• Anonym

Bygga hus - spara till kontantinsats eller betala av lån?

Vi har bestämt oss för att bygga hus. Vi har ett blancolån på drygt 100'. Vi hade bestämt att amortera av det, så det är borta helt i slutet av nästa år. Dock kommer vi stå på bara ca 20.000 i eget sparande då, vilket inte är mycket att komma med när man ska bygga hus. Givetsvis kommer vi spara även efter att lånet är betalt. Men vilket är att föredra? Spara pengarna i fonder istället för att amortera just nu och då få ihop kontantinsats till hus snabbare eller betala av lånet då vi köpt huset. Det sista kommer vi klara utan problem, summan gör inte så mycket för vår ekonomi.

Där vi vill bygga kommer de börja bygga vid en viss tid, och vi vill gärna flytta inom en snar framtid, därför funderar vi fram och tillbaka på hur vi ska göra.

Åsikter??

• Svar på tråden Bygga hus - spara till kontantinsats eller betala av lån?
  • Anonym

Får ni lånet med blancolånet kvar? Då är det ju bättre att spara till kontantinstsen. Om inte så måste ni ju betala av blancolånet OCH spara till kontantinsatsen innan ni kan börja bygga.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-16 12:51:58 följande:
    Får ni lånet med blancolånet kvar? Då är det ju bättre att spara till kontantinstsen. Om inte så måste ni ju betala av blancolånet OCH spara till kontantinsatsen innan ni kan börja bygga.
    Vi har fått ett lånelöfte redan, med det lånet. Dock på mindre summa då jag studerar än. Tanken är att bygga hus då jag är färdig med skolan samt fått jobb. Vår bankman har sagta tt så länge vi har kontaninsatsen så är det inga problem med lån
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-16 13:01:26 följande:
    Vi har fått ett lånelöfte redan, med det lånet. Dock på mindre summa då jag studerar än. Tanken är att bygga hus då jag är färdig med skolan samt fått jobb. Vår bankman har sagta tt så länge vi har kontaninsatsen så är det inga problem med lån
    Då skulle jag spara till kontantinsatsern och bara göra vanliga amorteringar på lånet.
  • Indianica

En tanke: fonder är ett långsiktigt sparande. Inget man använder för att få ihop en stor summa snabbt.

Sedan får ni ju räkna på det. Har ni barn? Hur lever ni? Vad ligger kontantinastsen på? I regel får man väl bygga hus utan kontantinsats eller är reglerna ändrade nu? Vad jag menar är att 2-300 000 kr tar tid att spara ihop, räkna med år. Ska ni dessutom först betala av blancolånet blir det ännu längre tid ni får räkna med.

• Anonym

Hej,

Jag skulle betala av lånet så fort jag kan då det är ett blancolån. Det måste ju alltid se bra ut hos banken att man klarar av att betala av lån.

• miapia

Jag hade sparat ihop till kontantinsatsen först. För om ni inte har kontantinsatsen så får ni ju ändå ta ett nytt blancolån sen.

Fast det beror förstås också på vad ni har för ränta på blancolånet. Är den hög?

• morningsun

Bli av med blancolånet så blir det sedan enklare att spara. Som exempel: om huset kostar 1 Msek att bygga och ni får låna max 900 ksek måste niha 100 ksek i insats. Med tanke på blancolånet måste ni spara ihop till 200ksek för att ha insatsen. Om ni betalar av lånet först går det snabbare att få ihop till själva insatsen än om ni tänker betala ränta på blacolånet medan ni sparar.

• Anonym
    morningsun skrev 2011-06-16 20:32:22 följande:
    Bli av med blancolånet så blir det sedan enklare att spara. Som exempel: om huset kostar 1 Msek att bygga och ni får låna max 900 ksek måste niha 100 ksek i insats. Med tanke på blancolånet måste ni spara ihop till 200ksek för att ha insatsen. Om ni betalar av lånet först går det snabbare att få ihop till själva insatsen än om ni tänker betala ränta på blacolånet medan ni sparar.
    Men så är det väl inte? De har ju redan fått lånelöfte trots att de har blancolånet. Banken godkänner alltså redan att de har det lånet och de behöver därför inte betala av det för att få låna till huset. Därför det ju bättre att spara till kontantinsatsen, annars får de ju inte låna mer. Om de i stället betalar blancolånet så kommer det ju att ta mycket längre tid innan de kan låna till sitt bygge.
  • Argo
    Anonym skrev 2011-06-16 12:48:41 följande:

Vi har bestämt oss för att bygga hus. Vi har ett blancolån på drygt 100'. Vi hade bestämt att amortera av det, så det är borta helt i slutet av nästa år. Dock kommer vi stå på bara ca 20.000 i eget sparande då, vilket inte är mycket att komma med när man ska bygga hus. Givetsvis kommer vi spara även efter att lånet är betalt. Men vilket är att föredra? Spara pengarna i fonder istället för att amortera just nu och då få ihop kontantinsats till hus snabbare eller betala av lånet då vi köpt huset. Det sista kommer vi klara utan problem, summan gör inte så mycket för vår ekonomi.

Där vi vill bygga kommer de börja bygga vid en viss tid, och vi vill gärna flytta inom en snar framtid, därför funderar vi fram och tillbaka på hur vi ska göra.

Åsikter??

Det känns absolut inte som läge att spara till kontantinsatsen i fonder nu när börsen gått ned, ungefär, en 10% än så länge i år. Det känns som en skumpig resa framöver med Grekland, Portugal osv.

Eftersom ni har bråttom med huset så går det väl i stort sett på ett ut om ni behåller blancolånet eller tvingas ta extra huslån senare för att betala av blancolänet i samband med att ni köper huset.
  • Anonym
    Indianica skrev 2011-06-16 14:43:07 följande:
    En tanke: fonder är ett långsiktigt sparande. Inget man använder för att få ihop en stor summa snabbt.

Sedan får ni ju räkna på det. Har ni barn? Hur lever ni? Vad ligger kontantinastsen på? I regel får man väl bygga hus utan kontantinsats eller är reglerna ändrade nu? Vad jag menar är att 2-300 000 kr tar tid att spara ihop, räkna med år. Ska ni dessutom först betala av blancolånet blir det ännu längre tid ni får räkna med.

Vi ska spara i minst 3 år. Vi har redan fonder idag för barnen som gått bra och gett en del pengar på bara några år.

Vi ärknar med att spara minst 80.000 nästa år och 120.000/år åren efter det. Dessutom bör vi få ca 100.000 då vi säljer vår BR vi har idag.

• Argo
    Anonym skrev 2011-06-16 22:58:56 följande:

Vi ska spara i minst 3 år. Vi har redan fonder idag för barnen som gått bra och gett en del pengar på bara några år.

Vi ärknar med att spara minst 80.000 nästa år och 120.000/år åren efter det. Dessutom bör vi få ca 100.000 då vi säljer vår BR vi har idag.

Det intressanta är ju inte vad fonderna gett fram till nu. Det intressanta är vad de ger under de nästkommande tre åren.

Och eftersom ni kommer att spara så pass stora pengar skulle jag peronligen betala av blancolånet först. Av ren princip. För att få bort skulden. Det är ungefär ett år sparande mindre men det tar ni igen när ni säljer nuvarande bostad och ni har hur som helst i sunda slängar en kvarts miljon när ni börjar bygga huset. 
  • Anonym (fia)

vad är det för ränta på blancolånet?

Svar på tråden Bygga hus - spara till kontantinsats eller betala av lån?