• larssonanna90

Istället för gelatin i mousse?

Fick hem Icas tidning Buffé idag där dom hade ett recept på karamellmousse med vit choklad: 300 g vit choklad 2 gelatinblad 3/4 dl socker 2 dl vispgrädde 2 ½ dl kesella * Blöt lägg gelatinet, fin hacka chokladen * Smält socker i en stekpanna, tillsätt grädden när socker är gyllenbrunt * Små koka, rör runt så sockret sälter igen * Ta bort från värmen och tillsätt gelatinet * Häll allt över chokladen,rör tills chokladen smält * Blanda ner kesellan * Ställ i kyl gärna över natten * Vispa upp smeten Jag tyckte detta lät jätte gott, men jag är veg.=jag käkar inte sådant med gelatin i. Min fråga är nu: Vad kan jag byta ut gelatinet mot? Agar-Agar kan jag ej få tag på just nu. Finns det någonting annat dom kan finnas i en vanlig livsmedelsaffär? Alt. måste jag ha någonting som stabiliserar denna mousse eller kan den klara sig iaf?

Läs gärna min blogg: ingenharlust.blogg.se
  • Svar på tråden Istället för gelatin i mousse?
  • Eber

det finns nåt pulver som heter vegele från dr oetker
    sen har du agar agar flingor som du kan använda lycka till, lät som ett gott recept

• larssonanna90

Kan den dära vegele finnas typ på ica? :P

Ingen annan som har något mer förslag?

• mjuik

Gelésocker brukar finnas på ica men det är väldigt sött så risken är att det blir alldeles för sött.

Jag läste samma recept igår och funderade på samma sak.

• larssonanna90

Hittade vegele på Ica bland bak grejerna. Ska testa att baka detta på söndag eller måndag.

• Eber
    larssonanna90 skrev 2011-06-16 14:31:08 följande:

Hittade vegele på Ica bland bak grejerna. Ska testa att baka detta på söndag eller måndag.

säg till om det blev bra Skrattande
  • larssonanna90

Nu är tårtan bakad och smakad. Jag hade i en påse vegel (ska motsvara 2 gelatinblad) men det skulle behövts lite mera. Stoppade även botten+mousse i frysen över natten för att få den att stelna lite till. Resultatet blev att det blev lite kornigt i moussen. Vet ej om det berodde på vegelen men iaf. Någon som vill ha hela receptet på tårtan som f.ö var skit god och omtyckt? Hojta till så skriver jag ut den:)

Svar på tråden Istället för gelatin i mousse?