• Anonym (Ledsen)

Manipulerar han mig? Jag vågar inte göra slut, varför gör han såhär?

ag har vart tillsammans med min kille i ca 2 månader. Av nån anleding (tyvärr kan jag inte sätta fingret på exakt vad de här) tycker jag inte att det funkar. De känns inte bra helt enkelt.
    Igår försökte jag prata med honom om de och sa att jag ville göra slut. Problemet är att han bara säger "jag accepterar inte de, du måste ge mej en ordentlig förklaring" Jag förstår om han vill ha en förklaring men ja kan ju inte ge nån bra, magkänslan?

Jag sa även att jag ville ha tillbaka min nyckel till lägenheten som han fått, när han inte ville tog jag den själv. Men sedan såg jag att han hade  tagit tillbaka den från min nyckelring utan att jag märkt nåt.

Grejen är att jag typ inte vågar göra slut för han sa saker som "köra in i en bergvägg, skjuta skallen av sig" "göra så att jag får så jävla dåligt samvete"

Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla allt de här, jag behöver lite tips och råd :(
    Jag är 22 han 25.

Snälla vad ska jag göra?

Blir även ledsen när han säger att jag inte kommer hitta någon som kommer älska mig lika mycket som han :(

• Svar på tråden Manipulerar han mig? Jag vågar inte göra slut, varför gör han såhär?
  • Wizzle

Det är klart du ska göra slut! Han är väl desperat och vill att du ska stanna. Säg att känslan inte finns kvar helt enkelt. Ta din nyckel från honom och säg att din kompis måste låna den av någon anledning för att hon ska vara hos dig en helg innan om han inte låter dig ta den. Tycker du att han är obehaglig så är ndet viktigt attg du gör allting snabbt så det inte blir värre. 

• sextiotalist

Han manipulerar dig.
    när det gäller nyckeln, har du råd med ett låsbyte, fixa det, annars kanske du kan snacka med ´hyresvärden om att be om att få ett extralås. Lite som en markering för ditt ex att det verkligen är slut.

Hjälper inte det så kan man göra andra tydliga saker, du kan blockera honom på FB, kanske även byta mobilnummer.
    Vissa personer behöver lite tydligare markeringar.
    Som förklaring att du gör slut finns det ett ganska enkelt svar, han är inte den man du vill fortsätta att vara tillsammans med.

Och det sista, det att ingen annan vill ha dig, är så klassiskt så att lyser om det. Mitt ex körde med det i över ett år efter det jag bröt upp (det var på den tiden man hade endast fast telefoni och det var rätt svårt att byta telefonnumer)

• Pirum

Vill han ha en förklaring så säg bara att du inte är kär i honom. Det går liksom inte att argumentera emot.

• Essien
    Pirum skrev 2011-06-17 15:54:46 följande:
    Vill han ha en förklaring så säg bara att du inte är kär i honom. Det går liksom inte att argumentera emot.

Och om han frågar "varför" och säger att han kan förändra sig så säger du bara nej. Att du inte älskar honom som person oavsett vad han ändrar på. Hårt, men annars kommer han säkert tvinga dig att ge honom nya chanser att försöka bli "älskvärd" igen.

Och det där med att han ska ta sitt liv: ok, så du ska leva med någon du inte gillar resten av livet då eller hur har han tänkt? Kul liv för dig liksom...

Ni har dejtat i två futtiga månader, att han redan är maniskt fäst vid dig och inte låter dig göra slut gör bara att du ska byta lås och telefonnumer, helst flytta om det går och helt enkelt meddela att det är slut, vare sig han accepterar det eller inte. Bara av att läsa din korta beskrivning här får man kalla kårar...stjäl tillbaks DIN nyckel när du tagit den ifrån honom - spring! läskig kille!

• Anonym (Ledsen)

mm ni har rätt, han sa visserligen att jag skulle få tillbaka nyckeln sen

• Eisa

Haha som om hans ev självmord vore ditt fel? Det är väl upp till honom om han wanna die och inte pallar livets hårda villkor.

