• Kimona

Göra egen sprits?

Jag har ingen sprits och inga pengar förrän den 25:e. Jag ska baka till midsommar och vill göra fint och undrar om jag kan göra en egen sprits av sånt man har hemma?

• Svar på tråden Göra egen sprits?
  • Kitty1965
    Kimona skrev 2011-06-17 20:13:41 följande:
    Jag har ingen sprits och inga pengar förrän den 25:e. Jag ska baka till midsommar och vill göra fint och undrar om jag kan göra en egen sprits av sånt man har hemma?
    Klipp av hornet pa en plastpase brukar fungera.
    Gora en strut av smorpapper men det har jag aldrig lyckats med.
  • Lady Namárië

Har du tyllar hemma? I så fall kan du utan problem använda en plastpåse.

Utan tyllar skulle jag nog satsa på att försöka få in snitsen med smörpapper.

So say we all
  • Lady Namárië

... och xså beror det ju på vad du skall spritsa, förstås. Kakdeg kan bli för mastigt för både plastpåse och smörpapper, oavsett om du har sprits eller inte.

So say we all
  • Kimona
    Lady Namárië skrev 2011-06-17 20:18:52 följande:
    Har du tyllar hemma? I så fall kan du utan problem använda en plastpåse.

Utan tyllar skulle jag nog satsa på att försöka få in snitsen med smörpapper.
    nej har inga sådana tillbehör alls. Gör man en strut och klipper bort spetsen på pappret då eller?
  • Kimona
    Lady Namárië skrev 2011-06-17 20:20:08 följande:
    ... och xså beror det ju på vad du skall spritsa, förstås. Kakdeg kan bli för mastigt för både plastpåse och smörpapper, oavsett om du har sprits eller inte.
    Ska spritsa glasyr på en kaka
  • Lady Namárië
    Kimona skrev 2011-06-17 20:22:01 följande:
    nej har inga sådana tillbehör alls. Gör man en strut och klipper bort spetsen på pappret då eller?
    Här är en video som visar hur man gör:
    www.ehow.com/video_4961405_make-pastry-bag-parchment.html

Hon säger på slutet att man kan sticka in vilken tyll man vill, men man kan också helt enkelt klippa av den till önskad storlek på hålet. Det man spritsar blir dock inte "stjärnformat" utan tyll, såklart.
    So say we all
  • Lady Namárië
    Kimona skrev 2011-06-17 20:22:22 följande:
    Ska spritsa glasyr på en kaka
    Ja, men då funkar ju en sprits av smörpapper jättebra! Klipp inte hålet för stort, bara!
    So say we all
  • Kimona
    Lady Namárië skrev 2011-06-17 20:27:00 följande:
    Här är en video som visar hur man gör:
    www.ehow.com/video_4961405_make-pastry-bag-pa...

Hon säger på slutet att man kan sticka in vilken tyll man vill, men man kan också helt enkelt klippa av den till önskad storlek på hålet. Det man spritsar blir dock inte "stjärnformat" utan tyll, såklart.
    Åh vad bra :D tack så mycket
Svar på tråden Göra egen sprits?