• b sarah

Snälla hjälp mig med min inköpslista!

Hej alla underbara mammor och pappor!
    Jag är gravid för första gången och med en stor förväntan och galet överdrivet shoppingbehov har jag skrivit ihop en lista med allt möjligt som jag kan komma på att man behöver till en bebis. Och då främst när bebisen kommer hem från BB och kanske fram till iallafall 1-2 månaders ålder. Nu tänkte jag låta er kommentera min lista, jag vill veta om jag missat något och om det är något som kan vara helt onödigt! och kanske om det är någonting som man behöver massor av.. :)

Listan:

Åka:

·         Barnvagn sitt, liggdel & regnskydd.
    ·         Skötväska
    ·         Bilbarnstol
    ·         Åkpåse
    ·         ”Mobil” till barnvagn
    ·         Bärsele
    ·         Vagnlås

Sova:

·         Spjälsäng
    ·         Madrass
    ·         Spjälskydd
    ·         Täcke & kudde
    ·         3 st bäddset
    ·         Lakan
    ·         plastat madrasskydd
    ·         Snuttefilt
    ·         Gossedjur
    ·         ”Mobil” till spjälsäng
    ·         Filtar 3st

Sköta:

·         Skötbädd
    ·         Skötbord
    ·         Badbalja med tillbehör som liggdel
    ·         Babybadlakan
    ·         Tvättlappar
    ·         Termometer (napp)
    ·         Nässug
    ·         Nässpray
    ·         Blöjhink
    ·         Nagelkitt
    ·         Borste
    ·         Alvedon
    ·         Badtermometer
    ·         Tvättsvamp
    ·         Bomullspinnar

Äta:

·         Nappflaskor 4 st
    ·         Vällingdoserare
    ·         Välling skopa
    ·         Flaskborste
    ·         Bröstpump
    ·         Ersättning

Kläder:

·         Bodys ca (10 st i stl 50), lika många I stl 56 och 60
    ·         Byxor ca (6 st i stl 50), lika många i stl 56 och 60
    ·         Tjocktröja ca (2 st i stl 50), lika många i stl 56 och 60
    ·         Strumpor ca 7 st i stl nyfödd
    ·         Pyjamas (7 st i stl 50)
    ·         Mössor ca 2-4 st i stl nyfödd
    ·         Overall
    ·         Tossor
    ·         Vantar för nyfödd tunna
    ·         Napphållare

Förbrukningsmaterial:

·         Blöjor Newborn, minst 2 paket
    ·         Våtservetter minst 4 paket
    ·         Torra tvättlappar minst 4 paket
    ·         Nappar
    ·         Bepanthen
    ·         Droppar för magont hos nyfödd Minifom
    ·         Badolja
    ·         Baby tvål
    ·         Baby olja

Övrigt:

·         Babysitter
    ·         Babygym
    ·         Lammskin

Till mamma:

·         Bindor
    ·         Bh inlägg
    ·         Värmeinlägg
    ·         Amningströja
    ·         Amningslinne
    ·         Bröstvårtskräm

Självklart kommer man ju behöva fylla på innom två månader men för mig skulle det vara skönt om det jag behöver innom två månader finns på mataffären.. Sen kanske man kommer behöva ta sig iväg till någon affär men jag skulle verkligen vilja vara väl förberedd. Så nu vänder jag mig till alla er som redan har barn! Vad var ert bästa köp? Och har jag glömt något?

