• Anonym (Orolig mamma!)

5½ månad med blåsljud på hjärtat

Hej! Hade igår tid på bvc för läkarkoll och vaccination och när hon lyssnade på hjärtat så kunde hon höra blåsljud. Vid "besiktningen" på BB hördes även blåsljuden och vi fick stanna kvar en dag elr om det var två extra,men vi fick sen grönt ljus av två läkare som samtidigt var och lyssnade, så vi åkte hem. Har efter det varit på en vanlig obligatorisk läkarkoll här hemma där dom (samma läkare som nu) lyssna på hjärtljuden men då inte hörde ngt. Vi ska iaf få åka och kolla upp detta med hjälp av UL,men nu är vi så sjukt oroliga att ngt är jätte fel! Läkaren pratade ngt om ett ev. fysiologiskt fel men kunde inte garantera ngt och därför ville att vi kollar upp det,om det nu inte är ett fysiologiskt fel vad händer då och va innebär det? Är han då dödligt sjuk? kan blåsljuden tyda på ngt ännu allvarligare fel? Han är i för övrigt en frisk och glad kille,växer som han ska och utvecklas normalt.
    UL:et skulle vi mest troligt inte få förrän till hösten och det innebär ju att vi kommer att få gå oroliga i månader till! =( Vet inte om det här är ngt ni kan hjälpa mig att svara på men jag prövar att fråga ändå.

Mvh Ledsen mamma och pappa 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-17 12:34
    5½ månaders,skulle det stå.

• Svar på tråden 5½ månad med blåsljud på hjärtat
  • BVC Sköterskan

Hej!

Blåsljud är vanligt bland spädbarn. Det kan benämnas som fysiologiska eller funktionella, vilket innebär ofarliga och normala blåsljud. I annat fall kan det vara tecken på hjärtfel.

Blåsljuden är extraljud som hörs när blodet pumpas igenom hjärtat. Ungefär som när man sätter på kranen och det kan låta konstigt. Ofta är blåsljuden relaterade till barnets kroppsläge eller aktivitet.

Är blåssljudet tecken på hjärtfel, beror det normalt på förträngning av klaffar eller hål i skiljeväggen mellan kammare eller förmak. Vilka kan ha olika betydelse beroende på storlek.

På BB och BVC följer man naturligtvis upp och remitterar vidare vid minsta misstanke om blåsljud. Min erfarenhet är dock att barn med hjärtfel, ofta har mer symtom än bara blåsljud. Ofta märker man till exempel att de har de en annan hudton och/eller svårigheter att gå upp vikt. Många upptäcks dessutom redan under fosterstadiet och/eller på BB.

Hur som helst förstår jag er oro och även om ni måste vänta med svar tills ultaljudet är genomfört, låter det som att er son är och kommer vara så gott som opåverkad av sitt blåsljud.

Mvh Christine

• Anonym (Orolig mamma!)

Tack så hemskt mkt för svaret!
    Tänkte på det där med annan hudton,när han var ännu mindre så hade han som jag minns (läkarn vid bvc kontrollerna) beskrev som väldigt ytliga blodkärl som gjorde att han när exempel vis frös fick som "sköldpadde" rutor/mönster på huden(hon hade aldrig sett så pass mkt),dessa har nu tonats ner och är inget man lägger märke till elr tänker på längre,men kan det ha ngt med hjärtat att göra?
    Sen tänkte jag på vikten,på nästan exakt en månad på dagen igår så har han gått upp från 7090 till 7480 är det en normal uppgång? Jag blev så sterrig när läkarn berättad om blåsljudet så jag glömde att få se hur han följer kurvan. På längden har han ökat från 66.4 cm till 68.6 cm 

• Anonym (Orolig mamma!)

Kan tillägga att "sköldpadde rutorna" såg ganska blå ut.

• BVC Sköterskan

Hej!

Min uppfattning är att er son gott upp precis lagom. Mellan tre till sex månader kan man fövänta sig en uppgång runt 100 gram per vecka.

Vad gäller hans hudton, så är min erfarenhet att spädbarn är mer eller mindre marmorerade. Detta beror normalt på att spädbarn har svårt att reglera blodgenomströmningen i huden. Vilket kan ge spräcklig, marmorerad hud speciellt när de är kalla. Detta minskar dock med åldern, precis som du beskriver att det gjort för er son.

Hoppas detta lugnade dig något i alla fall Obestämd

Mvh Christine

• Anonym (Orolig mamma!)

Tack så hemskt mkt för dina svar!Glad 
    Jag håller på och ska avsluta min amning,trappat ner från delamning till nattamning.Nu är det så att för en vecka sen börja jag min dumma idiot röka igen,min fråga är...Är det bättre att jag avbryter amningen helt? som det är nu ammar han endast 1-2 ggr natt. Jag är livrädd att förvärra ngt om jag fortsätter amma! skulle helst vilja fortsätta ett tag till men är rädd för vad koncekvenserna av det kan bli?! Om du råder mig till att  bryta helt på en gång,ska jag försöka ge honom ersättning istället då?

• BVC Sköterskan

Hej!

Som du säkert redan räknat ut är min uppfatting; att rökning och spädbarn absolut inte hör ihop. Förutom att koncentrationen av nikotin är betydligt högre i bröstmjölken än i ditt blod, visar forskningen även att nikotin kan skapa hjärtklappning hos barnet (oavsett om du ammar eller inte).

Hur som helst överväger amningens goda effekter röknigens negativa effekter. Därför avråder man inte alltid mammor från att amma. Känner du dig det minsta motiverad att sluta röka, tycker jag dock att du tar upp detta med er BVC-sköterska som kan förmedla adekvat hjälp.

Du skall veta att du inte är ensam om att börja röka, men gör vad du kan för att minska risken att påverka din sons hälsa. Då han är sex månader snart och förmodligen inte behöver nattamma, kanske du skall överväga att sluta helt. Det är dock upp till dig.

Mvh Christine

Svar på tråden 5½ månad med blåsljud på hjärtat