• Anonym

Jag blir mållös, har en som följer efter mig och inte vill inse att det är slut men till skillnad från mig så ar ju du tydlig! Bor ni fortfarande ihop, han i din lägenhet? I värsta fall får du väl packa åt honom alternativt packa dina saker och flytta själv.

• Sötnöten

Men det e ju inte på ditt ansvar om han kör in i en vägg?! Det e väl bara att säga åt honom att göra det! Jag e så trött på människor som ska lägga över ansvar å samvete på andra! Kör ditt eget rejs, å skit i honom! Om han beter sig så här mot dig, så tycker jag inte att det e en människa du ska må dåligt över! Å jag menar, ni har varit ihop i 2måmader, det e inte direkt nån livslång kärlek!

Jag hade stuckit direkt å skitit i honom, om han trodde han kunde leka martyr!

• Essien
    Anonym (Ledsen) skrev 2011-06-18 07:37:01 följande:
    mm ni har rätt, han sa visserligen att jag skulle få tillbaka nyckeln sen
    Det gör ju inte faktumet att han tog tillbaka den mot din vilja ändras. Han tog din nyckel och ska "ge tillbaks den sen".. Mm, visst. När du lovat honom evig trohet kanske. Kräv tillbaks den på sekunden, kommer han med någon fånig fördröjande ursäkt så byter du lås!
  • Anonym (J)

Låter som en borderline-störning.

• Sötnöten
    Anonym (J) skrev 2011-06-18 12:12:00 följande:
    Låter som en borderline-störning.
    Jag håller med!
  • Anonym (Ledsen)

Hur då? va är symtomen/tecken på bordeline?

• Essien
    Anonym (Ledsen) skrev 2011-06-20 10:55:32 följande:
    Hur då? va är symtomen/tecken på bordeline?
    "Det främsta problemet för personer som lider av borderline är deras emotionella instabilitet och svårigheten att reglera sina känslor. De känslomässiga problemen resulterar vanligtvis i svårigheter att bete sig på ett fungerande sätt, vilket i sin tur leder till relationsproblem och svårigheter att behålla en stabil självkänsla.

Patienter med Borderline-personlighetsstörning har stor samsjuklighet - de är för det mesta allvarligt deprimerade och lider ofta av andra psykiska problem som posttraumatisk stresstörning, social fobi, ätstörningar, tvångssyndrom och panikångest. Deras liv präglas av desperation. De blir lätt missförstådda och uppfattas som besvärliga och manipulativa av sin omgivning."

och:

"De kan ofta känna sig missförstådda eller illa behandlade. Känslor av att vara uttråkad, tom inombords och utan uppfattning om vem man egentligen är, är också vanliga. Sådana symtom är som mest påträngande när personen känner sig isolerad, ensam eller utan stöd i det sociala livet. Detta kan resultera i en nästan desperat jakt på att slippa vara ensam. Ironiskt nog är det denna aggressiva "klängighet" vid andra som utlöser de konflikter som får omgivningen att lämna personen. Dock är detta endast en generalisering, då andra personer med borderline istället kan välja att dra sig undan."

• Essien
    "Denna rädsla för att bli övergiven kan ha att göra med personens svårighet att knyta känslomässiga band med närstående, något som särskilt visar sig då den viktiga personen inte är direkt fysiskt närvarande. Frånvaron av denna närhet skapar en känsla av tomhet, och att vara värdelös. Om personen känner sig övergiven eller sviken kan risk för självmordsförsök eller annat självdestruktivt beteende inträda."

Kontakta hans anhöriga och meddela om hur läget ser ut. Du kan inte bära honom resten av hans liv för att han inte ska välja att ta livet av sig. Han ansvarar för sitt liv och du ansvarar för ditt. Skulle han välja att skada sig själv har han VALT det, du har ingen skul där någonstans. Dessutom hade han antagligen gjort det ändå av någon annan anledning senare om han är så nära ett genomförande.

Han hotar för att desperat klänga sig fast vid dig. Frigör dig och spring!!!
Svar på tråden Manipulerar han mig? Jag vågar inte göra slut, varför gör han såhär?