Konstant bråk med storasyster (vuxen ålder)
Jag har en äldre syster, vi är bara två syskon och ända sen vi var små har hon retat och bråkat med mej (enligt uppgift från föräldrar/morföräldrar/kusiner/faster/farbror etc.) och det här har eskalerat i vuxen ålder till mkt obehagliga bråk. Flera gånger om de senaste åren har min syster startat bråk som fått inte bara mej utan även våra föräldrar att ta en "time out" med henne dvs. bryta kontakten under en tid. Dock har det alltid slutat med att jag eller mina föräldrar tar kontakt med henne igen för att försöka, eftersom vi alla 3 får dåligt samvete och ångest över att inte kunna fungera som familj, men min syster har aldrig tagit första steget, även fast hon själv startat bråken, utan även när vi hört av oss inte bemött oss med trevlig attityd utan snarare tvärtom.
Nu har det gått över gränsen igen, då hon för ca 2 veckor sedan kommenterade min statusrad på FB ang. vårt sommarställe som hon och hennes familj aldrig varit intresserad av att sätta sin fot på. Jag frågade vad hon menade för hennes kommentarer var väldigt tagna i luften, och vår diskussion slutade i att jag bröt kontakten igen med henne på obestämd tid framöver då hon framförde saker som att hon och hennes famlilj inte är välkomna på landet, att hundar tycks gå före barn i vår familj, att jag inte tycker om barn och framför allt inte hennes barn, att jag aldrig ställt upp på henne, att jag aldrig funnits till hands och frågat om hon behövt hjälp, att jag bara tänkte på mej själv när jag flyttade utomlands 3 år (för en utbildning), att jag bara hackar på hur hon uppfostrar sin barn varje gång vi ses etc.
Jag blir emotionellt uttömd på energi varje gång detta händer och nog vet jag att jag kan ha fel ibland och säkert göra fel men jag erkänner det alltid och ber om ursäkt om det är så, något min syster aldrig gjort om hon t ex haft fel eller gjort ngt elakt mot mej.
Till saken hör att hon ofta bråkar med våra fäldrar också och även de har ledsnat rejält på att hon är konstant otrevlig förutom 3 ggr om året, och det är inför hennes 2 barns födelsedagar + inför julen eftersom hon då vill att vi som familj ska köpa massa saker till hennes barn.
Är det fler som har såna här problem med sina syskon och ur hanterar ni det? Jar har sedan en vecka tillbaka som sagt brutit med henne igen nu för jag vet inte vilken gång i ordningen, men vet med mej att någonstanns längs vägen är det jag som kommer kontakta henne och försöka "truga" med henne igen trots att hon kommer sätta näsan i vädret och fortsätta vara sur mot mej. Hur skulle ni gjort?