• Habbi

Babybjörn bärsele - dåliga för barnet?

Fick reda på idag att Babybjörn bärselar inte är ergonomiska och är dåliga för barnets rygg... att man inte ska låta bebisen sitta i den längre än 15-30 min. Varför skaffar man ens en bärsele om de inte kan sitta i den längre än så? Känns jätte ovärt ju. Är detta sant eller hur ligger det egentligen till?

Eller är det som jag läste någon annan stans att de inte ska sitta längre än 15-30 min för bebisar över huvudtaget inte ska sitta upprätt längre än så? När får de sitta upprätt längre?

• Svar på tråden Babybjörn bärsele - dåliga för barnet?
  • Lady without tattoo

Har haft Babybjörn sele till mina  döttrar..de har ej tagit skada

Arbetar som Leg.pratkvarn
  • Natulcien

Små bebisar ska sitta i bärselar där de kan sitta i grodposition för att inte belastningen på ryggen ska bli för kraftig. D.v.s. de ska kunna sitta uppkrupna med böjda ben som en groda, så att benen inte hänger ut och dinglar.
    Vi hade en Manduca bärsele där detta var möjligt och kunde bära sonen från det att han var några veckor.

Vi har en Babybjörn också, som vi ärvde, men den vägrar jag att använda eftersom barnet hänger med dinglande ben. Jag mår dåligt när jag ser föräldrar komma med sina bebisar dinglande i såna. Ser fruktansvärt ut.

• Lady without tattoo
    Natulcien skrev 2011-06-17 17:03:41 följande:
    Små bebisar ska sitta i bärselar där de kan sitta i grodposition för att inte belastningen på ryggen ska bli för kraftig. D.v.s. de ska kunna sitta uppkrupna med böjda ben som en groda, så att benen inte hänger ut och dinglar.
    Vi hade en Manduca bärsele där detta var möjligt och kunde bära sonen från det att han var några veckor.

Vi har en Babybjörn också, som vi ärvde, men den vägrar jag att använda eftersom barnet hänger med dinglande ben. Jag mår dåligt när jag ser föräldrar komma med sina bebisar dinglande i såna. Ser fruktansvärt ut.