• Gumlan

sjuktaxi eller vad??

Vi har haft inbrott i bilen och måste lämna in den, har inte råd med hyrbil just nu... bebis skulle kommit i Lördags så den kan ju komma när som. Hur tar man sig in då? Finns de speciella sjukhustaxi? eller tar man vanlig men behöver inte betala lika mycket? eller måste man betala fullt taxipris ändå?

tack tack :)

• Svar på tråden sjuktaxi eller vad??
  • Eli

Hej,

Jag vet inte i vilket landsting du bor i, men i Stockholm tror jag att det är ok. att få sjuktaxi till förlossningen, men det måste nog ordnas (med rekvisition eller vad det nu är för en liten lapp man får) i förväg, då kostar det 60 kr oavsett hur långt du ska. Kolla med din bm eller husläkare!

Mvh,
    Eli

• mkem

Priset på sjukresor har höjts och det kostar 140kr för en enkelresa. Man måste ha ett sjukresekort (ser ut som ett kontokort) som laddas av behörig vårdpersonal före resan. Sen får man en faktura hem på 140kr.

Så fungerar det på jobbet allafall när vi bokar åt våra patienter, men jag vet inte om man har rätt till ett sjukresekort som gravid. Mkt bra fråga, som jag tänker fråga min barnmorska om vid nästa besök.

• LHO

kolla med försäkringen om de kan hjälpa er med all låna nån bil via de!!!

• Eli

Hej,

På den här länken står det lite info (gäller fortfarande bara Sthlms landsting).

www.vardguiden.se/Article.asp

Om den inte fungerar så kanske du kan söka på www.vardguiden.se

Här kommer kontaktinfo till sjukreseenheten som kanske kan hjälpa dig:

Sjukreseenheten:
    Tel: 08-587 302 00, mån-fre kl 9-12, 13-16
    Fax: 08-587 301 97
    E-post: sjukreseenheten@sll.se
    Adress: Box 714, 191 27 Sollentuna

• prayer

hm jag undrar åxå vad man får betala för taxi till förlossningen, vi har ca 7 mil.man vill ju ha pengarna klara i förväg så man kan betala när man är framme.......ska föda på västerås sjukhus.........

• Petronella77

Vi har 6 mil till förlossningen och det är bara jag som har körkort, sambon har inget. SÅ jag tog upp det med min BM och då gav hon mig ett intyg beträffande sjuk och behandlingsresor, där vi kan åka taxi till förlossningen för endast 50:- vi fick ett speciellt nummer vi ska ringa när det är dags för att beställa taxin. Vi bor i södermanland och ska in till mälarsjukhuset i eskilstuna sen när det är dags.

• Alicia

I dalarnas landsting får man åka sjuktaxi till förlossningen ...kostar 50 kr enkel resa !! kolla med sjukvårdsupplysningen ! dom vet .

• Fru Stjärna

I uppsala gäller också sjuktaxi för 50:-. Man får ett speciellt nummer av barnmorskan.

• saelma

Bor i Stockholm och här sa min bm att om jag tar kvittot på taxiresan och skickar in det så får jag tillbaka det på beloppet som överstiger 140 kronor.
    Gumlan kolla med din bm..

Svar på tråden sjuktaxi eller vad??