba, jobba sjuk etc.
    jag VET att jag löst flera situationer bra, att flera projekt jag gjort varit i land, att ex det viktigaste område jag hade skötts klanderfritt och att folk över mig i det området varit mycket nöjda med de resultat och åtgärder jag sett och gjort.
    Att många av mina förslag som jag drivit i den här koloss organisationen gått igenom och blivit bra.
    Men det står inte ett positivt ord i betyget, inte ett enda.
    Jag vet också att den personen som skrivit mitt betyg är arg eller besviken på mig /situationen och jag vet också att det är en rätt enkel men fyrkantig person som inte i vanliga fall heller strör något omkring sig som hon inte behöver.
    På slutet förstod jag också att hon nog anser att jag är rätt "bråkig" då jag ifrågasatte en en del saker men inte på ett otrevligt sätt, men likväl.
  • Anonym (fd chefen)

har pratat med facket som råder mig att antingen få någon annan att skriva ett betyg, men att få henne att ändra sig även om hon gjort ett taskigt - medvetet eller inte- fel är svårt menar de.
    Just formuleringen är i " koder" dåligt skriven men i det hon skriver så kommer hon undan lagligt ändå.
    Och hon får tycka vad hon vill om mig liksom.
    Att inte ha med ett betyg när jag söker andra tjänster däremot i framtiden är inget konstigt dock, sa de, utan jag skriver ett CV bara och lämnar referenser ( på andra personer då så klart;)

• Anonym

Hej!
    Ja, du har ju helt klart fått ett förtäckt dåligt betyg!
    Ja, visst blir man besviken! Jag har också precis fått en tjänstgöringsbetyg som jag inte är nöjd med... Jag har jobbat som förskollärare i 3 år, sen var jag föräldraledig i 2 år (med tvillingar). Efter föräldraledighetenskulle vi flytta till en annan del av Sverige så jag sa upp mig. E ny rektor som jag aldrig träffat skrev intyget. (Den andra rektorn blev utbränd o sa upp sig). Den nya rektorn sa att hon pratat med den tidigare rektorn eftersom hon inte känner mig. Jag vet att den nya rektorn varit lite irriterad att jag varit föräldraledig så länge.

På tjänstgöringsbetyget som används i min kommun skriver de inget personligt utan det finns bara fält för: Uppgifter om organisationen.
    Befattningsbeskrivning.
    Arbetskrav .
    Där står det ju bra generellt om arbetet, troligen lika för alla förskollärare i kommunen.

Längst ner står en ruta för vitsord.  Man kan få betyg i skalan 1-5 där 1 betyder tillfredsställande. 2 är till belåtenhet. 3 är till full belåtenhet. 4 är stor skicklighet. 5 är utomordentligt.
    Jag fick 3, till full belåtenhet. Jag blev jättebesviken, har aldrig tidigare fått så lågt betyg hos någon arbetsgivare.
    Är inte det förtäckt "ganska dåligt" eller??????

Jag känner att jag inte kan göra så mycket åt saken, men besviken blev jag och vill helst inte visa upp det inför kommande intervjuer. Jag funderar på att be personalavdelningen om ett enkelt intyg på att jag varit anställd i kommunen som förskollärare och under vilken tid och skicka med det intyget istället och sen om de frågar på intervjun varför jag inte har något utlåtande så säger jag att rektorn som jag hade när jag jobbade har slutat när jag bad om intyget? Kunde det vara något för dig att göra så också?

Svar på tråden jag har fått ett mindre bra arbetsbetyg