• Anonym (anna)

Söka jobb under provanställning?

Jag har nu ÄNTLIGEN blivit erbjuden ett jobb efter att ha gått arbetslös i nästan sex månader. Problemet är dock att den här tjänsten är långt ifrån mitt drömjobb, inte alls det som jag brinner och har studerat för.. det är en administrativ tjänst som jag får genom ett rekryteringsföretag. Det är 6 månaders provanställning. Nu till min fråga.

Jag tänkte fortsätta söka jobb och om jag får napp, kan jag då sluta tidigare eller måste jag arbeta dom sex månaderna som antagligen kontratkatet kommer att att stå på?

• Svar på tråden Söka jobb under provanställning?
  • fiamiaria

VAD står på ditt anställningsbevis är min motfråga?? Där ska all sån information framgå!!

Men generellt sett så har du 1 månads uppsägningtid. (nyss själv avslutat en provanställning)

• Anonym (anna)

Har ännu inte skrivit under ett anställningsbevis, fick enbart beskedet över telefon idag och ska lämna mitt besked senare i veckan.

Tack för ditt svar :) 

• Waldo

Är jag helt ute och reser nu, eller beror inte det på om företaget är kollektivanslutna?

Är det inte 2 veckor annars

• fiamiaria

Vad som gäller för icket kollektivanslutna företag har jag tyvärr ingen koll på men det är ju i slutändan det som skrivs på anställningsbeviset som gäller. Vet ej hur bemanningsföretag är anslutna

Så se till att det finns skrivet vad som gäller i just ditt fall TS
    , speciellt om du kommer att söka annat under tiden

AG måste underrätta senast 14 dagar innan provanställningen ska upphöra ifall den ska upphöra annars övergår den till en tillsvidareanställning

• MattiasH

Jag är rätt säker på att det är 2 veckor om inget annat står på anställningsavtalet.
    Om det enbart står 6 månaders provanställning så är inte det din uppsägningstid, utan betyder bara att det är på prov för både dig och din arbetsgivare om ni kommer överens med varandra.

Brukar dock vara schyst att ge besked minst 1 månad innan så ger du arbetsgivaren en liten chans att hinna hitta en ny.

Svar på tråden Söka jobb under provanställning?