BF 22 Oktober
  • Svar på tråden Snälla hjälp mig med min inköpslista!
  • MammaEmelie91

Oj jag kan inte komma på något mer, tror inte att du har glömt något. 
    Vårt bästa köp till yngsta var helt klart babysittern och till dottern var det nog bärselen.  

mammatillebbaa.blogg.se - 16år och gravid till 20år och tvåbarnsmamma!
  • Nea92

Tror inte du ska köpa så många bodys i strl 50 :) Dels så lär du säkert få en hel del kläder o den kan ju barnet vara stort o knappt kunna ha det.:) Det rådet har jag fått iaf har köpt 3-4 bodys i strl 50 samt några byxor mm..Men i strl 56 har jag köpt några fler :)

• Piff

Jag tycker att du har en bra lista!
    Jämför med min egen, och det jag kommer på som jag har skrivit som saknas i din lista är flasktorkställ, typ en träbit med pinnar på som man hänger nappflaskorna över när de är diskade :)
    Någon liten skallra att busa med.

Och dreggelhaklappar som kan bytas ofta om man får en kräkig bebis!!
    Sen tipsar många om IKEAs billiga handdukar att torka kräks med, och skydda ens egna kläder efter amning  :)

• Dimitra

Läkemedlen kan du skippa tycker jag. Alvedon ges från 3 månader. Minifom ges vid behov och en sån flaska kan man skaffa om behovet uppträder. Jag skulle inte köpa nässpray utan endospipetter.

Mängden innekläder hade jag halverat rakt av

The Dimitra universe.
  • Dimitra
    Piff skrev 2011-06-16 14:45:43 följande:
    Sen tipsar många om IKEAs billiga handdukar att torka kräks med, och skydda ens egna kläder efter amning  :)
    Inte handdukarna utan tygtvättlapparna, slår jag ett slag för. De säljs i 10-pack och finns på avdelningen Barnens Ikea. De är jättebra i storlek men lite väl sträva så köp dem tidigt och låt dem åka med i varje vittvätt man har fram till bebisen kommer, då blir de mjukare
    The Dimitra universe.
  • Zargenta

En rekommendation är att använda en sovpåse på en så liten bebis de första månaderna, täcke är överkurs (risk för psd ska tydligen vara orsaken) en temperatur på 16-20grader i rummet och sovpåse ska vara det bästa samt väldigt "platt" kudde!

I övrigt så är du som mig märker jag, planerar för alla eventualiteter och situationer hehe, jag har skaffat kläder och saker som används fårn 6mån och uppåt också! Självklart även täcke och kudde med sängkläder ;)

Som någon annan nämnde, en massa kläder i strl 50 är overkill då de flesta bebisar bara kan ha det i 14dagar-1mån sen är det 62 och uppåt som gäller! De växer så fort oftast :( Kan också vara så att bebisen kommer ut stor!

Önskar dig lycka till <3

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Smukke

Fy fan nu fick jag panik. Jag har inte ens hälften av det där! Och det kommer kosta en förmögenhet.

• Celin

Grattis och Lycka till! Du har en jättebra lista men jag håller med Nea92 om att du inte behöver så mkt i stl 50, har du till exempel mudd nertill på byxorna går de att vika upp och använda längre period och kudde är inget som vi använt när de varit jättesmå. Jag hade med fyra olika mössor till bb i olika storlekar - svårt att veta storlekt. Jag funderade över termometer - tänkte du bara ha napptermometer? (barnet kanske inte tar napp). Min son har dessutom tempat mycket olika i rumpa o öron, så jag har enbart använt rumptermometer när han var mindre och först efter han blev över tre år bytt till att tempa i örat, då allmän tillståndet är lättare att "diskutera" med honom nu. Spray och sug till näsa är nog mer ett senare inköp, men bra att ha - det står på dem hur gamla/stora barnen ska vara.

Lo so, per sempre
  • Celin
    Smukke skrev 2011-06-16 14:57:36 följande:
    Fy fan nu fick jag panik. Jag har inte ens hälften av det där! Och det kommer kosta en förmögenhet.
    Du kanske inte ens behöver hälften av det där.. så köp det eftersom när du märker att du behöver det istället - för det brukar vara så att man tror att man kommer använda saker, och så blir det inte av - behövs inte eller vad det nu är
    Lo so, per sempre
Svar på tråden Snälla hjälp mig med min inköpslista!