• Anonym (Mille)

Vänta med att bli helt blöjfri?

Min dotter som fyller 3 år i aug. är nästan helt blöjfri.
    Hon har lärt sig att gå på pottan och kissar inte så ofta på sig längre,  
    igår hade hon första blöjfria dagen på dagis och det gick jättebra, inte en enda "olycka" .
    Men idag, så hade hon kissat på sig 3 gånger, fröknarna suckade lite men sa inte så mycket mer om det.
    Nu undrar jag om vi kanske går för fort fram med dottern?
    Kanske vi ska tills efter sommaren?
    Här hemma går hon ju på pottan men kanske borde "vänja" sig vi det lite mer först?
    Vill ju att det ska kännas bra för henne så hon inte blir stressad av omgivningen,
    hemma annars brukar hon inte kissa på sig tre gånger på samma dag.

• Svar på tråden Vänta med att bli helt blöjfri?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Tyvärr är min erfarenhet att många barn lyckas hemma, men inte på förskolan.
    Om det beror på att personalen har för mycket att göra, för att engegera sig i barnens potträning, eller om barnen har så mycket kul att det inte har tid att gå på toaletten... vet jag inte. Naturligtvis ser det olika ut från fall till fall.

Hur som helst är min uppfattning; klarar er dotter att vara blöjfri hemma, borde hon klara det även på förskolan. Prata med personalen och hör efter om ni kan komma fram till en gemensam plan. Med lite hjälp, påminnelser/regelbundenhet och möjlighet till lugn och ro (när hon sitter på pottan/toaletten) brukar det gå fint, även på förskolan. Vid utevistelser kan det rent praktiskt bli ohållbart, tills hon klarar att säga ifrån bättre själv.

Fungerar det inte, trots engagemang från personalen, är det förmodligen bäst att låta henne ha blöja på förskolan fram till semestern. Det hindrar dock inte att hon går utan blöja hemma, då det verkar fungera bra.

Lycka till,

Mvh Christine 

Svar på tråden Vänta med att bli helt blöjfri?