• Anonym (TS)

Min man vaknar inte av barnskrik på näterna...

Vi har en tjej på 2,3 och en på 8 veckor. Båda sover lite oroligt av olika anledningar. Bebisen äter var tredje timme och kan ibland inte somna om. 2-åringen tappar nappen, drömmer, sparkar av sig täcket och fryser och vaknar i snitt en gång var natt samt vill stiga upp runt 06.30. Sedan minstingen kom sover jag max 3,5-4 timmar om dygnet och har sällan möjlighet att ta igen tiden på dagen. Vi bor inte i Sverige så stora barnet är ej på dagis mer än 2 dagar i veckan. Min man jobbar oregelbundna tider och är ofta ledig på förmiddagarna, dessutom har jag ingen bröstmjölk utan ger mjölkersättning så teoretiskt skull han kunna stötta på natten. Problemet är att han sover djupt. Riktigt djupt. Han vaknar inte spontant av barnskrik förrän efter låång tid utan jag måste klappa på honom och säga till minst en gång, oftast två gånger rejält. Då går han upp astrött och värmer på mjölk, kollar till 2-åringen mm. Jag gör dock 80% av jobbet på natten även om han hjälper mig. Och i o m att jag ändå måste vakna och väcka honom känns det som att jag lika gärna kan göra allt själv.

Efter ett träningsuppehåll under graviditeten är jag nu igång igen och även om jag anpassar det efter kroppen tränar jag hyfsat hårt, ca 5 ggr i veckan. Jag behöver sömn och känner att jag är på gränsen till vad jag klarar.

Fler som är trötta??

• Svar på tråden Min man vaknar inte av barnskrik på näterna...
  • Pia och Elna

Min man vaknar inte heller så jag sparkar på honom så han får gå upp. Vi har också en till på gång och en ettåring redan.

• Anonym (Mamma88)

Välkommen i klubben min sambo vaknar inte heller, om jag inte puttar på honom och tvingar upp honom. Min dotter 11 månader sover väldigt dåligt, vaknar många gånger om natten vilket gör att jag alltid är trött och ska somna tidigt på kvällen. Det tycker min sambo är tråkigt att jag aldrig kan sitta uppe lite längre, men jag förklarar att kg orkar knappt som det är nu med dottern och ber om hjälp, han lovar, men sover på tok för djupt. Tillägg, han sov dock inte djupt då hon var nyfödd. Vakna av minsta lilla andningen. Detsamma med sonen få han var liten, vakna alltid och tog han mer än gärna på natten då han vaknade. Vi har barn som i mellan åt kan vakna 30-60 min på natten, mest sonen då han var 8-9månadet och få klev han allt upp och gick pigg och glad på jobbet dagen efter, men nu!!!nä men vi har kommit frAm till att i natt ska jag sova inne hos sonen så han tar dottern och imorgon byter vi. Lite helg lyx. Eller vad man ska kalla det..

• Svennis

Det är samma här, tyvärr!

Vi har tre barn och maken har aldrig vaknat självmant. Jag måste knuffa på honom, och samtidigt prata med honom, för att han överhuvudtaget ska reagera. Hårt och högt. Så har det varit i alla år. Har dock blivit LIIIITE mer lättväckt med åren men jag tycker att han sover löjligt djupt.

När jag jobbar (jobbar natt) så funkar det lite bättre, då vet han att han MÅSTE vakna men när de var bebisar fick de dock skrika rätt så rejält innan han reagerade

• Anonym

Här är en trötter till.
    Min man är som en död när han sover, de kan släppas bomber brevid honom utan att han vaknar. Rätt trist eftersom jag precis som du måste väcka honom de gånger han ska ta våran lille.

Men att eran tvååring vaknar kanske ni kan jobba lite på. Försök sluta med nappen, även om de kan ge två-tre jobbiga nattningar och nätter så kan de vara värt de i slutändan, samt ta på henne en go pyjamas så hon inte fryser ifall täcket åker av. Drömmarna är inte mycket att göra åt, men då kanske de inte blir så många vändor in i hennes rum iallafall

• Anonym

Sitter i samma sits. Bröt faktigst i hop i går morse och tvingade han att vara hemma. Sonen 5 månader sover mycket dåligt och skriker hela tiden. sambon sover djupt och hör han ej. Fick sova några timmar i går och lovades att sambon skulle bli mer hjälpsam på natten. tror ni att det blev bättre i natt! Men jag älskar mina skruttar så på nått sätt får det gå.

Stöttekramar till er andra.

• momster

min sambo vaknar inte heller men det är bara för att han vet att jag tar tjejen.
    Men då låter han mej få lite sovmorgon i stället och tar henne då.
    Är han själv vaknar han utan problem av barnen.
    Var lika när grabben som nu är 9 var liten.

• Just me

Här har ni en till som har en sambo som sover som jag vet inte vad och en massa snarkningar på det så vi har inte kunnat sovit ihop sen i vintras
    Vi väntar barn nästa månad så vi får väl se hur det kommer att bli men troligtvis så kommer dte vara ag som får ta nätterna så får han byta av mig på dagarna sen när han kommer hem från jobbet
    Jag kan int ebegripa hur vissa personer kan sova så djupt. Tro mig , jag har provat med ALLT,har nypt han,slagit,sparkats,skrikigt,lyft ögot och blåst i den,hållt för näsan etc etc... inget hjälper utan han ligger där så sött och låter som värsta trasiga motorsågen... GRRRRRR Skrikandes 

Hoppas innerligt att dte blir något bättre då lillan kommer annars kommer dte bli tung men man få lösa dte då.. Brukar ordna sig på ett eller annat sätt  

• Anonym

Jag tror inte att de sover djupt utan att de struntar i att vakna faktiskt.

• Esmiso

samma här.
    Tror att män i allmänhet inte reagerar så snabbt på sitt barns ljud. Det beror säkert på att vi burit dem i magen och känner dem på ett annat sätt.
    Därmed inte sagt att min man är en sämre förälder. Han väger upp på andra sätt, men visst kan det vara segt att behöva väcka honom de gånger han ska gå upp...Jag vaknar oftst så mycket själv att jag har svårt att somna om trots trötthet.
    Därför gör vi så i vår familj att jag gåpr upp typ 90% av dagarnaoch i gengäld nattar mannen oftast vilket innebär lite mer lugn och rop för mig de kvällar han är hemma.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-17 10:26:27 följande:
    Jag tror inte att de sover djupt utan att de struntar i att vakna faktiskt.
    Jag tror mer att det är så att de Vet att den andre vaknar och därav kan gå ner i djupsömn.
    Vet jag att han är uppe med våran son ska kan jag slappna av och sova stenhårt.
Svar på tråden Min man vaknar inte av barnskrik på näterna...