• svartakatten

Vill veta mer om förlovning/giftermål enligt Islam

Jag har lite frågor ang. förlovning (?) / giftermål enligt Islam.
    Jag och min kille ska ha barn, han är muslim och vi har bestämt att vi ska förlova oss enligt hans sätt innan barnet kommer (behöver inga "moraliska" påhopp om att han inte skulle haft sex innan äktenskapet men nu är det som det är och han är en bra människa för det!).
    Men är inte förlovning samma sak som giftermål? Kan någon förklara skillnaden om det nu finns en sådan och hur går det till?
    Min mage är synlig, är detta något som mullan/imamen skulle tycka vara opassande? Vi vill ju göra rätt för oss så att säga.

Tack så länge!

• Svar på tråden Vill veta mer om förlovning/giftermål enligt Islam
  • Luullis

Jag och min man gifte oss på muslimskt sätt när vi väntade vårt första barn, för att göra det bästa av situationen. Vad imamen tyckte minns jag inte men han tyckte att det var "bättre sent än aldrig" har jag för mig.

Vad man gjorde var att vi skrev på papper, läste lite texter eller verser högt. Sen skulle man skriva på hur mycket han ska ge mig när vi gifter oss och när vi skiljer oss... X  tusen kronor, guld osv.

Giftemålet är inte godkänt i sverige och här står du fortfarande som ogift om ni enbart gifter er hos imamen. Förlovning hos en imam har jag aldrig hört talas om.

• M C

Annars är giftemål i Sverige en laglig handling. Ville bara påpeka det så du inte snurrar runt i religiösa motiv utan orsak. Det går ut på att ni kommer ärva varandra och ingen kan ta ifrån dig era gemensamma ägodelar innan ni båda är döda. (Då tänker jag närmast på era föräldrar)

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • svartakatten

Jadå puss, han vet men jag vill veta mer och dessutom är han urkass på att förklara.
    Vill veta mer än att man läser en text

Okej, tack för svaret Luullis. Var texterna svåra att läsa? Var du tvungen att bära slöja?
    Att det inte är giltigt i Sverige visste jag och det spelar ingen större roll just nu, tänkte här på MC's svar...

• Luullis
    svartakatten skrev 2011-06-17 21:12:37 följande:
    Jadå puss, han vet men jag vill veta mer och dessutom är han urkass på att förklara.
    Vill veta mer än att man läser en text

Okej, tack för svaret Luullis. Var texterna svåra att läsa? Var du tvungen att bära slöja?
    Att det inte är giltigt i Sverige visste jag och det spelar ingen större roll just nu, tänkte här på MC's svar...
    Nej jag bärde inte slöja. Jag hade på mig vanliga kläder som inte visade för mycket hud, av respekt.
    Nej det var bara en liten text, på arabiska, så knaggligt blev det ju men det gick bra. Alla där visste ju att jag inte pratade det språket. Man tog en bit i taget och härmade imamen.

Dom pratade mycket arabiska där(vittnena var även dom arabisktalande) men imamen var jättetydlig på att förkara allt för mig på Svenska också så att jag inte blev "lurad" till någonting. Han frågade även om jag var helt säker på att jag ville detta eller om jag blev tvingad.
  • UmmAlina

Jag tror det är lite olika hur det hela går till.

Förlovning existerar inte, vad jag vet. Man går inte omkring och är förlovad i ett antal år för att sedan gifta sig. Man gifter sig direkt.

Om ni ska gå till en moske för att gifta er så tycker jag att man ska bära sjal. Men om imamen däremot kommer hem till er eller om ni gör det på någon annan plats så behöver du ju inte ha sjal på dig.

Ska ni gifta er hos en imam som har vigselrätt eller är det hos en imam utan?

• 0rion

jag vet att vissa muslimer förlovar sig och då får de nåt grejs på fingret med hennafärg som sitter kvar tills den dagen man ska gifta sig. som en symbol för att man är "upptagen".

• svartakatten

Okej, tack Luullis

UmmAlina skrev 2011-06-18 08:50:36 följande:

Jag tror det är lite olika hur det hela går till.

Förlovning existerar inte, vad jag vet. Man går inte omkring och är förlovad i ett antal år för att sedan gifta sig. Man gifter sig direkt.

Om ni ska gå till en moske för att gifta er så tycker jag att man ska bära sjal. Men om imamen däremot kommer hem till er eller om ni gör det på någon annan plats så behöver du ju inte ha sjal på dig.

Ska ni gifta er hos en imam som har vigselrätt eller är det hos en imam utan?

Ah då är det som jag trodde, att förlovning inte existerar utan det är giftermål direkt.
    Där vi bor (nyligen flyttade till Linköping) finns ingen moské så vitt jag vet? Vi håller på att ta reda på vart vi ska och till vem, så om imamen här i stan har vigselrätt eller inte har jag dessvärre ingen aning om.
  • 0rion
    svartakatten skrev 2011-06-18 12:20:20 följande:
    Okej, tack Luullis Ah då är det som jag trodde, att förlovning inte existerar utan det är giftermål direkt.
    Där vi bor (nyligen flyttade till Linköping) finns ingen moské så vitt jag vet? Vi håller på att ta reda på vart vi ska och till vem, så om imamen här i stan har vigselrätt eller inte har jag dessvärre ingen aning om.
    men jag skrev ju att jag vret att vissa förlovar sig.så det finns visst! fast det är bara nån dag innan själva giftermålet de gör det.
  • svartakatten
    0rion skrev 2011-06-18 12:35:52 följande:
    men jag skrev ju att jag vret att vissa förlovar sig.så det finns visst! fast det är bara nån dag innan själva giftermålet de gör det.
    Jojo men de går kanske inte att jämföra med en svensk förlovning tex..då man är förlovad hela livet utan att gifta sig :-P
Svar på tråden Vill veta mer om förlovning/giftermål enligt Islam