• Habbi

Babybjörn bärsele - dåliga för barnet?

Fick reda på idag att Babybjörn bärselar inte är ergonomiska och är dåliga för barnets rygg... att man inte ska låta bebisen sitta i den längre än 15-30 min. Varför skaffar man ens en bärsele om de inte kan sitta i den längre än så? Känns jätte ovärt ju. Är detta sant eller hur ligger det egentligen till?

Eller är det som jag läste någon annan stans att de inte ska sitta längre än 15-30 min för bebisar över huvudtaget inte ska sitta upprätt längre än så? När får de sitta upprätt längre?

• Svar på tråden Babybjörn bärsele - dåliga för barnet?
  • Lady without tattoo

Har haft Babybjörn sele till mina  döttrar..de har ej tagit skada

Arbetar som Leg.pratkvarn
  • Natulcien

Små bebisar ska sitta i bärselar där de kan sitta i grodposition för att inte belastningen på ryggen ska bli för kraftig. D.v.s. de ska kunna sitta uppkrupna med böjda ben som en groda, så att benen inte hänger ut och dinglar.
    Vi hade en Manduca bärsele där detta var möjligt och kunde bära sonen från det att han var några veckor.

Vi har en Babybjörn också, som vi ärvde, men den vägrar jag att använda eftersom barnet hänger med dinglande ben. Jag mår dåligt när jag ser föräldrar komma med sina bebisar dinglande i såna. Ser fruktansvärt ut.

• Lady without tattoo
    Natulcien skrev 2011-06-17 17:03:41 följande:
    Små bebisar ska sitta i bärselar där de kan sitta i grodposition för att inte belastningen på ryggen ska bli för kraftig. D.v.s. de ska kunna sitta uppkrupna med böjda ben som en groda, så att benen inte hänger ut och dinglar.
    Vi hade en Manduca bärsele där detta var möjligt och kunde bära sonen från det att han var några veckor.

Vi har en Babybjörn också, som vi ärvde, men den vägrar jag att använda eftersom barnet hänger med dinglande ben. Jag mår dåligt när jag ser föräldrar komma med sina bebisar dinglande i såna. Ser fruktansvärt ut.
    Du har rätt till dina åsikter o jag till mina..det är det som är det fina i kråksången..för os funkade Babybjörn perfekt
    Arbetar som Leg.pratkvarn
  • saffran06

Har babybjörn till min son (4,5 mån) nu, liksom jag hade till storebror, mkt bra och användbar! Är på väg över till ergon som har midjebälte, pga sonens vikt - Ergon är suverän men svår att hantera när barnen är riktigt små tycker jag. Vid 1,5 - 2 byter vi till sele, typ Haglöfs, med ram som gör att barnet kommer upp o ser mer.
    Val av bärsele tkr jag är en smaksak o barnen signalerar själva en hel del vad de trivs med o inte.

• Krake

Jag brukar inte vara så rabiat med sånt, men BabyBjörn tycker jag faktiskt är hemska. Hela barnets vikt hamnar i skrevet. Om du har en liten pojke, sitter han och mosar sina testiklar. Nej nej nej.

Dessutom bär många sina små - nyfödda i princip - framåtvända. Det blir för mycket intryck för deras små huvuden.

Och till sist, inte bra för bärarens rygg då all vikt hamnar på axlarna.

Håller med om att Ergo är sådär till nyfödda med den där krångliga insatsen. Men andra liknande selar har integrerade nyföddinsatser, t ex manduca tror jag.

Sen finns ju sjalar också. 

Moster, inte monster.
  • Natulcien
    Lady without tattoo skrev 2011-06-17 17:29:23 följande:
    Du har rätt till dina åsikter o jag till mina..det är det som är det fina i kråksången..för os funkade Babybjörn perfekt
    Jamen, det var väl bra.
  • Natulcien
    Krake skrev 2011-06-17 17:50:41 följande:
    Jag brukar inte vara så rabiat med sånt, men BabyBjörn tycker jag faktiskt är hemska. Hela barnets vikt hamnar i skrevet. Om du har en liten pojke, sitter han och mosar sina testiklar. Nej nej nej.

Dessutom bär många sina små - nyfödda i princip - framåtvända. Det blir för mycket intryck för deras små huvuden.
    Ja, det är den typen av bärare som får mig att må dåligt - de som bär nästan nyfödda, framåtvända, snett dinglande som trasdockor i sina Babybjörnar...huvva!
  • MammaOchMatte

Min lille son protesterade högt av BB, han satt på sitt skrev och benen dinglade, fy. Jag som bär MYCKET fick även ont i axlarna efter någon minut bara (BB active testade jag).

Jag har en Beco Butterfly 2. I den sitter barnet i grodposition och jag bär honom 5-6 timmar per dag utan att ens känna av tyngden. Fördelen med en ergonomisk sele jämfört med BB för bäraren är även att man kan bära barnen på ryggen som är mycket mer bärvänligt när barnen bli tyngre. Man kan bära långt upp i åldarna. I Beco Butterfly 2 finns en babyinsats som man kan använda för riktigt små barn. Men när lille var nyfödd så var det sjal som gällde för oss, mysigast så SoligHjärta

• Mizzz

De har en ny sele nu som ger en grodposition på barnet.

• MammaOchMatte
    Mizzz skrev 2011-06-17 18:31:04 följande:
    De har en ny sele nu som ger en grodposition på barnet.
    Har en kompis som testade den och tydligen så är det inte så mycket bärkraft i där benen hamnar i grodposition så benen dinglar till viss del ändå, men det var ju bra att de i alla fall försöker dra upp sig från ett uråldrigt tänkt, tummen upp.

Nackdelen med det nya selet, man kan ta bort inlägget för att barnet ska hamnat i grodposition så att man ibland kan ha barnens ben dinglande om man vill Obestämd Man kan inte bära på rygg, man kan inte bära högt upp i åldrarna.

Men som sagt, bra att de har gjort ett försök i alla fall.
Svar på tråden Babybjörn bärsele - dåliga för barnet?