• Demona

Är det svårt att sy gardiner?

Ja, jag är som sagt ingen hejare på att sy. Jag och min man har precis köpt ett hus och ska snart flytta dit. Han har bett sin mamma att sy gardiner till huset. Det får mig att känna mig helt inkompetent. Jag äger en symaskin, men jag har aldrig använt den. Jag skulle bli så stolt över mig själv om jag klarade av att sy någon av gardinerna till huset själv. Är det svårt? Någon som har lust att hjälpa mig med lite tips?

• Svar på tråden Är det svårt att sy gardiner?
  • Catha82

det är absolut inte svårt att sy gardiner *ler* ska själv sätta mig i arbete så snart jag får tummen ur och sy nya fina vardagsrumsgardiner.

• Ea30

inte alls svårt..var noga bara när du gör det...mät noga och pressa gärna fållen innan du syr med strykjärn...du behöver ju inte börja med dom svåraste:`)kommer nog att bli bra..
    Lycka till
    EA

• Jefa

Klarar jag det så gör du det oxå

• Silverdraken

Det är lätt! Men tråkigt!

Jag och pojkvännen turades om att sy och skruva upp gardinstänger!
    *Stolt över att klara av skruvdragaren*

• Kabbela

Hej!
    Klart du kan sy gardiner!

Ett litet tips är att använda det största bordet du har, jag tycker det är lättare om man kan lägga ut tyget, har till och med varit på golvet och klippt och nålat. Som någon sa förut, var noga med att mäta och stryka fållen innan du nålar och syr. Sy långsamt i början. Tänk lite på vad du köper för tyg, vissa kan vara lite svårare att sy, typ silkiga och tjock sammet.

Lycka till!!

• Demona

Tack snälla för alla fina tips! Nu känns det som att jag vågar!

Svar på tråden Är det svårt att sy gardiner?