• en grönsak

1års kalas. inomhus eller utomhus?

Nu fyller min lille fis 1 år på måndag och som vanligt är jag ute i sista minuten.
    Jag vet att jag vill ha en liten "tillställning" men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga?
    Vi bor rätt litet (en 2a) och vi kommer kanske vara 10 pers..
    Har en fin lekpark 2min bort och tänkte att man kanske kunde vara ute om det var fint väder men samtidigt vill jag skapa lite fest stämning men hur gör man det ute på lekparken?
    massa ballonger och musik + serpentiner osv..
    Man kanske kunde ha nån pickninck ute?
    men om det inte är fint väder,ska man trängas i min lilla 2a? har bara 2 mat stolar och en soffa..

Hjäääälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-17 22:42
    Jag behöver också hjälp med vad jag ska bjuda på.. Vilken typ av mat osv.. Ska man baka tårta eller en göra en pankaks tårta?

Tips!

• Svar på tråden 1års kalas. inomhus eller utomhus?
  • Farfalla

Finns det någon stor park där ni bor? Isf tycker jag att ni ordnar en picknick där, alternativt kollar om ni har någon lokal i eran hyres/bostadsrätt som ni kan låna och ha det där.. som en reservplan om det är kasst väder. 
    Annars kanske någon släkt har en gräsplätt ni kan låna, ha ett partytält uppsatt?

Jag skulle inte ha det i en lekpark, ni skulle ju aldrig få "vara ifred" med alla småbarn som ser ballonger och springer dit.. (iof kan dom ju göra det i en park oxå men mindre risk enligt mig..)

Är dte många barn som kommer?  

• Myran 08

Men hej på're! 

Åh ett år redan... STORT grattis!

Parken låter väl helt underbart att vara i om vädret tillåter. När vår äldsta fyllde ett år bjöd vi på pizza (hemmagjord sådan) och hemmagjord tårta. Vi blev några.

Annars en god sallad, med lite bröd och dressing och sedan en tårta. Tårtbotten, vaniljkräm på ena lagret och så kan man ta vispad grädda med sylt i på andra lagret. Med grädde på och antingen bär lr någon fin grädd dekoration.

Hoppas ni får en fin dag.  

• en grönsak
    Farfalla skrev 2011-06-17 22:47:26 följande:
    Finns det någon stor park där ni bor? Isf tycker jag att ni ordnar en picknick där, alternativt kollar om ni har någon lokal i eran hyres/bostadsrätt som ni kan låna och ha det där.. som en reservplan om det är kasst väder. 
    Annars kanske någon släkt har en gräsplätt ni kan låna, ha ett partytält uppsatt?

Jag skulle inte ha det i en lekpark, ni skulle ju aldrig få "vara ifred" med alla småbarn som ser ballonger och springer dit.. (iof kan dom ju göra det i en park oxå men mindre risk enligt mig..)

Är dte många barn som kommer?  
    Jag är verkligen ute i sista sekunden och hinner inte kollla efter nån lokal,tänkte det först också men det är nog svårt att få tag på nån så här över helgen..
    Nu är det rätt litet det här stället vi bor på så jag hoppas att det inte kommer vara många barn ute just då(kanske är på dagis osv.. Annars är det bara skoj om det är fler barn att leka med :)
    Den här lekparken är rätt stor så att det finns mycket plats att röra sig på. Både den lilla delen där man kan gunga och sen en bit bort sandlådan och sen en stor öppen yta där man kan sitta och ha picknick :P
    blir nog kanske 6 barn. Om alla dyker upp..
  • en grönsak
    Myran 08 skrev 2011-06-17 22:48:38 följande:
    Men hej på're! 

Åh ett år redan... STORT grattis!

Parken låter väl helt underbart att vara i om vädret tillåter. När vår äldsta fyllde ett år bjöd vi på pizza (hemmagjord sådan) och hemmagjord tårta. Vi blev några.

Annars en god sallad, med lite bröd och dressing och sedan en tårta. Tårtbotten, vaniljkräm på ena lagret och så kan man ta vispad grädda med sylt i på andra lagret. Med grädde på och antingen bär lr någon fin grädd dekoration.

