• Anonym (Alltid vaken..)

    Zopiklon eller stilnoct?

    Hej.
    Jag undrar vad som är skillnaden på Zopiklon och Stilnoct? Har tidigare använt Stilnoct men har fått Zopiklon utskrivet.
    Andra sömnmedel jag använt är Propavan, Lergigan, Atarax, Mogadon, Sonata, Imovane och Mirtazapin...

    Vilket liknar Zopiklon mest?

    För mej fungerade Stilnoct bäst men min nya doktor skriver inte ut dom.
    Förövrigt har jag diagnostiserad Dystemi (en form av bipolär), ADD och depression.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Zopiklon eller stilnoct?
  • Anonym

    zopiklon är samma sak som imovane. Det brukar väl räknas som lika starkt som stilnoct ungefär, men stilnoct anser vissa har "knarkigare" effekt. För mig funkar Stilnoct bäst eftersom jag får mindre minnesluckor och somnar snabbare av det. Men det är väldigt olika för olika människor som du säkert vet.

  • Anonym (Alltid vaken..)
    Anonym skrev 2011-06-16 03:44:14 följande:
    zopiklon är samma sak som imovane. Det brukar väl räknas som lika starkt som stilnoct ungefär, men stilnoct anser vissa har "knarkigare" effekt. För mig funkar Stilnoct bäst eftersom jag får mindre minnesluckor och somnar snabbare av det. Men det är väldigt olika för olika människor som du säkert vet.
    Men varför skriver man ut samma sak som Imovane när det inte fungerade sist? ... Blir så frustrerad på sjukvården! Stilnoct hade det bästa effekten på mej. Jag sov efter 3 minuter från att jag tagit den. Gick på stilnoct i över 1 år. Blev inte beroende men självklart frustrerad när jag inte längre kunde sova... Hur länge har du gått på stilnoct?
  • Anonym

    Du har inte fått en ny läkare? Annars kanske din läkare har glömt, jag har fått utskrivet Imovane fast jag jättelätt överdoserar den och har fått åka till psykakuten på grund av det...

    Jag hade ett paket med 30 tabletter förut tror jag. Och nu ungefär ett halvår senare har jag fått utskrivet 100 tabletter, men jag tar inte varje dag. Kanske var tredje dag och jag har gjort det i några veckor. Jag brukar försöka variera med Atarax eller Theralen också, eller inget alls. Jag inbillar mig att det gör att man inte blir lika tolerant. För förra gången slutade de att ge effekt efter nån vecka.

    Din läkare kanske tyckte att ett år var för mycket eftersom den är beroendeframkallande? Vilken dis hade du av Stilnoct? Jag har 10 mg. Men jag vet inte om man får ta flera egentligen? Jag brukar ta upp mot fyra ibland när jag blir frustrerad av att jag inte kan sova. 

  • Loveeeliiie

    Jag har testat Zopiklon och Atarax
    Zopiklon funkade jätte bra för mig när jag behövde det som mest
    Atarax tar jag lite då och då när jag har en jobbig period och behöver sova, eller har mycket ångest.

    Först fick jag någon jätte konstig sömntablett (kommer inte ihåg namnet) som bara gjorde allt värre, somnade första gången och drömde fruktansvärda mardrömmar av det och kunde inte vakna, var fast i drömlandet, andra gången jag tog det så vågade jag inte sova så det gjorde allt värre Kräks Zopiklon fick jag då till min räddning. Blev inte beroende ett dugg (dom erbjöd mig till och med att hjälpa mig vänja mig av med dom!) har till och med 3 tabletter kvar.
    Men mediciner är väldigt individuellt så jag vet inte om dom funkar för dig
    konstigt att han inte skriver ut det som funkar för dig! har du inte fått någon förklaring?

  • Anonym

    Jag har använt Stilnoct fram tills nu och det är den enda medicinen som biter på mig. Alla andra gör absolut ingenting, jag har tagit sömntabletter som fått min mamma att rent ut sagt däcka medan jag ar helt oberörd. Tog den dagligen i 1.5 år (10mg) men nu har jag precis slutat i hopp om att jag kan ta en paus och börja igen och att 10 mg ska vara nog då, det är alldeles för ofta nätter som jag behöver 20mg nu för tiden.. Medicineras du för din ADD? Jag medicineras mot min med ritalin och där får man vara försiktig så man inte tar sina stimulanter för nära kvällen. 

  • Anonym (Alltid vaken..)

    När hade stilnoct hade jag en dos på 15 mg/dag.
    jag har inte fått någon förklaring till varför jag inte fåt ut nya. Jag sov om en stock på dom. Inga konstiga saker hände mej. Ja, en ny doktor, eller flera tycker rättare sagt.

    Jag medicineras för min ADD med straterra.. Har haft concerta och ritalin men de gjorde ingen effekt på mej. jag är ganska svårmedicinerad.

  • Hyperduttan

    zopiklon = Imovane 
    Zolpidem = Stilnoct

    Jag tycker om båda men kan inte ta första pga eftersmaken = spyr dagen efter

    Dock tycker jag båda är duktiga på att framkalla sug att ta mer än ordinerat = vill inte ha dom längre  

  • Aediphor

    Hej,

    Har använt Imovane/Zopiklon under många år och behövt öka pga toleransutveckling.

    Får nu 3+1 5 mg Zopiklon/Imovane til natten. Men jag tar dock bara 10 mg till natten och tar ytterligare 10 mg för att hantera den rebound ångest som kommer då jag ALLTID vaknar ca kl 5, med outhärdlig ångest. Hjälper enorm och gör att jag får en bra och ångestfri start på dagen.

Svar på tråden Zopiklon eller stilnoct?