• manjula

Talsvårigheter

Hej!

Jag känner att jag behöver lite tips och råd på lekar, spel, övningar och liknande till min 3,5 åring som har stora talsvårigheter. Vi har självklart kontakt med talpedagog och logoped men nu under semestern så tänkte jag att vi kunde träna lite mer hemma.

Eftersom jag jobbar med ett språkutvecklande arbetssätt dagligen i mitt arbete så har jag en del övningar och lekar på lager, men jag känner att jag behöver förnya mig lite.

Min dotter har problem att uttala i stortsett alla bokstavsljud. Jag känner att jag behöver lite tips på hur jag ska göra för att komma igång. Det börjar bli jobbigt både för mig som mamma att inte förstå henne och för henne att inte alltid kunna göra sig förstådd.

• Svar på tråden Talsvårigheter
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter som att din dotter har mycket stöd och hjälp omkring sig. Både du, logopeden och talpedagogen har definitivt betydligt mer erfarenhet av detta än jag.

Hur som helst är min erfarenhet; för att barnet skall utvecklas i språket/talet krävs det mycket insatser från föräldrarna. Min erfarenhet är också att stora insatser inte ger lika mycket som små insatser oftare. Nyckeln till att lyckas är naturligtvis att ha kul tillsammans när man "tränar".

Under sommaren, då ni förhoppningsvis har mer tid/ledighet tycker jag att ni tar tillfäller i akt och leker med henne.

Förutom att använda sig av rim och ramsor kan ni till exempel leka affär. Låt henne stå i kassan och du köper. Be om några saker (som finns på lagret ;) som hon skall komma ihåg. På så vis märker du om hon kommer ihåg sakerna, samtidigt som ni kan träna på hur de uttalas. Rollekar generellt är väldigt språkstimulerande.

Ni kan också leka blåsrally med tärning (bra munmotorikträning). Mät upp en strecka på bordet, 1-6, slå med tärnigen som är avgör hur långt ni skall blåsa ett lätt föremål (tex en ballong). Den som kommer fram först har vunnit. Att blåsa såpbubblor ger också bra munmotorikträning.

Regnar det en dag finns det fler dataprogram som är lärorika för barn från tre år. Till exempel fem myror är fler än fyra elefanter. Även filmerna är bra.
    Max-böckerna brukar vara väldigt uppskattade. Det kan dock löna sig att gå till biblioteket, så att hon får välja böcker själv.
    Att spela memory med brukar också vara kul. Det brukar underlätta om man bara använder bilderna med korta ord.

Hör efter med er BVC-sköterska om hon har några informationsblad om hur man tränar bokstavsuttal. Förmodligen har ni redan en hel hög, men kanske finns det något nytt att hämta.

Lycka till,

Mvh Christine

Svar på tråden Talsvårigheter