• Eisa

Jag vägrar betala medlemsavgift i vårdförbundet! Vad händer?

Jag tycker att vårdförbundet är boring och vill ej vara med.

Vad händer om jag inte betalar in medlemsavgiften? Det står att man då "förlorar sitt medlemsskap" vilket ju är min önskan. Men hamnar man hos kronkalle/inkasso också?

Jag har ringt och sagt att jag vill avsluta mitt medlemsskap och dom ba "ja vi skickar hem blankett" men det gör dom inte alls så nu skiter jag i det här.

• Svar på tråden Jag vägrar betala medlemsavgift i vårdförbundet! Vad händer?
  • Frontline

Du måste skicka in papper på att du vill gå ur förbundet annars lär du få räkningar.
    Du kan endast välja om du vill vara kvar i akassan vilket jag tycker du ska vara..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Eisa
    Frontline skrev 2011-06-16 19:14:47 följande:
    Du måste skicka in papper på att du vill gå ur förbundet annars lär du få räkningar.
    Du kan endast välja om du vill vara kvar i akassan vilket jag tycker du ska vara..
    Jag får väl inte räkningar om mitt medlemsskap avslutas pga obetalda räkningar?

A-kassan ska jag självklart vara med i. Jag är inte hjärndöd.
  • MajaVira

Även om man struntar i att betala räkningarna så att man blir utesluten är man ändå skyldig att betala för de tre sista månaderna, så om du inte betalar detta så går det till inkasso och sedan kronofogden.

• Eisa
    MajaVira skrev 2011-06-16 19:19:02 följande:
    Även om man struntar i att betala räkningarna så att man blir utesluten är man ändå skyldig att betala för de tre sista månaderna, så om du inte betalar detta så går det till inkasso och sedan kronofogden.
    Ok då får jag betala och sedan ringa om den där jävla blanketten igen.
  • Eisa

Eller nej förresten. Jag har flera kompisar som gjort samma sak och de fick inget inkasso. Jag ska testa skita i att betala och se om det kommer inkasso or not.

Ser det som en forskningsstudie.

• jassikan

I avgiften brukar även avgiften för a-kassan vara med och struntar du bara i att betala så blir du av med både medlemskap i facket och a-kassan.
    Gå ur på rätt sätt i stället och be att få stanna kvar i a-kassan. Vore ju synd om du fick börja om från början.

Har aldrig varit med i facket så jag vet inte om de skickar till inkasso eller ej. Men gör de det så är inkassoavgiften är på 160:- och ränta kan tillkomma. Går det dessutom vidare till kronofogden tillkommer ytterligare avg.
    Att strunta i att betala en faktura är inte någon bra lösning.

• SofiaD
    jassikan skrev 2011-06-16 20:46:33 följande:
    I avgiften brukar även avgiften för a-kassan vara med och struntar du bara i att betala så blir du av med både medlemskap i facket och a-kassan.
    Gå ur på rätt sätt i stället och be att få stanna kvar i a-kassan. Vore ju synd om du fick börja om från början.

Har aldrig varit med i facket så jag vet inte om de skickar till inkasso eller ej. Men gör de det så är inkassoavgiften är på 160:- och ränta kan tillkomma. Går det dessutom vidare till kronofogden tillkommer ytterligare avg.
    Att strunta i att betala en faktura är inte någon bra lösning.
    Man betalar separat a-kassa när man är med i VF.

TS, annars tror jag du kan säga upp ditt medlemsskap via deras hemsida!
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • JPT
    https://www.vardforbundet.se/Medlem/Uttrade/

"Om du vill gå ur Vårdförbundet kan du antingen kontakta din förtroendevalda på din arbetsplats, din lokala avdelning eller kontakta Vårdförbundet på telefon: 020 - 35 35 00 för en utträdesblankett. Från mobil eller utlandet ringer du 0771 - 35 35 00." 

Du har ingen fötroendevald på din arbetsplats som du kan kontakta? Annars, ring igen och kräv att de skickar en blankett. Ta namn på den du pratade med.  
Svar på tråden Jag vägrar betala medlemsavgift i vårdförbundet! Vad händer?