• amlesd

Naglarna kan ju avslöja mycket sägs det?

Någon som har koll på varför man får ränder på naglarna?

• Svar på tråden Naglarna kan ju avslöja mycket sägs det?
  • EJai

det e väll att man saknar nån vitamin. kommer inte på vilken

• amlesd

Någon mer som vet varför man får sådana naglar?

• roffe

Vita prickar typ? Eller menar du att naglarna är typ lite räfflade eller vad man ska säga?

• roffe
    finskaflikkan skrev 2011-06-17 23:18:36 följande:
    Är de vita prickar så e de zink brist
    Ok tack, jag har en sån prick :D Då ska jag ta mig en brustablett, för jag har inga coola grönsaker och sånt hemma :D
  • Nelia82

Får jag ställa en annan nagelfråga då kanske? Passa på när det finns en "nagel-tråd" Skäms Jag har som en massa små gropar på mina naglar. Som att någon har naggat med en väldigt liten gaffel typ. Vad kan det bero på?

• Kär i brevbärarn
    Nelia82 skrev 2011-06-18 00:10:19 följande:
    Får jag ställa en annan nagelfråga då kanske? Passa på när det finns en "nagel-tråd" Skäms Jag har som en massa små gropar på mina naglar. Som att någon har naggat med en väldigt liten gaffel typ. Vad kan det bero på?
    Vet att det kan vara psoriasis, men det kan säkert finnas andra orsaker också. Kolla denna länken;
    www.psoriasisforbundet.se/psoriasis/var-kan-man-ha-psoriasis/naglar/
  • amlesd
    roffe skrev 2011-06-17 23:17:32 följande:
    Vita prickar typ? Eller menar du att naglarna är typ lite räfflade eller vad man ska säga?
    Inte vita prickar utan räfflade naglar, som du skriver.

Vet du vad det beror på?
  • Mad as snow

Jag undrar också angående räfflade naglar. Jag har sett tendenser på detta och har fått för mig att det är ett ålderstecken.  

Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Nelia82
    Kär i brevbärarn skrev 2011-06-18 00:16:37 följande:
    Vet att det kan vara psoriasis, men det kan säkert finnas andra orsaker också. Kolla denna länken;
    www.psoriasisforbundet.se/psoriasis/var-kan-m.../
    Psoriasis? Förvånad Låter läskigt... Men jag besväras inte av det alls och det syns bara om man verkligen tittar PÅ naglarna liksom. Behöver man gå till läkaren med sånt? "Hej, jag tror jag har nagelpsoriasis..." När det inte besvärar menar jag..?
  • vap

De flesta har naglar som är lite räfflade utan att det ska vara något fel.

• Kär i brevbärarn
    Nelia82 skrev 2011-06-18 10:25:44 följande:
    Psoriasis? Förvånad Låter läskigt... Men jag besväras inte av det alls och det syns bara om man verkligen tittar PÅ naglarna liksom. Behöver man gå till läkaren med sånt? "Hej, jag tror jag har nagelpsoriasis..." När det inte besvärar menar jag..?
    Det är absolut inte meningen att skrämma upp dig, för det kan ju vara något annat som påverkar dina naglar, men tänkte det var bäst att nämna eftersom jag vet hur min svärmor lider av sin psoriasis som hon har både på naglar och i leder (man kan ha psoriasis antingen på flera ställen samtidigt eller bara tex naglarna, läs mer på länken under 'fakta' om du är nyfiken). Detta gör att hon har problem med att gå och har fått vara sjukskriven länge.
    Psoriasis är alltså inte alltid bara på naglarna och kan ge ganska svåra besvär om det är i lederna så jag kände mig tvungen att dela med mig. Min svärmor gick länge med psoriasis (ont i lederna) och läkaren kunde inte komma med en diagnos förän han såg hennes naglar (syns knappt om man inte tittar väldigt noga).

Som sagt, hoppas inte jag skrämmer upp dig för mycket, men nästa gång du är hos läkaren kan du ju fråga? Som du säger, är det bara naglarna så är det nog inget du lider av!
  • roffe
    Mad as snow skrev 2011-06-18 09:54:51 följande:
    Jag undrar också angående räfflade naglar. Jag har sett tendenser på detta och har fått för mig att det är ett ålderstecken.  
    Jag har alltid haft så, jag tror bra att de flestas naglar växer så. Många filar på dom så det inte ska synas. =)
  • pmö80

Hej! Jag jobbar dagligen med naglar. Att man har räfflade naglar beror oftast på att de är torra. Prova att smörja med nagelolja varje kväll innan du går och lägger dig och ha handskar på dig när du diskar och städar eller gör annat med kemikalier i. Man kan också ha randiga naglar i sig själv utan att det är nått fel, men är det räfflor så beror det nog på att de är torra! Man kan fila lite på dem på ytan men ofta blir det bara skörare och bättre för stunden! Så att olja är det bästa men tänk på att komma ihåg att olja varje dag och att det krävs lite tålamod! Vita prickar på naglarna beror oftast inte heller på brist på nått utan att man stöter naglarna och då uppstår dessa, vissa får dem lättare än andra! Man kan även få sånna vita fläckar när man haft feber eller en infektion. Lycka till!

Svar på tråden Naglarna kan ju avslöja mycket sägs det?