• ViolinaX

Ger du dina barn en belöning när de får bra betyg?

Ger du dina barn någon belöning baserad på hur de har presterat i skolan?
    Hur mycket tycker du då att ett G, VG resp MVG är värt?
    Och hur gör du då med dina olika barn: jag har en dotter som har väldigt lätt för sig och en son som har det betydligt svårare vilket naturligtvis syns på betygen trots att de pluggar lika mycket. Hur ska jag göra då?

Själv har jag aldrig belönat mina barn för deras skolresultat eftersom jag tycker att ett bra betyg är en belöning i sig, men nu har jag börjat "ana" att andra (dvs barnens kompisar) har det på annat sätt...

• Svar på tråden Ger du dina barn en belöning när de får bra betyg?
  • Scaniamamma

nu har jag inga så stora barn men min mamma gjorde det,
    vi fick 100kr för vg och 500kr för mvg.

• mamma till tre busungar

Jag skulle inte göra det. Man kan ha så olika förutsättningar och det kan bli mycket orättvist inom en syskonskara t ex.

• ViolinaX

Just de summor som jag befarade... min dotter gick ut åttan nu och hade 7 MVG, 5 VG och ett enda litet G ... och sonen går i femman och har inte fått något "riktigt" betyg än men enligt omdömena så får han godkänt i  "övningsämnen" som slöjd osv  men alla andra ämnen (dvs "pluggämnena") är tveksama.
    Det riskerar alltså att bli orättvist hur man än vänder på det - jag vill ju gärna belöna dottern för att hon är duktig men inte sänka sonen som faktiskt inte har samma förmågor som hon.

ViolinaX skrev 2011-06-16 21:21:14 följande:
    Just de summor som jag befarade... min dotter gick ut åttan nu och hade 7 MVG, 5 VG och ett enda litet G ... och sonen går i femman och har inte fått något "riktigt" betyg än men enligt omdömena så får han godkänt i  "övningsämnen" som slöjd osv  men alla andra ämnen (dvs "pluggämnena") är tveksama.
    Det riskerar alltså att bli orättvist hur man än vänder på det - jag vill ju gärna belöna dottern för att hon är duktig men inte sänka sonen som faktiskt inte har samma förmågor som hon.
    Och räcker då inte betygen i sig som belöning?
  • Cornellia

Kanske uppmuntra insatsen istället för resultatet?

I och med att du redan "vet" att det kommer bli orättvist så känns det som en dålig idé att belöna betyg. Däremot kan man kanske på något sätt belöna barnen när dom lägger ner extra ansträngning, tex inför ett prov eller liknande.

BF 1/9 2011
  • BymBym

Håller med om att betygen borde räcka som belöning. Jag kommer ihåg att jag var grymt stolt över vissa betyg. Det behövdes inga pengar

• såffan

min dotter är bara 1,5 men när jag gick ur nian fick jag pengar för mina avslutningsbetyg. 200 kr för MVG, 150 kr för VG, 50 kr för G och -150 kr för IG. Så var det ett maxtak på 2000 kr. Mina bröder som gick ut i år fick samma summor...

såffan skrev 2011-06-16 21:26:36 följande:
    min dotter är bara 1,5 men när jag gick ur nian fick jag pengar för mina avslutningsbetyg. 200 kr för MVG, 150 kr för VG, 50 kr för G och -150 kr för IG. Så var det ett maxtak på 2000 kr. Mina bröder som gick ut i år fick samma summor...
    Fast ska man verkligen göra så som förälder? Syskon kan ju ha väldigt olika förutsättningar. 

Däremot tänker jag som någon skrev att belöna insats kan vara bra. 
  • misplacedname

När jag och min syster gick ut 9an fick vi en hundring för varje MVG, inget för VG. Vi fick båda nog med pengar ändå.

• Isadora

Nu har jag inte så stora barn själv, men när jag gick i gymnasiet fick jag inget för G, då mina föräldrar ansåg det vara "standard" och att de krävde detta från mig, jag fick 100kr för vart VG och 150kr för MVG. Jag fick dessutom böta 150 för ett eventuellt IG. Min bror däremot som inte hade lika lätt för det fick 50kr för sina G, 100kr för VG och 150kr för MVG och böta 150kr för IG. Det blev aldrig något missförstånd från min sida då jag mycket väl förstod varför vi fick olika betalt, efter att dem förklart varför då gjort som de gjort givetvis.
    Jag tycker sälv att detta var ett väldigt bra sätt att motivera på, då ungdomar, i synnerhet viss då speciellt beroende på dess omgivning inte är jätte intresserade av själva betygen som sådana utan mer av det som kommer ut av dem, pengarna. Jag själv hade nog haft svårare att relatera till att betygen i sig är belöningen i den åldern då man inte alltid tänker "längre fram" i den åldern. Ärligt talat så tänkte jag mest på pengarna som jag skulle få och kunna göra roliga saker för under sommaren som kom när jag var i den åldern:)

Svar på tråden Ger du dina barn en belöning när de får bra betyg?