• mithrandil

Ena benet ca 1cm kortare

Har en dotter som blir 1år nu i veckan som kommer.
    Hon har nyligen börjat gå, men det ser för roligt ut när hon går.
    På BVC heromdagen när hon skulle mätas såg jag att hennes ena fot slutar 1cm över den andra.
    Försökte vända och vrida på henne för bvc-sköterskan sa att hon kanske bara låg snett, men hur jag än bökar så är resultatet samma. Vad är det för fel på hennes ben?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden Ena benet ca 1cm kortare
  • VeraVera

min man jobbar som ortopedskotekniker, jag skulle gissa på att hon bör ha skor med en förhöjning för det kortare benet, och kanske tofflor som hon har inomhus, så är det för vuxna iallafall osäker på om man göra samma med barn. Vart bor du?

• Örnie

Det kan vara en höftblockad. Barn med ADHD eller liknande har ofta det, kanske även andra barn. Man ser om det är en höftblockad om personen ligger på rygg. Någon annan håller i ordentligt i fotlederna. Personen sätter sig upp. Om då ett ben förskjuts är det ett tecken på höftblockad. Kan även testas tvärtom från sittande till liggande ställning. Fast det kan nog vara svårt att kolla på en ettåring. En ortoped kan då "knycka till" benet så att höftblockaden blir löst. I detta fall är ortopediska skor helt fel och förvärrar problemet. Man kan behöva lösa höftblockaden flera gånger. Min son hade det under lång tid och ADHD-läkaren sade att det var mycket vanligt och hon brukade regelbundet lösa blockaden själv. (Man kan se om den är  löst genom att testa som ovan.) I de lägre tonåren försvann höftblockaden.

• Mamma matte hustru

mitt ena ben är 0,8 cm kortare än det andra jag går lite vaggande men inget man lägger märke till det märkte det inte förrens jag var var 10 11 år att det skilde jag råds att ha extra inlägg i skorna men det minns jag aldrig när jag köper skor inga problem här i alla fall.. Lider inte av Adhd heller :)

• Natulcien

Jag gick omkring hela min barndom med olika långa ben...trodde jag. Vid varje läkarbesök så konstaterade man att jag hade olika långa ben.
    När jag var 25 år så besökte jag en kiropraktor p.g.a. ryggproblem. Och han såg att hela bäckenet var låst i ett snett läge. Han knäckte rätt det, och vips - lika långa ben...
    Det var alltså inte benen som var olika långa, utan bäckenet som var snett.
    Så jag skulle satsa på en kiropraktor...

• Little me

Har haft skillnad på 3cm. Det var en låsning i bäckenet. Återkommer då och då

• mithrandil

Tack för era svar!
    Ska på 1års läkarkontroll den 12 juli så jag hoppas få veta vad som är felet då.

• MansonDust

Min äldsta dotter hade ett kortare ben när hon var 6 år. Det var en skillnad på ca 1 cm, hon kunde stå på en bok för att det skulle bli jämt. Nu är hon 8 år & det problemet finns inte mer. Skolläkaren sa (då när benet var kortare) att det kan ha varit så enkelt som att ena benet hunnit växa mer (hon hade mycket växtvärk då). Och nu verkar det ha växt på som det ska.

flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Busbellan

Det kan ju vara så att ena benet är lite kortare, men orsaken kan också vara något av det som andra här i tråden har beskrivit
    Är benet kortare så är kan det ju stanna vid 1 cm, men skillnade kan också öka när barnet växer.
    Men vänta och se vad läkaren säger på besöket innan du funderar för mycket
    Lycka till!

Mamma till Nora, August och Ella
  • mithrandil
    MansonDust skrev 2011-06-17 13:28:22 följande:
    Min äldsta dotter hade ett kortare ben när hon var 6 år. Det var en skillnad på ca 1 cm, hon kunde stå på en bok för att det skulle bli jämt. Nu är hon 8 år & det problemet finns inte mer. Skolläkaren sa (då när benet var kortare) att det kan ha varit så enkelt som att ena benet hunnit växa mer (hon hade mycket växtvärk då). Och nu verkar det ha växt på som det ska.
    det svaret gillade jag. Då får man bara hålla tummarna för det.
    Tack.
Svar på tråden Ena benet ca 1cm kortare