Ett hembesök från Socialen ,Lite funderingar
vad kollar dom på vid ett hembesök ?
vad kollar dom på vid ett hembesök ?
Det beror väl på varför dom kommer?
Går ju inte att svara på eftersom du inte skriver varför dom ska komma. Om man vet anledningen til besöket så är det lättare att svara på vad dom tittar på osv.
Det är mest ett samtal med dig, de kollar väl kanske hur barnen har det (brukar väl vara det som är anledningen) och pratar. Kanske är det ett sätt för dem att snoka hur det ser ut och verkar vara hemma, men de har hur som helst ingen rätt att rota i lådor och så vidare. Vi bor i en tvåa, jag håller sovrumsdörren stängd, de har inget i vårt sovrum att göra (vi odlar både cannabies och har en bur för sexuella aktiviteter där...)
De kollar hur man bor och sen förvränger de jävligt mycket.
Lyfter tråden då det blivit aktuellt för mig också att få hembesök. Orsaken är att den stödperson min sambo har pga. sitt funktionshinder tycker barnet far illa för att det är ostädat, (läs. sambons rum är ostädat och det står disk på diskbänken lite då och då).
Får man veta innan eller dyker det bara upp folk? Jag har lite svårt för suprisebesök även från vänner och sambon fixar det inte alls pga. sitt funktionshinder, så han bör nog inte vara hemma när de kommer. Försöker få tag i någon som kan svara på det här men ingen har hört av sig till mig än. Är det så ostädat som kärringen antyder så är det inget vi fixar till med 20min förvarning. Men den tiden skulle göra att sambon kan ta sig en promenad eller liknande en stund om han har en dålig dag.
Sen har jag tänkt på detta med att dokumentera själv, vill spela in ljudet i alla fall på besöket, det gör vi på de flesta besök för att kunna gå tillbaka och höra exakt vad som sagts, känns vettigt nu med om det ska vridas och vändas på saker. Är rädd att det ska bli så att man inte skriver ner verkligheten. Har varit med om sånt i andra kontakter med komunen tyvärr.