• hnnie

    Vilka bilar kan jag stänga av airbag med nyckel?

    Ja som rubriken lyder.

  • Svar på tråden Vilka bilar kan jag stänga av airbag med nyckel?
  • Jumbopolly

    Renault megane 2008 års modell. Fast inte med nyckel utan det är en knapp att vrida på.. super enkelt... Sedan lyser en lampa som indikerar att den är avstängd så man vet vilket den är!! Skit bra tycker jag..

  • Caladhiel

    Skulle nog säga att alla Peugeot och Citroen har nyckelavstängning, åtminstone från årsmodell 2000 och framåt...

  • EMK01

    Ingen! Någonsin hört talas om att de inte vill helt garantera att den inte kan smälla av ändå? Ska barn sitta fram bakåtvända så får man helt enkelt plocka bort airbagen. Fast det är klart... vissa verkar tycka det är helt okej att använda avstängningsfunktionen i alla fall. De som hört talas om att det kan bli fel på elektronik och annat utan förklaring skulle dock aldrig lita på skiten eftersom krutladdningen ändå finns kvar. Det finns fortfarande ett "tänk om" det händer.  Jag vet att t.ex. många audiverkstäder avråder från att stänga av airbagen. utan rekommenderar att den plockas bort. Rätt trist med en funktion som ändå knappt går att använda.

  • Jumbopolly
    EMK01 skrev 2011-06-16 07:15:22 följande:
    Ingen! Någonsin hört talas om att de inte vill helt garantera att den inte kan smälla av ändå? Ska barn sitta fram bakåtvända så får man helt enkelt plocka bort airbagen. Fast det är klart... vissa verkar tycka det är helt okej att använda avstängningsfunktionen i alla fall. De som hört talas om att det kan bli fel på elektronik och annat utan förklaring skulle dock aldrig lita på skiten eftersom krutladdningen ändå finns kvar. Det finns fortfarande ett "tänk om" det händer. Jag vet att t.ex. många audiverkstäder avråder från att stänga av airbagen. utan rekommenderar att den plockas bort. Rätt trist med en funktion som ändå knappt går att använda.

    då kan jag upplysa om att enda någorlunda säkra platsen i en bil att ha bilbarnstol idag är i mitten i bak..


    Om det vore så riskabelt som du vill påstå så skulle man hört talas om mycket fler sådana olyckor än vad som nämns idag. Dessutom skulle de väl ändå inte fortsätta göra så med bilarna OM det är SÅ riskabelt???


     

Svar på tråden Vilka bilar kan jag stänga av airbag med nyckel?