• FlowerGirl

mucoangin!!!! :(

jag hade ont i halsen och fick en mucoangin av en kompis... jag visste självklart inte att man inte får ta tabletten när man är gravid, så fort jag var klar med sugtabetten fick jag veta att man inte ska ta den... då gick jag och spydde så mycket  jag kunde... nu sitter jag här och är rädd för att ha skadat barnet.,, någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden mucoangin!!!! :(
  • sagogryn

Har du bara tagit en tablett tror jag inte att det är någon fara. Men jag förstår din oro.

• Dimitra

Från Janusinfo.se:

Preparat
    Mucoangin.

Bedömning
    Ambroxol sugtabletter kan utan risk användas under graviditet.

Översikt
    Ambroxol används i sugtabletter som smärtstillande vid halsont. Systemiskt upptag sker. Inget är känt om möjliga effekter på foster men det är otroligt att någon fosterskadande effekt skall uppträda. I det svenska Medicinska Födelseregistret finns fem fall med denna exponering, barnen hade inga missbildningsdiagnoser.

The Dimitra universe.
  • FlowerGirl

jag har hört några skräck historier om mucoangin så jag vet inte vad jag ska tro

• Dimitra
    FlowerGirl skrev 2011-06-17 22:08:46 följande:
    jag har hört några skräck historier om mucoangin så jag vet inte vad jag ska tro
    Skippa skräckhistorierna och lyssna på medicinforskningen. Den här sidan ger väl inte så oseriöst uttryck?
    www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml&searchText=1029&contenttype=text/html
    The Dimitra universe.
  • FlowerGirl

jo visst... jag tror på vad som står där.. men sen går man till Fass och så står det där att gravida inte borde ta det.. så man blir lite rädd

• Dimitra
    FlowerGirl skrev 2011-06-17 22:13:04 följande:
    jo visst... jag tror på vad som står där.. men sen går man till Fass och så står det där att gravida inte borde ta det.. så man blir lite rädd
    Fass kräver flera decenniers datamaterial innan de ändrar informationen. Mucoangin är inte så gammalt.
    The Dimitra universe.
  • Amazina

TS- Den verksamma substansen utsöndras renalt, dvs via njurarna. Om du dricker mycket så påskyndar du detta och minskar risken.

• Amazina
    Amazina skrev 2011-06-17 22:23:36 följande:
    TS- Den verksamma substansen utsöndras renalt, dvs via njurarna. Om du dricker mycket så påskyndar du detta och minskar risken.
    Jag tror dock inte heller du behöver oroa dig... Det är mest om du tycker det känns bättre...
  • FlowerGirl

jag drack så mycket jag kunde igår... jag får hålla tummarna och hoppas att det går bra

Svar på tråden mucoangin!!!! :(