• Frida och Peter

Frågor, hur det är att jobba som barnmorska?

1,Går man på schema? Hur kan ett sådant schema se ut?

2, Lön?

3, Tar det mycket på kroppen?

4, Hur mår era händer? (jag får lätt eksem och måste smörja in mig hela tiden, därför frågar jag).

5, Måste man jobba som ssk innan man pluggar vidare till bm?

Tack för all er hjälp! Mvh / Frida

Nu är vi fyra i familjen, sex stycken med katterna
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-16 11:12
    Jag antar att man pluggar med bidrag. Hur mycket bidrag får man ut i månaden?
  • Svar på tråden Frågor, hur det är att jobba som barnmorska?
  • fröken sol

barnmorska på förlossning, gynavdelning eller liknande jobbar ofta dag och kväll eller natt, eller treskift. Ofta 2 helger av 5 som i övriga vården. vi lägger önskeschema men med fasta helger. Barnmorska i mödravården jobbar oftast mest dagtid.
    2, Lön?
    25000 och uppåt skullle jag tro...
    det beror ju på var du jobbar, men det är ju tungt som alla andra jobb.
    4, Hur mår era händer? (jag får lätt eksem och måste smörja in mig hela tiden, därför frågar jag).
    man spritar tvättar spritar tvättar och använder handskar hela tiden...så...
    på de flesta vidarutbildningar måste man jobba minst ett år, förr fanns det vissa undantag är osäker hur det är just nu.

• fröken sol

3, alla andra vårdjobb :)

• Frida och Peter
    fröken sol skrev 2011-06-15 23:39:37 följande:
    barnmorska på förlossning, gynavdelning eller liknande jobbar ofta dag och kväll eller natt, eller treskift. Ofta 2 helger av 5 som i övriga vården. vi lägger önskeschema men med fasta helger. Barnmorska i mödravården jobbar oftast mest dagtid.
    2, Lön?
    25000 och uppåt skullle jag tro...
    det beror ju på var du jobbar, men det är ju tungt som alla andra jobb.
    man spritar tvättar spritar tvättar och använder handskar hela tiden...så...
    på de flesta vidarutbildningar måste man jobba minst ett år, förr fanns det vissa undantag är osäker hur det är just nu.
    Är det ett kul yrke?
    25 000 tycker jag låter helt okej, fast kanske inte för de år man lägger på pluggandet?
    Nu är vi fyra i familjen, sex stycken med katterna
  • fröken sol

det är underbart! 25 är väl inte så mkt efter 5,5 år studier (som det tar om man räknar med ett år som man måste jobba men....)

Svar på tråden Frågor, hur det är att jobba som barnmorska?