• mia567

Erfarenheter av att själv plocka ihop kurser till examen

Jag har ungefär 1 års fristående kurser (inom olika områden och från olika univeristet). Jag börjar nu komma fram till vad jag vill utbilda mig till. För att bli det är det först en kandidat och sen ett masterprogram som gäller. För kandidatexamen funderar jag på att själv plocka ihop kurser till examen och därför använda en del av dom kurser jag redan har.

Men jag har några frågor

När man själv plockar ihop kurserna, vilket universitet är det då som utfärdar examen?
    Hur gör man med examensarbetet?
    Hur har det fungerat för er andra som gjort på detta sätt?

Jag kommer mest läsa fristående kurser på distans så det kommer bli kurser från olika universitet.

• Svar på tråden Erfarenheter av att själv plocka ihop kurser till examen
  • BuoBä

Ta kontakt med studievägledningen på något universitet och hör med dem. Det kan hända att det finns krav på att du ska ha ett visst antal poäng från samma skola för att de ska vilja utfärda examensbevis.

• linte

Det universitet som du vill ska utfärda examensbeviset måste gå med på att du får tillgodoräkna dig de andra kurserna från andra universitet. Dessutom finns det regler för hur många hp man behöver inom sitt huvudområde och på vilken nivå dessa ska vara. Universitetet du vill ska utfärda examensbeviset måste också ha examinationsrätt för den examen du vill ta.

Vilket/vilka ämnen handlar det om?

• CallGirl

Det är det universitet som man läser den sist kursen i som utfärdar examen. När det gäller examensarbete så skriver du en c-uppsats även när du läser fristående kurser.

• linte
    mia567 skrev 2011-06-16 16:35:40 följande:
    Biologi handlar det om.
    Ok, jag har jobbat som studievägledare för bland annat biologer på Linköpings universitet (LiU) Där gäller det att för en generell examen i biologi så ska 90 hp vara klassade som biologi och 30 hp av dessa inkl examensarbetet ska vara på G2-nivå (det som förut kallades C). För att få en examen från LiU måste examensarbetet examineras på LiU. VIlka kurser som kan tillgodoräknas från andra universitet beslutas av varje ansvarig studievägledare.

Jag skulle rekommendera dig att du snarast bestämmer dig för från vilket universitet du vill ha din examen och sen kontaktar studievägledare där för att diskutera hur du bäst ska göra.

Lycka till!
  • mia567
    CallGirl skrev 2011-06-16 17:03:56 följande:
    Det är det universitet som man läser den sist kursen i som utfärdar examen. När det gäller examensarbete så skriver du en c-uppsats även när du läser fristående kurser.
    Jo, att man skriver en c-uppsats även fristående kurser har jag förståt (vore ju väldigt konstigt om man inte gjorde det).
  • mia567
    mia567 skrev 2011-06-16 22:19:33 följande:
    Jo, att man skriver en c-uppsats även fristående kurser har jag förståt (vore ju väldigt konstigt om man inte gjorde det).
    tillägg: det jag funderade på var mer hur man går tillväga när man skriver c-uppsatsen. Jag har en kandidatexamen i miljövetenskap redan och då skrev man uppsatsen "automatiskt", alltså fick handledare och så utan att behöva göra så mycket själv.
  • mia567
    linte skrev 2011-06-16 17:22:53 följande:
    Ok, jag har jobbat som studievägledare för bland annat biologer på Linköpings universitet (LiU) Där gäller det att för en generell examen i biologi så ska 90 hp vara klassade som biologi och 30 hp av dessa inkl examensarbetet ska vara på G2-nivå (det som förut kallades C). För att få en examen från LiU måste examensarbetet examineras på LiU. VIlka kurser som kan tillgodoräknas från andra universitet beslutas av varje ansvarig studievägledare.

Jag skulle rekommendera dig att du snarast bestämmer dig för från vilket universitet du vill ha din examen och sen kontaktar studievägledare där för att diskutera hur du bäst ska göra.

