Lilla Hönan skrev 2011-06-17 13:57:23 följande:
Vi hade en fin cermoni där faktiskt min dotter hade på sig min gamla dopklänning, ville ha den fast det inte va ett dop. Klänningen är ju inte en symbol för själva dopet för min del.
Citerar lite om hur vår cermnio gick till:
" -Välkomns tal
Välkomna hit.
Idag har vi samlats här familj, släkt och vänner, för att fira Izabells namnfest och för att hälsa I välkommen till oss.
Vi har valt att ha en namnfest istället för det traditionella dopet eftersom vi inte är helt bekväma med innehållet i dopceremonin. Men vi vill ändå ha en dunder fest för I och en vacker ceremoni för att välkomna henne.
-Dikt av mamma o pappa
Du älskade barn
Så kom du då till oss du älskade barn och grep våra hjärtan med kraft.
Med ens fick allting mera mening, långt mer än det någonsin haft.
Du ler så du strålar, din själ lyser klar, du fångar all ömhet omkring.
Små fötter och fingrar, din hud och din doft, så underbart skapat allting.
Ditt liv skall vi följa och finnas för dig och dela din glädje och sorg.
När skuggorna hotar ditt solsken, är vi din tryggade borg.
Idag vill vi visa för vänner och släkt, den gåva vi fått att bevara;
Ett barn att få älska och skydda från ont, en lycka för stor att förklara
-Nu så sjunger vi alla en av I favoritsånger ”Blinka lilla stjärna”…..
-Ord om namnen
Det första alla frågar när en bebis föds är om det blev en flicka eller en pojke. Det andra alla frågar är vad barnet ska heta. Namnet är det viktigaste man har, det är något man ska bära med sig hela livet,
Redan innan I föddes så pratade jag och T om namn till både en flicka och en pojke. Vi ville ju att det skulle vara något speciellt.
HÄr pratade jag om själva namnen och hur många som har dom i Sverige....
-Sätta på blomsterkransen
-Nu sätter jag på den här blomsterkransen som en symbol för att I har fått sina namn…..
-I
Vi hälsar dig välkommen till livet, till oss, dina medmänniskor och till släkt och vänners gemenskap. Jag önskar att du kommer att känna värmen av den kärlek, som bottnar i oss, dina föräldrars stora lycka.
Vi som samlats här önskar av hela vårt hjärta, att du utvecklas till en lycklig och harmonisk människa.
Vi hoppas också att du blir stark, kreativ och självständig.
Låt oss alla med glädje försöka ge I den trygghet, den uppfostran och den omtanke som är så viktig för att skapa ett lyckligt liv.
Lycka till i livet I! "
Som sagt detta va hur vi gjorde, hoppas du hittar på något som passar er!