• grannkatten

Fördelar och Nackdelar med att köpa en iphone i usa?

Min dotters pojkvän ska till usa nästa vecka. Jag har länge gått och velat ha en iphone, kan man köpa en där som kan användas här? Eller måste den typ låsas upp? vad betyder jb (jailbreaka)? Någon som vet vad de kostar där?

• Svar på tråden Fördelar och Nackdelar med att köpa en iphone i usa?
  • Horace Horsecollar

Amerikanska iPhones är väl CDMA, fungerar det överhuvudtaget här?

• grannkatten

Jag kan absolut inget om sådant här, vet inte ens vad CDMA betyder... Någon annan som vet hur saker och ting funegrar med att köpa iphone utomlands I USA?

• Momalicious

För det första får du ju en laddare som inte funkar här. Du kommer garanterat få ha den på engelska och finns det ingen svensk ordlista när du ska skriva sms blir det nog trist, fast man kan ju visserligen stänga av rättstavning.
    Har läst nånstans att våra mobiler och amerikanska mobiler går på olika gsmnät eller vad det heter men då läste jag mest att det kan vara problem för svenska mobiler i USA.

Dessutom är ju ofta telefoner låsta till leverantörer och de har ju andra leverantörer.

Testa och skriv i någon av USA-trådarna
    Annars, dom har nog lite koll.

• guaguita

Amerikanska iPhones funkar inte i Sverige. En bekant till mig köpte en varsin till henne och sin sambo när de var i USA för nåt år sen och de funkar inte här hemma. Jag vet inte exakt varför det inte funkar, men jag har för mig att jag har hört att det inte är samma typ av telenät. Tror vi i Sverige ringer via GSM och de via nåt annat. Men som sagt, jag vet egentligen inte alls. Jag bara tror...

• Horace Horsecollar

Sverige har GSM-nät. Jag tror inte det finns något CDMA-nät alls i Sverige, kanske några få andra länder.

• Horace Horsecollar

Nordisk Mobiltelefon, Ice.net, driver ett CDMA-nät i Norden. Du kan ju fråga, men jag tror knappast de säljer abonnemang till iPhone. Det finns ju inget SIM-kort man kan stoppa in.

• Margaux

Jag hade en amerikansk 3G iphone... den var låst och var tuvngen att jail-break öppnas. Jag gjorde det inte själv men fick en datakille att fixa. Funkade fint men det går inte att uppdatera om man har gjort så....

Har nu en iphone 4 och efter vad jag har förstått är de inte låsta, ej heller ipad.

• Horace Horsecollar
    Margaux skrev 2011-06-16 23:26:45 följande:
    Jag hade en amerikansk 3G iphone... den var låst och var tuvngen att jail-break öppnas. Jag gjorde det inte själv men fick en datakille att fixa. Funkade fint men det går inte att uppdatera om man har gjort så....

Har nu en iphone 4 och efter vad jag har förstått är de inte låsta, ej heller ipad.
    Det spelar ju ingen roll om den är låst eller inte, om det inte finns någon simkortslucka, och närmaste mast är på andra sidan av atlanten.
  • Margaux
    Horace Horsecollar skrev 2011-06-16 23:29:50 följande:
    Det spelar ju ingen roll om den är låst eller inte, om det inte finns någon simkortslucka, och närmaste mast är på andra sidan av atlanten.
    Vad menar du med det? Klart att iphone har ett simkort!
    Förvånad
    Jag har haft.. ska vi se, 3G, 3GS och nu 4.
    Alla har simkort!
Svar på tråden Fördelar och Nackdelar med att köpa en iphone i usa?