• Anonym (ledsen)

Snälla hjälp mig!

Hej.

Vart börjar man en sån här fråga egentligen? Hjälp mig?
    Jag och min sambo har varit tillsammans i drygt två år. I början var det (som för alla andra antar jag) sex varje dag, ofta flera gånger/dag. Sen försvann lusten bara mer och mer för min del. Nu vill jag nästan aldrig och jag begriper inte varför.
    Jag tänder fortfarande på honom, och känner mig ofta helt nykär i honom. Vi har absolut inget problem att prata om det, utan vi pratar ofta. Han är också medveten om att detta inte har med honom att göra alls, så det är ingen fara för vårat förhållande.
    När vi väl har sex är det sinnesjukt bra, även de gånger som är sämre är -far more- bättre än det bästa jag haft innan honom.
    Vi har testat allt känns det som. Jag har bytt preventiv medel, onanerat ofta för att, inte vet jag, mycket vill ha mer? avhållsamhet, kollat på porr tillsammans, testat lite nya leksaker. Vi har inte ett tråkigt sexliv utan exprimenterar ofta och gärna med nya saker. Vi är gosiga mot varandra, kysser varandra varje dag, somnar alltid tätt tillsammans och jag ligger ofta i hans knä när vi kollar på tv. Så närheten saknas inte.
    Jag tror att mycket kan hänga ihop med att jag har kronisk värk i axlar och nacke. Jag har sökt upprepade gånger för det men får bara höra att jag ska träna. Men det hjälper inte.
    Sen har jag lättare ångest, och det gör ju inte saken bättre.
    Det värsta är att jag har hamnat i en sån ond spiral av det här. Ju mindre sexlust jag har, desto sämre mår jag över det och desto mindre lust får jag ju. Jag tänker på det här dagligen, och gråter ofta över hur det har blivit. Jag vill ju verkligen ha sex mycket oftare! Som det är nu har vi väl sex en gång varannan vecka och uteslutande på helgen. Jag vill ha sex flera gånger i veckan, spontant i veckorna..
    Förut älskade jag när han tog på mig, eller hans aldrig sinande sexskämt. Nu irriterar det mig bara, och jag hatar mig själv för det. Och jag är orolig att han ska tröttna trots allt och leta efter sex på annat håll.
    Hur gör jag för att hitta tillbaka till mig själv och min sexlust igen? Vad mer finns det som vi kan pröva?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig!
  • sexologen

Hej!

Lust är inget som bara fungerar av sig självt och du skriver att ni provat en massa saker för att hitta tillbaka till den lust du hade i början av er relation. Det är en myt att alla par har mycket sex och att det går att hitta tillbaka till exakt den härliga förälskelsefasen som infinner sig i början av en relation. På din fråga låter det som att allt är ditt fel hur er sexuellarelation nu fungerar och så är det aldrig om det är två parter i en relation. Du lägger alldeles för stor skuld på dig själv och problematiserar och funderar för mycket på varför du inte har lust. De sexskämt din partner skämtar om blir därför ett krav på dig med en underton av önskan från honom.

Du vill hitta tillbaka till din lust igen och i det måste din partner stödja dig och då är det bra att gå lugnt fram och som ni gör visar varandra ömhet och kärlek.

Du skriver att du har ont i axlar och nacke och ångest. Vet du varför? Jag tror du måste börja här och ta reda på vad som tynger dig. Värk och ångets indikerar att något inom dig vill berätta något för dig. Känn efter och följ din känsla.

Att ni just nu har sex varannan vecka och att det då är fantastikst är just fantastiskt. Att njuta av sex tillsammans med någon man tycker mycket om är härligt oavsett hur ofta det är. Försök vara nöjd med dig själv och se aldrig sex  som en prestation utan som en källa till närhet, kärlek och njutning.

Ta hand om dig och tro på dig själv!

Hälsningar
    Sara

Svar på tråden Snälla hjälp mig!