• Anonym (Min lilleman)

Ont i snoppen

Hej, har en son på 23 månader. Nästan varje kväll säger han att han har ont i snoppen och vill inte ha på blöjan, men detta kommer ofta i samband med att han ska läggas för natten och sova och jag byter blöja. ibland vill han dra av den innan.

Jag frågar vart han har ont flera gånger och det är snoppen bestäm och så tar han fram på förhuden och ollon under det (ovan förhuden). Men jag tycker det mer verkar som att han tycker det är skönt och får stånd, kul att pilla helt enkelt. Men inte kan väll en tvååring vara så slug; att om jag säger att det gör ont så får jag pilla. Eller förstår han inte innebörden av ordet ont och märker att säger jag så så kan han få pilla?? är det vanligt att så små barn upptäcker sin egen njutning i underlivet?

Jag är även orolig, för mitt kusinbarn har gått genom cancer i ljust snoppen, men klarat sig och nu även en andra kusinbarn undersöks med problem vid kissning nattetid, är kissnödig men inget kommer. Så har cancern visat sitt tecken för den ena och kanske nu den andra.

Min son däremot, kissar bra och jag har inte upplevt några problem annars med honom. men det sätter en oro i min själ.

Tacksam för råd/svar

• Svar på tråden Ont i snoppen
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det är helt normalt om han upptäckt att det är skönt när han pillar på sin snopp. Det är en del av att lära känna sin kropp och har inget med sexualitet att göra. Klagar han på ont vid andra tillfällen är det bra att utesluta infektion under förhuden. Tecken på det brukar vara att det till exempel gör ont när han kissar, kommer var eller blir rött och svullet.

Jag tycker dock att det låter som att han upptäckt sin snopp, men jag kan förstå din oro med tanke på vad dina kusinbarn går igenom. Prata med föräldrarna till dem och hör om det finns minsta misstanke om ärftlighet. Utifrån det kan ni ta ställning till om det är aktuellt att ta kontakt med sjukvården.

Mvh Christine

• Anonym (Min lilleman)

Hej, tack för svar, vad jag märker så "klagar" han inte då han kissar och det är inte varigt eller blod. Dock kan jag tycka att hans kiss luktar väldigt koncentrerat då och då, har ju ingen koll då han är på förskolan, men hemma dricker han bra med vatten.
    /Sol

Svar på tråden Ont i snoppen