Lycka till!
    Tack för ett väldigt bra svar, precis vad jag ville veta :)
    Då ska jag titta lite mer på vilket universitet som verkar ha flest kurser som jag vill läsa och ta kontakt med dom.
  • netza
    linte skrev 2011-06-16 17:22:53 följande:
    För att få en examen från LiU måste examensarbetet examineras på LiU.
    Någon som vet hur detta ser ut på andra högskolor/universitet? Är det samma överallt?
  • linte
    netza skrev 2011-06-17 08:58:50 följande:
    Någon som vet hur detta ser ut på andra högskolor/universitet? Är det samma överallt?
    Jag kan inte svära på att det är likadant överallt men jag tror att det är så på de flesta universitet, speciellt inom de teknisk/naturvetenskapliga områdena. Nu har dessutom högskoleverket börjat granska nivån på examensarbetena väldigt ingående och resultatet av dessa granskningar är väldigt avgörande för universiteten. Därför tvivlar jag på att ett universitet skulle vilja lämna över "ansvaret" eller vad man ska säga till ett annat universitet. Med detta menar jag inte att man inte kan utföra exjobbet på ett annat universitet eller på ett företag utan bara att man ska vara registrerad och ha en examinator på det universitet där man vill ha examen. Vill man utföra examensarbetet i t.ex. ett lab på KTH men ha en examen från LiU så kan man ha en handledare på KTH som man har den mer dagliga kontakten med men sen ha en examinator på LiU som är den som i slutändan godkänner arbetet. Det är väldigt vanligt att man gör såhär då många exjobb utförs på företag.
  • netza
    linte skrev 2011-06-17 12:12:03 följande:
    Jag kan inte svära på att det är likadant överallt men jag tror att det är så på de flesta universitet, speciellt inom de teknisk/naturvetenskapliga områdena. Nu har dessutom högskoleverket börjat granska nivån på examensarbetena väldigt ingående och resultatet av dessa granskningar är väldigt avgörande för universiteten. Därför tvivlar jag på att ett universitet skulle vilja lämna över "ansvaret" eller vad man ska säga till ett annat universitet. Med detta menar jag inte att man inte kan utföra exjobbet på ett annat universitet eller på ett företag utan bara att man ska vara registrerad och ha en examinator på det universitet där man vill ha examen. Vill man utföra examensarbetet i t.ex. ett lab på KTH men ha en examen från LiU så kan man ha en handledare på KTH som man har den mer dagliga kontakten med men sen ha en examinator på LiU som är den som i slutändan godkänner arbetet. Det är väldigt vanligt att man gör såhär då många exjobb utförs på företag.
    Ok, men om det gäller en humanistisk examen (kandidat)? Jag har läst A-kurs i Uppsala och läst B-kurs i Umeå och C-kursen på gotland. De två senare via möjligheten till distans. Vill helst inte ha examen från Gotland, men är jag så illa tvungen alltså?
  • linte
    netza skrev 2011-06-18 09:55:20 följande:
    Ok, men om det gäller en humanistisk examen (kandidat)? Jag har läst A-kurs i Uppsala och läst B-kurs i Umeå och C-kursen på gotland. De två senare via möjligheten till distans. Vill helst inte ha examen från Gotland, men är jag så illa tvungen alltså?
    De humanistiska utbildningarna brukar ha olika regler för varenda ämnesområde så det
    är nog bäst att du frågar t.ex. Uppsala universitet om det är därifrån du vill ha examen om det är möjligt att få din examen därifrån och vad du i så fall behöver skicka in för papper och så.

Lycka till!
  • netza
    linte skrev 2011-06-19 14:42:51 följande:
    De humanistiska utbildningarna brukar ha olika regler för varenda ämnesområde så det
    är nog bäst att du frågar t.ex. Uppsala universitet om det är därifrån du vill ha examen om det är möjligt att få din examen därifrån och vad du i så fall behöver skicka in för papper och så.

Lycka till!
    Okej, då kanske det finns en liten chans iaf. :)
Svar på tråden Erfarenheter av att själv plocka ihop kurser till examen