Hoppas ni får en fin dag.  
    Heeej:)
    Hur gammal är din bebis nu? Ja,tänk att det redan gått 1 år! helt sjukt vad tiden gått och vad mycket som hunnit hända..
    Joo jag tänkte jag skulle baka en tårta och göra nån pasta sallad,kanske..
    Eller små mini pizzor.. Hmm...
    Tack för receptet :)

Hoppas det kommer in fler tips :P
    kram!
  • Myran 08
    en grönsak skrev 2011-06-17 22:57:20 följande:
    Heeej:)
    Hur gammal är din bebis nu? Ja,tänk att det redan gått 1 år! helt sjukt vad tiden gått och vad mycket som hunnit hända..
    Joo jag tänkte jag skulle baka en tårta och göra nån pasta sallad,kanske..
    Eller små mini pizzor.. Hmm...
    Tack för receptet :)

Hoppas det kommer in fler tips :P
    kram!
    Kanske fortsätta via mail sedan. Var ett tag sedan verkligen. Vår kille är nu 10 månader, så vi har 2 månader kvar av bebis vi. Men det låter ju jätte bra som du har tänkt tycker jag. 

Skickar iväg ett mail till dig, får vi se om du har tid. 

Kram 
  • Myran 08

Jag brukar ha jordgubbssylt och så hade jag strössel på (men äldsta är född på vinter/våren mars). Åh då satt han och åt tårta för fulla muggar. Så den var populär hos pojken, kommer till 99 % säkerhet göra den tills när yngsta blir 1 i augusti. 

• Farfalla

Jordgubbar, grädde, glass, maränger, rån... saft och någon bulla kanske?
    Om det "bara" ska vara fika..

Är det ett barnkalas?

Haha du bor inte nära vår lekpark, den är stor men alltid mycket barn där! :) 

• en grönsak
    Farfalla skrev 2011-06-17 23:08:24 följande:
    Jordgubbar, grädde, glass, maränger, rån... saft och någon bulla kanske?
    Om det "bara" ska vara fika..

Är det ett barnkalas?

Haha du bor inte nära vår lekpark, den är stor men alltid mycket barn där! :) 
    Jo kalaset är tänkt till att fira min 1 åring så det är nog ett barn kalas ;)
    Tänkte också om man kanske kunde ha lite kalas inne först och mat och se gå ut om det är fint väder.
    Kanske fixa massa ballonger och serpentiner och lite barn musik och ställa ut lite skålar med majs krokar lite överallt och fixa finger färg så de har nåt att göra och kanske sjunga lite ramsor
    och sen äta lite pasta sallad och sen tårta?
    och se gå ut till lek parken?
    Man vet ju inte hur länge folk orkar stanna och vad man hinner med...
    Stress..
  • Farfalla
    en grönsak skrev 2011-06-17 23:15:19 följande:
    Jo kalaset är tänkt till att fira min 1 åring så det är nog ett barn kalas ;)
    Tänkte också om man kanske kunde ha lite kalas inne först och mat och se gå ut om det är fint väder.
    Kanske fixa massa ballonger och serpentiner och lite barn musik och ställa ut lite skålar med majs krokar lite överallt och fixa finger färg så de har nåt att göra och kanske sjunga lite ramsor
    och sen äta lite pasta sallad och sen tårta?
    och se gå ut till lek parken?
    Man vet ju inte hur länge folk orkar stanna och vad man hinner med...
    Stress..
    :P meh så långt var jag med! Men om det är för din 1årings jämnåriga kompisar eller för släkt?

Men antar nu att det är för kompisarna... ;)

Fiskdamm med en liten påse är säkert uppskattat! Med typ majskrokar, russin, såpbubblor alt ngn liten bil..

Pastasallad är säkert uppskattar och enkelt för dig att förberett innan!

Hur länge dom stannar beror ju säkerligen på vilken tid du har kalaset.. Dom flesta barn i den åldern sover ju bara en gång per dygn.. Så kanske just efter tuppluren eller tidigt på dagen.

:) 
  • Mirakel familjen

Parken låter som en bra idé.

Glass eller tårta och lite kakor. Pasta sallad eller potatissallad med kallskuret.

Om det är fint väder som vi hoppas på ska vi fira dottern ute i vår trädgård. Hon blir 1 år den 27/6,
    Vi kommer ha tårta, rabarber/jordgubbs paj och glass till de som ej äter tårta. Varmkorv eller grillad korv med bröd kommer finnas oxå. Eftersom barnen har en kusin med diabetes, så han behöver lite att äta oxå.

Svar på tråden 1års kalas. inomhus eller utomhus?