• Ballerina74

Bebis som sträcker/spänner benen???

Hej! Min bebis som nu snart är 4 mån brukar ofta liksom sträcka ut/spänna benen. Hon hade skena de 12 första veckorna pga överrörlig höft så kanske det är därför hon nu har behov av att sträcka på sig? Detta händer dagligen lite närsomhelst o hon verkar inte ha ont eller så. Ofta händer det när hon är uppspelt, te x i badbaljan eller på skötbordet. Om hon ligger på golvet kan hon liksom skjuta från med benen o slå ut med armarna. Är det någon som känner igen detta beteende?

• Svar på tråden Bebis som sträcker/spänner benen???
  • Ballerina74

Ingen som känner igen detta ??

• Lilly mama

Båda mina barn tyckte om att sträcka på benen. Min yngsta kan liksom torrsimma nästan och sprattlade gärna ut benen. Jag vet inte vad du oroar dig för. Det låter högst normalt med ett barn som sträcker på sig.

• flodda

min dotter sträcker oxå på sig i badbaljan och skötbordet speciellt när hon är glad.. låter normalt

• Mamadrutt

Haha sådär gör Leo ibland när han är riktigt busig. Han är 8 månader nu men har gjort så ett bra tag. Blir alldeles spänd i hela kroppen och tar på sig en finurlig min

• Ballerina74

Tack fina ni , känns lugnande.
    Fick för mig att det kunde vara onormalt o kanske cp-skada-relaterat.
    Hon lägger dessutom huvudet åt höger hela tiden...vad kan det bero på?

• flodda

jag tror du kan vara lugn. dom blir ivriga och har inte koll på kroppen än så de blir så bara. men om du är orolig så ska du ju självklart ta upp det på BVC nästa gång..

• Miia88

Min son gör också så :P Han låg i skena 8 veckor också =) 

• mamma till tre busungar
    Ballerina74 skrev 2011-06-16 21:07:16 följande:
    Att hon lägger huvudet åt ena hållet KAN vara torticollis så det kanske du ska ta upp på BVC. Vad gäller sträckandet kan man ju omöjligt säga utan att se barnet....hur tycker du att det ser ut? Ser det ut som att hon bra gladspritter och sprattlar eller ser det konstigt ut?
  • Trollmamma till 4

Min son sträcker oxå på sig, blir helt stel å sen börjar han röra sig, han är ivrig eller glad då.. Det räcker att han tittar på tex lampan så blir han stel i kroppen å sen spritter till, bebisar pratar mycket med kroppen oxå

Att ditt barn lägger huvudet på sne hela tiden kan vara att hon har en kortare muskel där

Mamma till 4
  • Leiben
    Ballerina74 skrev 2011-06-16 21:07:16 följande:
    http://www.torticollis.dinstudio.se/

kolla så kan du jämföra
Svar på tråden Bebis som sträcker/spänner benen???