• MiScHoOo

Besiktning

En fråga angående bil-besiktning.

Om vi säger att får bil får körförbud i juli månad och vi besiktar bilen i juni månad, men däremot ska vi resa utomlands med bilen i april månad året efter och ska vara borta flera månader och hinner inte hem till besiktningen.

Nu till frågan om vi väljer besikta bilen nästa år i april? Måste vi året efter besikta den igen i april eller kan vi göra det i juni månad som vanligt? Är det en regel besiktningen gäller endast 12 månader?

Tacksam för alla svar

• Svar på tråden Besiktning
  • hon mot strömmen

För att bilen ska vara besiktad när ni är utomlands så måste ni besiktad den inom besiktningsperioden som bilen har.

tex bes.period

jan-april

åker maj år1
    kommer hem  juni år2

då har bilen körförbud. dvs ni måste hem och besikta den innan 30 april och sedan åka utomlands igen om

hoppas du förstår.

• MiScHoOo
    hon mot strömmen skrev 2011-06-16 23:13:47 följande:
    vilken slutsiffra har bilens regnr?
    4
  • MiScHoOo
    hon mot strömmen skrev 2011-06-16 23:12:49 följande:
    För att bilen ska vara besiktad när ni är utomlands så måste ni besiktad den inom besiktningsperioden som bilen har.

tex bes.period

jan-april

åker maj år1
    kommer hem  juni år2

då har bilen körförbud. dvs ni måste hem och besikta den innan 30 april och sedan åka utomlands igen om

hoppas du förstår.
    så man får endast besikta inom dem månader man får inte innan?
  • MiScHoOo

om jag har förstår rätt. Jag kan besikta bilen mellan feb-juni och kan välja fritt varje år mellan dessa månaderna?

• hon mot strömmen
    MiScHoOo skrev 2011-06-16 23:37:43 följande:
    om jag har förstår rätt. Jag kan besikta bilen mellan feb-juni och kan välja fritt varje år mellan dessa månaderna?
    Om du besiktar bilen den 1 Feb år 1 så kan du köra till 30 Juni år2, men det finns andra regler som går in och styr  om du väljer att ta bilen utomlands under en längre tid.

Dvs att du kan alltid köra bilen till 30 Juni utan körförbud om den är besiktad föregående år från feb och framåt.
  • MiScHoOo
    hon mot strömmen skrev 2011-06-16 23:43:31 följande:
    Om du besiktar bilen den 1 Feb år 1 så kan du köra till 30 Juni år2, men det finns andra regler som går in och styr  om du väljer att ta bilen utomlands under en längre tid.

Dvs att du kan alltid köra bilen till 30 Juni utan körförbud om den är besiktad föregående år från feb och framåt.
    Tack snälla för hjälpen, problemet var inte så stort trots allt. Vi ska vara borta i 4 månader och detta hade jag inte ens i huvudet Min man däremot satt med sina arbetskamrater och pratade om det och frågade mig. Jag blev så himla fundersam och kunde inte hitta fakta. tack än en gång Solig
  • hon mot strömmen
    MiScHoOo skrev 2011-06-16 23:48:13 följande:
    Tack snälla för hjälpen, problemet var inte så stort trots allt. Vi ska vara borta i 4 månader och detta hade jag inte ens i huvudet Min man däremot satt med sina arbetskamrater och pratade om det och frågade mig. Jag blev så himla fundersam och kunde inte hitta fakta. tack än en gång Solig
    tänk på att kolla upp reglerna för att ha bilen utomlands en längre tid innan ni sticker. har för mig att det kan bli problem. Så lite så.
  • MiScHoOo
    hon mot strömmen skrev 2011-06-16 23:50:37 följande:
    tänk på att kolla upp reglerna för att ha bilen utomlands en längre tid innan ni sticker. har för mig att det kan bli problem. Så lite så.
    ja det ska vi göra, tack för dina svar, det hjälpte mycket
Svar på tråden Besiktning