• Anonym

Sluta amma

Hej! Jag ammar min dotter (snart 11 månader gammal) morgon och kväll. På morgonen ammas hon enbart och äter riktig mat först 2-3 timmar senare, på kvällen får hon först gröt och sedan ammar jag direkt efter. Tänkte nu försöka sluta helt och vill först ta bort kvällsamningen men är lite orolig för hur det ska gå. Så fort hon ätit upp gröten vet hon vad som väntar och börjar skrika tills hon får bröstet. Hur ska man bära sig åt för att det ska gå så smidigt som möjligt? Funderar på att ge henne lite mjölk (vanlig mjölk alltså) i gröten, är rädd att hon får i sig för lite vätska annars, hon är lite dålig på att dricka vatten. Tror du det är en bra idé?  På nätterna händer det ibland (fast inte särskilt ofta, ett par gånger i månaden kanske) att hon vaknar och vägrar somna om förrän jag ammar henne. Är lite orolig för dessa tillfällen också, vad tror du man kan göra, ge ersättning? Vatten? Välling tar hon inte tyvärr. Jag tror ju inte hon är hungrig vid dessa tillfällen egentligen.
    Antar att man får ställa sig in på att det kanske blir lite kämpigt ett tag, men jag tänkte ändå höra mig för.

• Svar på tråden Sluta amma
  • BVC Sköterskan

Hej!

Precis som du resonerar, är ofta kvällsamningen den som är svårast att avsluta. Vilket beror på att det ofta handlar mer om närhet och trygghet, än om hunger.

Min erfarnhet är; för att skall du lyckas med ditt beslut, bör du vara övertygad om att det är dags att sluta amma. Upplever du osäkerhet kring ditt beslut, känner din dotter av det och blir i sin tur ängslig. Då är det bättre att vänta. Din säkerhet gör att hon kan vara trygg med förändringen.
    Naturligtvis vore det optimalt om ni båda är beredda. Tyvärr är det dock inte alltid så.

Se till att din dotter är mätt, att hon ätit fem-sex mål under dagen och att ni har en inarbetad läggningsrutin. Är du sedan konsekvent, ger henne närhet men inte bröstet, borde det inte ta mer än en vecka för henne att vänja sig. Visst får du räkna med protester och dålig sömn under denna period.
    Finns det en pappa med i bilden, så kan han vara väldigt behjälplig i denna situation. Hans trygghet har inget med amning att göra, därför kan det vara enklare om han tröstar på natten. (Kom ihåg att stötta varandra ;)

Min uppfattning är att man ersätter amningen på dagen/kvällen med mat, men att nattamningarna enbart skall ersättas med närhet. Idén är att hon skall sova över dessa tillfällen och inte vänja sig vid att vakna för att dricka.
    Friska barn reglerar sitt vätskeintag själva. Erbjuder du henne vatten efter varje måltid, får hon med all säkerhet i sig tillräckligt med vätska.

Fundera på hur säker du är i ditt beslut och prata igenom med pappan om hur ni skall gå tillväga, så är jag säker på att ni kommer lyckas.

Mvh Christine

Svar på tråden Sluta amma