• apanssonsmamma

Hur länge och ofta får byggjobbare arbeta och störa?!

Hej!
    Nyinflyttade i världens finaste lägenhet.
    Vi visste dock inte att det skulle bli helvetet på jorden att bo här en bra tid framöver.

Byggjobbarna kommer och väsnas, borrar i betong och gräver, hackar osv från 06:30 sju dagar i veckan till nästan 22 på kvällarna.

Är det verkligen okej?!

Blir fan galen snart.
    Det är inte bara jag som inte kan sova utan även min treåriga dotter som somnar 19, hon ska vakna hundra gånger till klockan blir 22 för dom ska borra o hacka..

Jag måste som sagt höra om nån vet hur länge dom faktiskt har "rätt" att störa?

• Svar på tråden Hur länge och ofta får byggjobbare arbeta och störa?!
  • norgesessan

Seriöst?? vilken mardröm.
    Maken trodde inte det var lagligt (har jobbat inom bygge) men han visste inte för säkert.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • apanssonsmamma
    norgesessan skrev 2011-06-16 21:39:12 följande:
    Seriöst?? vilken mardröm.
    Maken trodde inte det var lagligt (har jobbat inom bygge) men han visste inte för säkert.
    Måste fan kolla upp det.
    Det är en mardröm o det håller på o driva mig (gravida kvinna) till vansinne haha :D
  • Maria3

Detta hittade jag på stockholm.se.

Normalt brukar byggarbetsplatser generera ljudnivåer som är så pass höga att de sällan klarar riktvärdena som gäller utöver kl. 07.00-19.00 (vardagar)

Eftersom byggarbetsplatser är begränsade i tiden anses dessa bullerstörningar normalt som tillfälliga vilket medför att miljöförvaltningen i de flesta fall inte driver sådana ärenden (se 9 kap. 3§ miljöbalken). Innan kommuniceringar och krav på utredningar, samt svarstider passerat, har byggena oftast färdigställts eller närmat sig färdigställandet.

I de fall byggena pågår en längre tid anses det inte längre som tillfällig störning. Själva bygget måste få utföras från start till färdig byggnad. Miljöförvaltningen har sällan synpunkter på olika arbetsmoment och vilken utrustning som används. Det vanliga är att byggentreprenören uppmanas eller föreläggs att inte påbörja bullriga moment före kl. 07.00 och att upplysa de närboende om vart de ska vända sig vid frågor samt hur länge bygget kommer att pågå.

Du har rätt till en fredad natt. Detta anses vara mellan kl. 22.00 och 07.00.

• apanssonsmamma
    Tonårsmamman1 skrev 2011-06-16 21:42:53 följande:
    De vill väl bli klara så fort som möjligt.
    Jo så mycket förstår jag med, men dom kan ändå inte få störa oss som bor här dygnet runt för det.
  • apanssonsmamma
    Maria3 skrev 2011-06-16 21:42:57 följande:

Detta hittade jag på stockholm.se.

Normalt brukar byggarbetsplatser generera ljudnivåer som är så pass höga att de sällan klarar riktvärdena som gäller utöver kl. 07.00-19.00 (vardagar)

Eftersom byggarbetsplatser är begränsade i tiden anses dessa bullerstörningar normalt som tillfälliga vilket medför att miljöförvaltningen i de flesta fall inte driver sådana ärenden (se 9 kap. 3§ miljöbalken). Innan kommuniceringar och krav på utredningar, samt svarstider passerat, har byggena oftast färdigställts eller närmat sig färdigställandet.

I de fall byggena pågår en längre tid anses det inte längre som tillfällig störning. Själva bygget måste få utföras från start till färdig byggnad. Miljöförvaltningen har sällan synpunkter på olika arbetsmoment och vilken utrustning som används. Det vanliga är att byggentreprenören uppmanas eller föreläggs att inte påbörja bullriga moment före kl. 07.00 och att upplysa de närboende om vart de ska vända sig vid frågor samt hur länge bygget kommer att pågå.

Du har rätt till en fredad natt. Detta anses vara mellan kl. 22.00 och 07.00.

Även på helger då?
    För då kör dom också.
  • apanssonsmamma
    Tonårsmamman1 skrev 2011-06-16 21:44:32 följande:
    Gå och prata med dem, så får du veta när de är klara, och vad de har för regler.
    Min karl gick ner o sa till dom nu o dom va klara för kvällen.
    Ska ringa värden imorn o kolla vad dom säger om saken.
  • Maria3

1. Kontakta ansvarig byggherre eller byggentreprenör

Det första du ska göra är att kontakta byggherren och framföra dina synpunkter. Den som ansvarar for störningen ska ges en chans att åtgärda problemen innan du klagar till Stockholms stad. Gå gärna ihop flera grannar och tala om för byggherren vad ni störs av.

Be att få information om hur länge byggandet ska pågå, om vilka bullriga arbetsmoment som ingår, samt vid vilka tillfällen dessa arbeten kommer att utföras. Du har rätt till en fredad natt. Detta anses vara mellan kl. 22.00 och 07.00. Har byggherren en kontaktperson med telefonnummer och/eller e-post kan det vara en god idé att ta reda på sådana uppgifter om nya frågor uppstår.

2. Kontakta Stadsbyggnadskontoret i Stockholms stad

Om störningarna från bygget inte minskar, som t.ex. upprepade nattarbeten, ska du kontakta Stadsbyggnadskontoret eftersom de utfärdar byggloven och redan har en etablerad kontakt med den kvalitetsansvarige på bygget.

Svar på tråden Hur länge och ofta får byggjobbare arbeta och störa?!