• CarolineK03

Flytta till USA med småbarn! TIPS!

Hej,

Jag och min sambo skulle vilja prova att bo utomlands ett år. Det land som lockar oss är USA , framför allt New York eller Florida. Vi har en son som för tillfället är 8 mån. Just nu är vi fortfarande i början av vår planering och tankarna är många. Jag tycker det är svårt att hitta bra information på nätet och vänder mig därför hit och hoppas kunna få lite tips och råd Glad!

Det jag undrar är egentligen ALLT Flört..
    Hur är det att bo i USA med småbarn? Vad kostar dagis? Tips på hur man kan hitta ett jobb? ALLT ALLT ALLT!!

Ni som flyttat/ska flytta från Sverige och prova lyckan i USA..skriv och berätta!!

Tacksam för all hjälp vi kan få!

(Har ni tipspå några bra webbsidor,skriv gärna)

• Svar på tråden Flytta till USA med småbarn! TIPS!
  • Pirum

Börja med att kolla om ni uppfyller reglerna för uppehållstillstånd under ett år och arbetstillstånd. Amerikanska ambassaden har säkert info om det.

• Emer

Jag har nyligen flyttat fran Usa tillbaka till trygga Sverige. Det ar valdigt dyrt att ha barn i Usa, min dotter gick pa en forskola och vi betalade over 5000 kr i manaden. Det ar ar aven dyrt att ga till doktorn. Vi betalade over 20 000 kr for att hyra en lagenhet, det finns visserligen billigare men man vill ju bo sakert. Jag alskar Usa men jag vill inte bo dar.

• TillFlorida

Min fru och jag planerar att flytta om något år eller så. Min fru måste först hitta ett jobb som ger oss en inkomst att leva på och sjukförsäkring. När hon väl hittat ett jobb kan jag leta efter ett jobb i samma område (Jag jobbar med IT och har lättare att hitta jobb än hon har). Som tur är är hon Amerikansk medborgare så det är inga problem att fixa uppehållstillstånd åt mig.

Om ingen av er är Amerikansk medborgare är det struligt att få arbetstillstånd och uppehållstillstånd. Det enklaste sättet är oftast att jobba på ett företag som har kontor i USA och förflyttas inom företaget. Arbetsgivare i USA kan även söka arbets/uppehållstillstånd åt dig om du har en utbildning och erfarenhet som de inte kan hitta i USA.

I USA måste man bygga upp sin kreditvärdighet. Man börjar på 0 och måste bevisa sin kreditvärdighet genom att betala sina räkningar i tid och genom att visa att man kan betala av sina kreditkort varje månad. Det är viktigt att faktiskt ha kreditkort. Om du inte har några kreditkort kan bankerna inte se att du kan betala kreditkortsräkningarna (konstigt, jag vet). I början kan du inte få ett normalt kreditkort (då du inte har kreditvärdighet, en "credit-score"). Du måste sätta pengar i pant hos banken och kan då få ett kreditkort med ett maxbelopp som motsvarar din pant. Detta kallas för ett "secured credit card". Genom att använda detta kort kan man långsamt etablera en credit score. Skall man bara vara där i ett år är det nog enklare att bara använda sina svenska kort. Problemet är att det kan vara svårt att få hyra en lägenhet eller liknande om man inte har ett credit score (googla på "credit score" och FICO)
    money.msn.com/credit-rating/raise-your-credit-score-to-740-weston.aspx

Dagis kostar ganska mycket. Jag tittade nyligen på kostnaderna för ett dagis i Orlando. Om man skulle ha en treåring på det dagiset på heltid (6-10 timamr/dag) kostade det ca 800$/månad.
    För att få ha ditt barn på dagis kräver de oftast att barnet har vaccinerats mot en hel del saker. Du kommer behöva ha med översatta journaler som visar att barnet faktiskt vaccinerats.

Svar på tråden Flytta till USA med småbarn! TIPS!