• BollanB

Hur är det med tonfisk på burk?

Någon som vet om det är fritt fram för tonfisk på burk när man är gravid?

På livsmedelsverkets hemsida står följande:

Ät högst 2-3 gånger per år
    sammanlagt av följande sorter
    (kan innehålla kvicksilver)

Abborre
    Gädda
    Gös
    Haj
    Lake
    Rocka
    Svärdfisk
    Stor hälleflundra (Hippoglossus
    hippoglossus)

Tonfisk, färsk/fryst

Jag har någonstans läst att tonfisk på burk går bra att äta, men kan det verkligen stämma? Den måste ju rimligen från början varit färsk Flört, eller...

• Svar på tråden Hur är det med tonfisk på burk?
  • martinam

de e lugnt. ät på bara =) jag va oxå fundersam för ut å lite orolig då tonfisksallad är de ja typ lever av på sommaren. tonfisk är ju pastoriserad och på så sätt tillagad. Färsk tonfisk är dock ett bigg NO NO

• martinam
    martinam skrev 2011-06-17 19:02:14 följande:

de e lugnt. ät på bara =) jag va oxå fundersam för ut å lite orolig då tonfisksallad är de ja typ lever av på sommaren. tonfisk är ju pastoriserad och på så sätt tillagad. Färsk tonfisk är dock ett bigg NO NO

Ahm... tonfisk PÅ BURK är pastoriserad...

• principessan

Har väl ingen betydelse av om den är pastöriserad eller inte, kvicksilver försvinner väl inte av det!? Men på slvs hemsida står det under ok fiskar att det är ok att äta tonfisk på burk!

• pållan

Ja det står på Livsmedelsverkets hemsida att tonfisk på burk är ok. Frågade min BM och hon sa också att man kan äta det. Förstår inte riktigt hur kvicksilvret försvinner när man konserverar tonfisken, men

• principessan

Den är nog odlad...

• La Lola

Tonfisk på burk görs av mindre fiskar som inte samlat på sig en skadlig mängd miljögifter.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    martinam skrev 2011-06-17 19:02:14 följande:

Pastöriserad?
  • Anna4

Undrar också vad pastoriserad kommer ifrån :)

• martinam
    Hon undrade om hon kan äta det. JA det kan hon, ursäkt att jag hade fel angående orsaken. Trodde det var lika som med listeria å allt det där..
  • BollanB

Tack La Lola för länken och info. Det förklarar ju just det hur det kommer sig tonfisken i burken inte har kvicksilver i sig. Då kan jag lugn fortsätta äta det.

• La Lola
    BollanB skrev 2011-06-17 20:50:15 följande:
    Tack La Lola för länken och info. Det förklarar ju just det hur det kommer sig tonfisken i burken inte har kvicksilver i sig. Då kan jag lugn fortsätta äta det.
    Varsågod.
  • Koppkaka

Fast tonfisk ska man inte äta iallafall, gravid eller inte då den håller på att utfiskas och försvinna. Så vill ni ha kvar tonfisken är rådet att låta bli att köpa det ett tag.

Under mitt hjärta nu, finns en liten du <3 BF 110822
Svar på tråden Hur är det med tonfisk på burk?